Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spannmåls odling tid  (läst 1906 gånger)

Caamper

• Södermanland
Spannmåls odling tid
« skrivet: 08 maj-14 kl 07:55 »
Jag är i förstadiet till att köpa en gård och behöver veta vilken storlek jag ska titta på. Jag tänker att jag ska sköta gården på deltid och har som mål att gå plus minus noll. Men att jag lägger in min tid som insatts då jag känner ett starkt kall att börja odla. Jag tänker att jag ska driva ett modernt jordbruk med rimlig ekologiskt focus.
Hur mycket tid lägger ni per ha på ett omloppsår för ex. spannmål? (ink plöjning, harvning, sådd och skörd). Jag veta att det inte går att ge exakta siffor.

Caamper

• Södermanland
SV: Spannmåls odling tid
« Svar #1 skrivet: 09 maj-14 kl 07:35 »
Min fråga kanske var otydlig. Jag vet att det tar ca 1 timme att plöja en ha. Tar harvning 30 min per ha för en vända? Och skörd 2 timmar per ha?

eco-kalle

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 maj-14 kl 07:43 »
ja det tar ofta längre tid än beräknat tex plöjning m 4sk vxl plog mycket sten =köra sakta ca 0,5-0,75 ha tim harvning 7-10km 4,5m harv 2 timmar ca 3,5 ha, ska du odla mest spannmål ,då är ett bra alt att odla bajväxt vallar för att samla kväve ,går de inte sälja till någon el skörda själv är ju bästa alt för jorden bara putsa av det,för då tillför du kväve tar inte bort kalium&fosfor

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 11 maj-14 kl 16:37 »
Den här sidan är bra och kanske besvarar dina frågor:

http://www.grovfoderverktyget.se/?page=insaningsteknik&p=31134&m=4493

Caamper

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-14 kl 13:14 »
Tack för uppskattningen av. Eco Kalle räknade du 2 timmar för harvningen räknar du en körning eller totalt? Har jag missat något annan tidstjuv? Jag tänkte odla mest spannmål och försöka leja bort skörden. Och vlken bra länk den ska jag kolla in

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 12 maj-14 kl 13:44 »
Annat som tar tid:
- meka med och underhålla maskiner o redskap
- flytta maskiner o redskap ut ur och in i maskinhall/motsv.
- underhåll av masinhall/motsv
- kopppla till och ifrån maskiner o redskap
- prova ut rätt inställning på maskiner o redskap
- körning till och från åker
- gödsling, samt hantering av gödsel i den mån det är kopplat till odlingen
- underhåll av åker, t.ex. dikning, stenrensning
- hantering av skörd, om du inte ska sälja bort allt med en gång
- underhåll av utrustning för att förvara och hantera skörden, om du inte ska sälja bort allt med en gång
-bokföra ekonomiska transaktioner kopplade till spannmålsodlingen
-inhämta kunskaper, planera
-baka bröd m.m. på din nya skörd

eco-kalle

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 maj-14 kl 23:51 »
jag räknade efektiv tid kanske kan lägga till 0,5 ha 4 ha/2 tim 1överfart, brukar kar tandemkoppla en liten gåsfot kultivator & en 3 meters skålsvans,när kör sönder vall tex  så får man göra om inte har så breda redskap,blir ganska många överfarter i eco odling, de minsta är plöjning& en harvning, ska man tex  hålla kvickroten i chack krävs ett antal överfarter,

Caamper

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 maj-14 kl 08:03 »
Utifån era svar låter det som om vårbruket tar den mästa tiden vid spannmål. Hur mycket tid kan man räkna med att det uppskattningsvis tar och skörda?

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser