Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför dör alla utom tre?  (läst 2832 gånger)

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
varför dör alla utom tre?
« skrivet: 17 mar-07 kl 15:31 »
hej alla höns experter kan ni hjälpa mig när jag kläcker ägg i klckmaskinen så blir det bara 3kyklingar som lever av 11 ägg resten är fullgångna men döda? kläckmaskinnen är inte automatisk.
mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Lilla Zoo

• Västergötland
Re:varför dör alla utom tre?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-07 kl 15:53 »
Du rör väl inte äggen efter dag 18?
När en höna ligger på ägg ligger hon extra stilla de sista dagarna.
Hur är luftfuktigheten i kläckaren, den ska ligga runt 80% när det börjar kläckas. Inte för tidigt då kan fostren drunkna har jag läst.
Hoppas du lyckas vid nästa kläckning.
Hälsningar Lilla zoo som sitter brevid äggkläckaren och lyssnar på pip och kollar äggsprickor i skrivande stund. ;D
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 mar-07 kl 16:04 »
Även jag är nybörjare på kläckmaskin.. dock van att ta fram kycklingar med natur ruvning.
Jag har också frågetecken..?? Dom kläcks så sent.. typ 2-3 dagar efter datum...? För kallt i maskin? Har hållit 38 grader.
Jag hade läst att dom inte skulle vändas sista dygnet..har också haft många helt färdiga som inte klarat sig ur skalen ???

På´t igen! Ska jag höja värmen o låta bli dom från 18 dygnet? Och kan det vara för torrt..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 mar-07 kl 17:23 »
Fösök igen, ibland går det poker i kläckningen. Kolla tempen med en extra termometer, så det verkligen är 100F. Vänd ICKE äggen tre dagar före beräknad kläckning. Ta bara normalstora ägg som är normala i formen. Slipa dem rena om de nu skulle ha skräp på sig, tvätta aldrig. Du kan spreja in vatten när de börjar pipa, om du inte får upp fuktigheten på annat sätt.  Fåglar som kläcks försent, kan visserligen överleva, men avla helst inte, för det finns risk att det är genetiskt.  De fåglar man hjälper ut, brukar vara svaga, dock när det gäller ankor och gäss, brukar de klara sig bra. Går det inte bra nästa gång, sterilisera kläckaren.  Jag brukar låta mina gäss värpa en vecka innan jag tar avelsägg, de första brukar inte vara befruktade till så stor prcent.
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 17:26 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 17 mar-07 kl 17:26 »
37.2 grader, runt 50% luftfuktighet och låt bli att pilla från 18:e dagen.

Kycklingen lägger sig tillrätta för kläckningen i ägget sista två dygnen och vänder man på den så får den det svårt att jobba sig ut från fel håll. OM, man skulle råka rucka på äggen, kan man lägga ägget på ett plant underlag och låta den rulla runt tills det stannar i ett läge. Då ligger kroppen med det tyngsta nedåt, som kycklingen vill ha det. Lyft då tillbaka ägget utan att vända på det. När första titthålet syns, lägger jag in extra burkar vatten för så hög luftfuktight som möjligt under själva kläckningen, så att inga hinnor torkar fast.

En termometer och hygrometer som man från början VET fungerar är en mkt. god idé. Gärna med min/max temp och luftfuktighet, så att man ser hur tempen varit under natten eller medans man varit hemifrån.

Ibland går en hel kull 2 dagar över tiden. Och jag har heller inte lyckats få svar någonstans varför det blir så. Ett par ägg hit eller dit, kan man ju förstå. Men en hel kull? Någon (jag minns inte vem) sa att hastiga väderomslag mellan låg och högtryck kan påverka så pass att fostret dör.

Skriver man ner allt, väder, liv vid lysningen, liv efter 2 veckor, kläckning. Så får man en fin dokumentation att gå tillbaka till hur det fungerar på hemmaplan. T.ex. så har jag sett att, ägg som råkat ut för åskoväder under samlandet får sämre kläckprocent.

Ämnet är jätteintressant! Och ju mer man lär sig, ju mer man förstår att man inte kan :)

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 mar-07 kl 18:30 »
Inte svårt att sterilisera min kläckare.. det är nämligen ett streliseringsskåp ;D

Ja, fuktade ordentligt nu dom sista.. verka gå lite bättre!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-07 kl 18:46 »
En sak till.. när dom väl är kläckta.. hur gör ni sen? direkt under lampan eller får dom "landa" en stund i maskinen?

melissa

« Svar #7 skrivet: 17 mar-07 kl 19:22 »
Ha gärna temperaturen i kläckaren aningen lägre innan du lägger i äggen , temperaturen stiger nämnligen ganska mycket när äggen blivit uppvärmda, sedan höjer du lite i taget tills du kommit upp i den temp du skall ha, lycka till

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 mar-07 kl 20:53 »
Jag startar kläckaren i god tid för att den ska ha nått rätt temperatur när äggen läggs in (enligt alla instruktionsböcker som jag sett). När äggen når rätt temperatur, kan de knappast höja värmen i kläckaren.

Mot slutet av perioden ger äggens ämnesomsättning lite värme, men detta regleras av termostaten.

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 18 mar-07 kl 00:22 »
En sak till.. när dom väl är kläckta.. hur gör ni sen? direkt under lampan eller får dom "landa" en stund i maskinen?
Dom får torka i maskinen och gärna vänta in varandra så att dom är ett gäng innan dom flyttar in under lampan.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 18 mar-07 kl 01:07 »
Jag gör likadant. Låter dem torka i kläckningsmaskinen innan jag flyttar över dem till värmelampan.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 18 mar-07 kl 05:52 »

Jag har köpt  ett värmetak, fungerar jättebra.
Det måste vara bättre att kycklingarna får mörkt på natten .
Värmelampan lyser ju dygnet runt.
Det kostar men är väl värt pengarna.
Hedemorahöns

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 18 mar-07 kl 08:30 »
Fåglarna störs inte av det röda ljuset av en värmelampa. Ett värmetak är energieffektivare, så det är inte säkert det blir dyrare på sikt.
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 08:31 av Skytten »

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 18 mar-07 kl 13:32 »
tack för all hjälp nu ska jag inte röra aggen efter 18 de dagen och fukta så inte hinnorna torkar mvh. praline1

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-07 kl 17:53 »
denna gång gick det helbra av åtta ägg blev det 7 kycklingar det sista ägget var obefruktat mvh och tack för alla goda råd praline1

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
johber, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser