Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  norrlandsvagn  (läst 5678 gånger)

lhamo

• Skåne
norrlandsvagn
« skrivet: 13 maj-14 kl 18:11 »
Hej!
Någon som har erfarenhet av norrlandsvagnar?
Vill bygga om en vagn till boende:) och har blivit erbjuden en norrlandsvagn. Är de svåra att bygga i? Hade man kunnat göra om den till en trävagn? Hade velat sätta in nya fönster och ena väggen är fuktskadad...

Vore väldigt tacksam för all kunskap!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: norrlandsvagn
« Svar #1 skrivet: 13 maj-14 kl 21:53 »
Det jag känner till om norrlandsvagnar är mest hörsägen. I varje fall: Fuktskador är  vanliga, och de anses inte vara särskilt bra isolerade. Stommen är gjord av glasfiberarmerad härdplast (troligen polyester), och det sägs vara uppreglat med trä och isolerat på insidan. När träreglarna är uppruttna förlorar vagnskorgen bärighet och kan t ex få taket intryckt av snölast eller tappa formen i största allmänhet.

Om man vill bli av med plaststommen så innebär det i princip att bygga en helt ny vagn på befintligt underrede. Ska man göra en renovering med måttlig arbetsinsats så ska man nog sikta på att behålla stommen, riva ut allt skadat inuti och bygga nytt på ungefär samma sätt som det var gjort från fabrik. Fuktkänsligheten kommer man inte ifrån, men om man bor i den ständigt och håller den varm och torr invändigt så bör det inte vara något större problem. Dock kan det vara idé att måla om utsidan av taket med något som garanterat inte släpper igenom vatten, eller kanske göra någon form av yttertak med en luftspalt under. Ett extra yttertak kan också göra att man slipper få vagnen stekhet på sommaren.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 maj-14 kl 22:53 »
Utvändigt är oftast tak och väggar pop-nitade och med åren släpper dessa. Därav dessa vanliga fuktproblem.
Min erfarenhet är att isoleringen är riktigt bra om vagnen inte är helt fuktskadad med lösa nitar. :)

Den väger knappt något original och vagnen ser allmänt klen ut.
Att bygga upp en friggebod på ställningen med enkelaxel krävs därför lite mod. :)

Det är den gamla modellen som jag pratar om och inte den nya.

lhamo

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 maj-14 kl 15:36 »
Tack för svar! Kollat upp lite och bestämt mig för att leta vidare istället. Trä är trotsallt roligare och enklare att bygga i:)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-14 kl 21:44 »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 16 maj-14 kl 22:38 »
då du bor i den södra landsändan så har du inte alls långt till Tyskland där man har riktigt fina vagnar.
http://tinyurl.com/nkcajnn
sök annars efter "bauwagen"
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

silverjuggler

• Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
« Svar #6 skrivet: 08 mar-20 kl 09:16 »
Hej, vi köpte för 35 tkr en tyckte vi fint renoverad norrlandsvagn av oklar årsmodell nu, ca 5,6*2,3 m. Tyvärr har jag upptäckt fuktskador i golvet där det möter väggen, åtminstone på ena kortsidan o en bit längs båda långsidorna.
Jag har på utsatta ställen rivit upp plastmattan (original) o brutit upp det murkna plywoodgolvet. Mattan var blöt under! Träregeln under väggisoleringen, mot aluplåten, är helt sur. Regeln under den, jämte golvet, verkar också sur. En fråga är varifrån fukten kommit? 1) Invändigt via kondens mellan plåten o isoleringen? Designfel då ju? eller 2) läckage/ånga från dusch t ex -- eller 3) utvändigt via skarven i taket eller 4)fönster eller 5) golvskarv..? Nu känns den väl tätad utvändigt med färg. Dropplisten nedtill känns också okej även om undergolvet är lite sjaskigt i kanterna. Oändligt Tacksam för svar. Osäker på om vi kan behålla den.. Hoppas hoppas. Men vi har små barn. Försöker bryta upp allt som är dåligt men vet ej om jag måste slänga ut all inredning, stor arbetsinsats o saknar plats för förvaring..
« Senast ändrad: 08 mar-20 kl 09:26 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 08 mar-20 kl 10:41 »
Hej, vi köpte för 35 tkr en tyckte vi fint renoverad norrlandsvagn av oklar årsmodell nu, ca 5,6*2,3 m. Tyvärr har jag upptäckt fuktskador i golvet där det möter väggen, åtminstone på ena kortsidan o en bit längs båda långsidorna.
Jag har på utsatta ställen rivit upp plastmattan (original) o brutit upp det murkna plywoodgolvet. Mattan var blöt under! Träregeln under väggisoleringen, mot aluplåten, är helt sur. Regeln under den, jämte golvet, verkar också sur. En fråga är varifrån fukten kommit? 1) Invändigt via kondens mellan plåten o isoleringen? Designfel då ju? eller 2) läckage/ånga från dusch t ex -- eller 3) utvändigt via skarven i taket eller 4)fönster eller 5) golvskarv..? Nu känns den väl tätad utvändigt med färg. Dropplisten nedtill känns också okej även om undergolvet är lite sjaskigt i kanterna. Oändligt Tacksam för svar. Osäker på om vi kan behålla den.. Hoppas hoppas. Men vi har små barn. Försöker bryta upp allt som är dåligt men vet ej om jag måste slänga ut all inredning, stor arbetsinsats o saknar plats för förvaring..

Spammar du hela forumet med samma inlägg så blir man lite trött och vill inte hjälpa.
Men du kan få ett gott råd.
Vatten letar sig in där det är möjligt, det kan även använda sig av kapilläreffekten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

silverjuggler

• Södermanland
    • Sjötuna
« Svar #8 skrivet: 08 mar-20 kl 19:09 »
Det var inte min mening att samma, hemskt ledsen, tänkte att eftersom det fanns minst tre trådar kanske olika personer var aktiva i olika o då kunde jag ge alla intresserade en hojt om min fråga. Men jag har försökt ta bort de andra inläggen nu, förstår inte hur man gör.
Nu har jag brutit upp golvet längs alla väggar, på en del ställen är träreglarna helt desintegrerade. Hur menar du att kapilläreffekten kan ha inverkat?
Jag tänker att om fukten kommit via alternativ 1 så är det väl knappt idé att ta bort det murkna o ersätta med friskt trä, då lär ju kondens fortsätta o det rinna fukt längs insidan av plåten innanför frigoliten o fortsätta förödelsen..?
Tunga dagar för oss. Jag inspekterade tak o botten vid köpet men bände  inte upp golvmattan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 08 mar-20 kl 19:27 »
Skulle också tycka det var tungt, inte kul att riva i en redan inredd vagn, som dessutom var dyr.

Det där blir några timmar tråkigt jobb. Men när du bytt reglarna och tätat så håller vagnen lika länge till. Kapillärkrafterna är det som suger upp vattnet i väggarna när regnet rinner in under väggen och det är dåligt tätat där, och saknas dropplist.

silverjuggler

• Södermanland
    • Sjötuna
« Svar #10 skrivet: 08 mar-20 kl 21:21 »
Tack för pepp!
Ja när jag upptäckte skadorna gick jag runt m hammare o bände ut dropplisten så den ska leda bort väggvattnet.
Många teorier om orsaken t fukten alltså! Kondens, tak, vägg, fönster, invändig ånga..
Ska gå på rivningen i morgon igen innan jag behöver återvända till stan några veckor. Allra helst skulle man ju ta bort alla reglar och golvisoleringen o ersätta med fräscha naturmaterial..? Men det kanske är övermäktigt, den spröda gamla frigoliten lär i värsta fall sitta fast, smulas sönder o behöva borstas bort.. I vilket fall ska jag försöka ställa in ett par avfuktare o en hink m vägsalt i ett durkslag så kanske det drar ur. Väggarna o innertaket tror jag mig iaf kunna behålla. Synpunkter på det?

silverjuggler

• Södermanland
    • Sjötuna
« Svar #11 skrivet: 08 mar-20 kl 22:12 »
En fråga till: Isoleringen, skum, måste den också bytas? Den har ju hållit formen trots fukten, o luktar inte, dock lite spröd o stel.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 08 mar-20 kl 23:32 »
Det brukar gå bra att skära rent så du får bort skummet som suttit mot trät. Vet inte exakt, men 5-10 cm borde vara nog för att få bort möget. Och så kan du ju pensla på lite borsalt när du skummat fast de nya reglarna.

Ställ bara in en avfuktare, vägsaltet tar inte ner luftfuktigheten så långt. Om du inte har någon så kan jag rekommendera den här lilla från netonnet https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftavfuktare/andersson-luftavfuktare-dhf-1-0/1006791.9403/ Jag köpte en sådan för några månader sedan och har testat mot några andra ett tag innan jag ställde den i ett halvuppvärmt uthus där den står nu. Helt klart värd pengen, men det behöver vara över 6-7 grader för att den inte skall frysa igen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 09 mar-20 kl 08:06 »
Avfuktare brukar ju utveckla en del värme av sig själva också.  Sen hör det ju till saken att en vanlig billig kylavfuktare aldrig kan få ner den absoluta luftfuktigheten längre än till vad som motsvarar daggpunkt omkring 0 grader. Den gör bäst nytta när det gäller att få ut fukt ur fasta porösa material (trävirke mm) om det material som ska avfuktas är betydligt varmare (gärna 20-25 grader). Så med den årstid vi har just nu, vore det nog bra om man kunde ställa in vagnen i ett varmgarage under avfuktningen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 09 mar-20 kl 08:30 »
Visst, men ser man till att tempen är tillräckligt hög i vagnen så sker en fuktvandring. Jämför med en bit bröd i frysen om det är mycket luft i påsen.

Skulle säga att utetempen gott räcker för att torka nu. Speciellt om solen kommer åt vagnen.

silverjuggler

• Södermanland
    • Sjötuna
« Svar #15 skrivet: 09 mar-20 kl 14:16 »
Tack för tips om avfuktare o annat! Jag har startat en ny tråd "renovering norrlandsvagn" för att inte kapa denna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser