Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  socker och smörgåsmargarin fri  (läst 6553 gånger)

skruvmejsel

• Gäst
socker och smörgåsmargarin fri
« skrivet: 17 mar-07 kl 20:35 »
hej!

japp, nu har jag inlett mitt sockerfria liv,eller åtminstonde ett mindre sötat liv,jag var idag och handlade:

*minimjölk
*morötter
*östras havre och rågbröd(utan socker)
*rågringar(utan tillsatt socker)

dessutom så använder jag sedan 5dgar tillbaka inte smör på brödet,så idag slängde jag lättapaketet!!!

Skytten

• Skåne
Re:socker och smörgåsmargarin fri
« Svar #1 skrivet: 17 mar-07 kl 21:13 »
Lätta? vad är det för slags smör. Det är OK att äta bröd utan smör (Har jag gjort i 25 år), men någon kemisk produkt för att ersätta det med är sämre än att äta smör. Jag använder smör till annan matlagning.  Jag fick till slut min fru att inse att lättprodukter är båg.
Vanlig naturell 3% youghurt är kalorisnålare och billigare än 0,1% fruktfil, bara att läsa på paketen.

Socker är skadligt i överflöd, men vår hjärna som tar nästan en tredjedel av vår energi, funkar bara på socker.

Jag minns när ägg var livsfarligt, och sedan allt fett, nu är det socker, det går i trender. Problemet är att det kan vara svårt att låta bli att stoppa i sig för mycket, och röra sig tillräckligt, att äta kan vara något man gör för att man inte har annat att fokusera på.

Färdigmaten innehåller en massa saker som man inte stoppar i maten när man lagar den från grunden, en del av dessa ämnen kan ha hormoneffekter, och påverka ämnesomsättningen. Fetmavågen har följt med den ökande färdigmaten, och att vi idag har råd att äta, det tar i genomsnitt endast 12% av våra inkomster.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 mar-07 kl 21:21 »
Lätta? vad är det för slags smör. Det är OK att äta bröd utan smör (Har jag gjort i 25 år), men någon kemisk produkt för att ersätta det med är sämre än att äta smör. Jag använder smör till annan matlagning.  Jag fick till slut min fru att inse att lättprodukter är båg.
Vanlig naturell 3% youghurt är kalorisnålare och billigare än 0,1% fruktfil, bara att läsa på paketen.

Socker är skadligt i överflöd, men vår hjärna som tar nästan en tredjedel av vår energi, funkar bara på socker.

Jag minns när ägg var livsfarligt, och sedan allt fett, nu är det socker, det går i trender. Problemet är att det kan vara svårt att låta bli att stoppa i sig för mycket, och röra sig tillräckligt, att äta kan vara något man gör för att man inte har annat att fokusera på.

Färdigmaten innehåller en massa saker som man inte stoppar i maten när man lagar den från grunden, en del av dessa ämnen kan ha hormoneffekter, och påverka ämnesomsättningen. Fetmavågen har följt med den ökande färdigmaten, och att vi idag har råd att äta, det tar i genomsnitt endast 12% av våra inkomster.

ja, det är faktiskt OK att äta bröd utan smör nu,men testade för 4år sedan att sluta ,men då gick det inte,men nu verkar det funka.
att lättprodukterär båg,det har jag vetat läänge.
köpte minimjölk idag istället för lättmjölk för att få ha mjölken ifred, då min sambo ej dricker minimjölk.
ja,jag har gått upp 12kg i vikt på 2år och socker tror jag är en stor bov i dramat tillsammans med vitt mjöl,pasta mm.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 17 mar-07 kl 21:30 »
Är ju inget fel i att äta smör, fett är bara bra för kroppen. Däremot att äta margariner är inte bra.

Socker måste ju vara bättre än aspartan. Eftersom folk dricker läsk och färdigmat, etc,  får de i sig större mängder av socker än vad som är bra.

Ang mjölksorterna, är det bara fettprocenten som är skillnaden? Min personliga favorit är ju den norska helmjölken (eg. en av anledningar till att jag bor i Norge) med hela 3.9% fett. Finns ju inget godare, förutom riktig mjölk da :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 mar-07 kl 21:37 »
Är ju inget fel i att äta smör, fett är bara bra för kroppen. Däremot att äta margariner är inte bra.

Socker måste ju vara bättre än aspartan. Eftersom folk dricker läsk och färdigmat, etc,  får de i sig större mängder av socker än vad som är bra.

Ang mjölksorterna, är det bara fettprocenten som är skillnaden? Min personliga favorit är ju den norska helmjölken (eg. en av anledningar till att jag bor i Norge) med hela 3.9% fett. Finns ju inget godare, förutom riktig mjölk da :)

allt smör/fett är INTE bra för kroppen! det finns så många olika fetter,typ härdade,mättade,omättade,vegetabiliska mm. vilka ska man äta?
jag har slutat dricka läsk, saft,äta smågodis,äta färdigmat.
ja, jag älskar röd mjölk(3%) ELLER ännu hellre mjölk direkt från kyltanken i mjölkrummet!*det gjorde vi på lantbruksskolan*
men eftersom jag ska gå ner i vikt tänkte jag försöka ta bort socker,vitt mjöl och visst fett.

kolla gärna in på: www.annaskipper.se
hon är programledaren för programmet: "du blir vad du äter"

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 17 mar-07 kl 21:40 »
ja såklart är inte _allt_ fett bra, men jag menade det fett som finns i smör är det inget fel på.

Är väldigt intressant med den fettdebatten som pågår bland dietister nu.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 mar-07 kl 21:44 »
Vi har ett lokalt mejeri här, de hade tidigare "Gammaldags mjölk" det var inte homonogiserat, och fetthalten var den naturliga. Detta mejeri köptes av Skånemejerier de behöll produkten, och jag köper den än, men de har standardiserat den till 3%. Det kan jag leva med (fast den var bättre innan). Grädden flyter upp, så vill man kan man ta grädde i kaffet, och magrare mjölk till annat.

Har viss noja för homonigiserad mjölk, är fettdropparna så sönderpiskade att de aldrig flyter upp, så undrar man hur lätt och snabbt de penetrerar cellmembran och andra  delikata grejor i kroppen.

Finns det inget fett i maten, äter man ihjäl sig på kolhydrater, fettet gör en MÄTT och efter ett tag mår man illa när man försöker tvinga ner en extra fet makrill.
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 21:48 av Skytten »

Marieberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 mar-07 kl 21:45 »
ja såklart är inte _allt_ fett bra, men jag menade det fett som finns i smör är det inget fel på.

Är väldigt intressant med den fettdebatten som pågår bland dietister nu.

Nja, sirpusbollen, jag undrar varifrån du har fått denna idé/information?
Sedan ett eller två årtionden informeras om att animaliskt fett, till vilket smör hör, inte rekommenderas. Vegetabiliskt fett, t.ex. margarin bör föredras.

Anledningen till dessa kostrekommendationer är att animaliska fetter innehåller relativt höga halter mättat fett och transfetter. Båda dessa fetter bör undvikas.
Det är, som en tumregel, bättre att använda mjukt fett än hårt. Hårt fett innehåller mer mättade fettsyror. Jämför smör och margarin, margarin och rapsolja.
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 21:54 av Ior »

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 17 mar-07 kl 21:59 »
Livsmedelsverkar som rekommenderat detta har ej några bevis eller forskning på detta ämnen, väldigt underligt. Det är just detta som debatten som börjat blossat upp handlar om.

Margarin innehåller massa transfett, riktigt dåligt. Många vegetabiliska oljo förstör dessutom fettbalansen mellan omega 3 och omega 6.

läs här
http://johannaskost.blogspot.com/2007/01/margarinmisren.html
http://johannaskost.blogspot.com/2007/01/vegetabiliska-oljor.html
http://www.fetmaparadoxen.se/paradox/dieter.htm

örna

« Svar #9 skrivet: 17 mar-07 kl 22:00 »
Jag har också fått lärt mig att smör är bättre än margain men olja är ännu bättre. Att margarin inte är bra beror inte på ursprunget utan på sättet det är framställt, fetterna från oljan har ju härdats och omvandlads till onyttiga härdade fetter. Men smör är naturligt fett och därmed nyttigare.
Personligen använder jag dock varken margarin eller smör, dels tycker jag inte om smaken och dels finns det ju så mycket annat att ha på mackan om man nu ska äta mackor. Och i matlagning funkar det alltid med olja om man behöver fett.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 mar-07 kl 22:02 »
Fleromättade fetter som vanligtvis finns i vegetabilier är något nyttigare än mättade fetter som vanligen kommer från djur.

De fleromättade är vanligen i flytande form, så oliv och rapsolja är "nyttigare" än  ister.  Maragarin är normalt inte flytande, det har behandlats färgats för att få fast form och likna smör.  Smör är fast och hårt, det är 25% rapsolja och 75% smör i t.ex bregott, för att det ska gå lätt att smeta på mackan.  Ren margarin om så vegetabilist kan innehållla palmolja eller kokosfett (och spår av bensin), vilket är mättat trots att det är vegetabiliskt. Man "raffinerar" även flytande fett så det blir hårt, sk transferfetter, vissa av de fetter som bildas finns inte i naturen.

Rena grejor som smör och matolja föredrar jag. Dessutom finns det vissa animaliska fetter som är ganska viktiga för oss.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 22:05 av Sirpusbollen »

Marieberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 mar-07 kl 22:10 »
Livsmedelsverkar som rekommenderat detta har ej några bevis eller forskning på detta ämnen, väldigt underligt. Det är just detta som debatten som börjat blossat upp handlar om.

Margarin innehåller massa transfett, riktigt dåligt. Många vegetabiliska oljo förstör dessutom fettbalansen mellan omega 3 och omega 6.

läs här
http://johannaskost.blogspot.com/2007/01/margarinmisren.html
http://johannaskost.blogspot.com/2007/01/vegetabiliska-oljor.html
http://www.fetmaparadoxen.se/paradox/dieter.htm

Ja, att en brud som lever på stenålderskost behöver äkta smör, det är väl inte så förunderligt?
Vi äter idag betydligt mer än för tjugo år sedan, bl.a. p.g.a. att vi har mer pengar, självklart behöver vi andra kostråd idag än för 20 år sedan och definitivt andra rekommendationer jämfört med en stenålderssnubbe! ;)

Förresten, varför har inte SLV "kött på benen"?

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 mar-07 kl 22:15 »
Innuiter äter en förbannat massa fett, och då animaliskt, innan de fick modernare vanor, var hjärt och kärlsjukdomar ovanligare än idag.
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 22:25 av Skytten »

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 17 mar-07 kl 22:25 »
 Jag är fullkomligt övertygad om att Livsmedelsverket så småningom kommer att bli TVUGNA att ändra sina rekomendationer.
 Vi blir allt fetare och fetare av alla dessa kolhydrater vi ska stoppa i oss....
 Animaliskt fett är inte ett dugg farligt, det är förlegad info enligt min doktor likaså att kolesterolvärdena skulle påverkas, äter man ordentligt med fett tillverkar helt enkelt kroppen mindre kolesterol.... Min läkare är dessutom fullständigt övertygad om att Lightprodukter inom 10 år är förbjudna som häsofarliga...
 Diabetiker mår bättre av att äta en fet kost som håller blodsockret på en jämnare nivå (dock utan att stoppa till en massa kolhydrater).
 En länk till en läkare som har fattat en del  :):
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika
                 Mvh
                Charlotte
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 22:28 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 17 mar-07 kl 22:27 »
Visst har inte fetmavågen utbrutit ungefär samtidigt som propagandan mot fett utbrett sig.

Marieberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 mar-07 kl 22:27 »
Vad gäller lightprodukterna, så är jag inte lika övertygad som din läkare om ett kommande förbud, även om jag verkligen skulle önska det!
 :P

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 mar-07 kl 22:30 »
Jag jobbade som nattvakt under en sommar på sjuttiotalet på en margarinfabrik i Helsingborg. Då introducerades lättmargarin, vi hade kul av att folk kunde förmås att betala 10:-/kg för vatten, bara för att få lov att bre tjocka lager på mackan.

örna

« Svar #18 skrivet: 17 mar-07 kl 22:38 »
Det är ju i länderna där lightprodukterna finns mest som övervikten är som störst. Reser man i tex sydost asien används det väldigt mycket olja och kokosmjölk i maten, men inte är det många överviktiga där och light produkter existerar inte heller.

Jag tror att ju naturligare mat dessto bättre! I min familj har det alltid funnits den fetaste yoghurten, grädde, nötter och så vidare men däremot nästan aldrig socker eller halvfabrikat. Och alla i famlijen är normalviktiga eller under. Det blev bara ett par kilo extra när man flyttade hemmifrån och tappade lite av matvanorna ett tag.

Sommartorparn

« Svar #19 skrivet: 18 mar-07 kl 09:25 »
Både min man och jag var länge allergiska (hösnuva) på våren och sommaren. Det var verkligen fruktansvärt. Sen hörde vi något intressant. I gamla DDR hade nästan ingen haft några allergier. Men bara ett par år efter återföreningen med Västtyskland var även östtyskarna lika allergiska. Orsaken sades bl a vara att de hade börjat äta margarin. I DDR var nämligen margarinet så äckligt att de hellre avstod från smörgåsfett om de inte hade smör.

Därefter skippade vi allt margarin på brödet - använder dock ibland lite till bakning - och vips!
Våra allergier är borta. Vi mår jättebra, alla i familjen! Och äter smör varje dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 3 användare (1 dolda)
isa, Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser