37.2 grader, runt 50% luftfuktighet och låt bli att pilla från 18:e dagen.
Kycklingen lägger sig tillrätta för kläckningen i ägget sista två dygnen och vänder man på den så får den det svårt att jobba sig ut från fel håll. OM, man skulle råka rucka på äggen, kan man lägga ägget på ett plant underlag och låta den rulla runt tills det stannar i ett läge. Då ligger kroppen med det tyngsta nedåt, som kycklingen vill ha det. Lyft då tillbaka ägget utan att vända på det. När första titthålet syns, lägger jag in extra burkar vatten för så hög luftfuktight som möjligt under själva kläckningen, så att inga hinnor torkar fast.
En termometer och hygrometer som man från början VET fungerar är en mkt. god idé. Gärna med min/max temp och luftfuktighet, så att man ser hur tempen varit under natten eller medans man varit hemifrån.
Ibland går en hel kull 2 dagar över tiden. Och jag har heller inte lyckats få svar någonstans varför det blir så. Ett par ägg hit eller dit, kan man ju förstå. Men en hel kull? Någon (jag minns inte vem) sa att hastiga väderomslag mellan låg och högtryck kan påverka så pass att fostret dör.
Skriver man ner allt, väder, liv vid lysningen, liv efter 2 veckor, kläckning. Så får man en fin dokumentation att gå tillbaka till hur det fungerar på hemmaplan. T.ex. så har jag sett att, ägg som råkat ut för åskoväder under samlandet får sämre kläckprocent.
Ämnet är jätteintressant! Och ju mer man lär sig, ju mer man förstår att man inte kan