Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stuka av halmbädd & Tistlar  (läst 1531 gånger)

Blå Bergen

• Närke
Stuka av halmbädd & Tistlar
« skrivet: 06 maj-14 kl 14:36 »
Hej!

Jag har får, och ska nu lägga fårens vinterbädd i en stuka på ett ställe där det växer tistlar (mest för att det växer värdelöst gröda där som fåren ändå inte kommer beta upp om de fick gå där) och i stukan hade jag tänkt plantera pumpor eller liknande (förslag tas gärna emot).

Detta då jag fått tips på att om man planterar pumpor till exempel där i årets vinterbädd kommer det tills nästa år vara finfint planteringsjord. Fick även ett annat tips om att lägga fårullen i odlingen istället för att kasta ullen vilket vi får göra annars.

Frågor:

1) Fårullen, läggas direkt på marken och sen bädden över? Korrekt?

2) Kommer detta sätt att göra att tistlarna kommer föröka sig i ett rasande tempo eller gör det ingen skillnad så länge jag slår av dem vid marknivån vid blommingen?

3) Har tistlar lite här och där på övriga marken, där har de tyvärr slutat växa på höjden och brer sig ut på marknivå istället -dubbeltrippelsuck- hur bekämpar man såna?

4) När man lägger djupströbädden av halm, spelar det någon roll vilken "sida" som är överst dvs om nedersta lagret hamnar överst är det okej? Eller blandas?

5) Vad kan man plantera annat än pumpor som skulle trivas i denna stuka och samtidigt hjälpa till och bearbeta stukan till fin jord på ett år cirka?

Tack på förhand.  :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stuka av halmbädd & Tistlar
« Svar #1 skrivet: 06 maj-14 kl 20:04 »
Jag funderar direkt på att eventuellt ha ett lager tidningar eller papp i botten.   Detta för att göra det besvärligare för det som växer i jorden.
Det kommer att brinna fint och bli finfin kompost men det kan nog behövas två år för attbli helt klart men du har god glädje av stukan under tiden.  Du kan säker plocka ur en del redan till lästa år.
Pumpor funkar kanon, squash, gurka borde oxå fungera. 
Gödslar du ut tidigt så kan du säkerligen ha i potatis och skörda tidigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 maj-14 kl 21:52 »
Vad är det för får och lamm du har som inte äter upp tistlarna?

Blå Bergen

• Närke
« Svar #3 skrivet: 06 maj-14 kl 23:00 »
Jag funderar direkt på att eventuellt ha ett lager tidningar eller papp i botten.   Detta för att göra det besvärligare för det som växer i jorden.
Det kommer att brinna fint och bli finfin kompost men det kan nog behövas två år för attbli helt klart men du har god glädje av stukan under tiden.  Du kan säker plocka ur en del redan till lästa år.
Pumpor funkar kanon, squash, gurka borde oxå fungera. 
Gödslar du ut tidigt så kan du säkerligen ha i potatis och skörda tidigt.

Ja kan ju slänga ut lite tidningar underst och sen ull över det och slutligen halmbädden kanske...  :)

Blå Bergen

• Närke
« Svar #4 skrivet: 06 maj-14 kl 23:03 »
Vad är det för får och lamm du har som inte äter upp tistlarna?

Mmm lite besviken blev man allt förra sommaren, köpte fåren för bete, sällskap och framförallt "de äter ju tistlar så då löser ju problemet sig".

Så kom de här små söta varelserna, de betade och betade och betade. Allt utom tistlarna, okej de smakade lite på bladen och nån tistelblomma men tistlarna stod fortfarande stolt upp efter att fåren passerat....  >:(

Eftersom man ändå fäst sig vid de där ulliga varelserna så får de stanna - trots att de inte äter upp tistlarna... :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser