Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böld bredvid anus  (läst 12016 gånger)

markusbarrdahl

• Skåne
Böld bredvid anus
« skrivet: 27 apr-14 kl 20:58 »
Hej

Vår 2 månaders killing har fått en böld bredvid anus. Ungefär som en spelkula i storlek. Den är öm och lite hård. Hon äter och mår bra och skuttar runt som en killing ska, vi har sett henne kissa och tror hon har bajsat idag. Är det någon som vet vad det kan vara? Tacksam för svar!

Mvh - Markus

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Böld bredvid anus
« Svar #1 skrivet: 28 apr-14 kl 00:14 »
Aldrig sett något liknande.  Infektion?  Cancer??  Växer den?  Öm, sa du?  Mycket?

Den ser ju inte ut att vara i vägen för gödseln, men om det gör ont att bajsa så är det ju synd om henne.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 apr-14 kl 00:18 »
Får getter analsäcksinflamation?

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 28 apr-14 kl 00:21 »
Har getter analsäckar ???

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 apr-14 kl 00:43 »
Har getter analsäckar ???

Ingen aning...

markusbarrdahl

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 apr-14 kl 07:49 »
Det där med analsäckar var det absolut första som poppade upp. Jag vet inte om getter har dem. Har googlat på engelska men det kommer bara upp om hundar och katter...
Nja svårt att säga men med tanke på reaktionen man får när man trycker på den så gör den nog medelmåttigt ont.
Väldigt förbryllande är detta här...

SussiloII

• Småland
« Svar #6 skrivet: 28 apr-14 kl 19:05 »
Kontakta en veterinär och be att få skicka över bilderna.

MagnusL

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 apr-14 kl 19:20 »
 Hade det varit en människa hade jag tippat på en analfistel (just varig böld som måste tas hål på å kan skapa en kanal in i tarmen). Finns nog inget som säger att getter inte kan få det dock Oo
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

annajohannas

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 apr-14 kl 21:32 »
Den kan ju ha stuckit sig på något, som gjort att denna böld bildats. Har du hört med någon veterinär?

markusbarrdahl

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 apr-14 kl 21:57 »
Har varit hos veterinären idag. De stack hål på den och ut kom en massa var. De sprutade in något medel i tomrummet som blev. Får bara hålla tummarna för att det inte kommer tillbaka och att det inte är en sån där fistel som en av er pratade om.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 29 apr-14 kl 22:39 »
Om det hade varit en fistel (extra gång mellan organ som inte ska ha kontakt, t ex tarm och vagina, eller ut genom huden på fel ställe) så hade veterinären upptäckt den, så oroa dig inte för det.

Men vad var det som sprutades in?  Antibiotika eller bakteriedödande?  Eller kanske "bara" saltlösning för att spola rent?

Vi ser fram emot flera bilder!  Läkning är mycket roligare att titta på än sår och bölder!  :D

MagnusL

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 maj-14 kl 09:33 »
Trollmor har helt rätt i att vet. borde sett det om det redan var en fistel, men just bölder vid analen är just en av de vanligare orsakerna till uppkomst av analfistlar så det är nog värt hålla koll på vid läkningen med.
(Syns om det blir en kanal som inte läker då det börjar läcka ur den ofta).
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 01 maj-14 kl 11:29 »
Aha, du menar att man bör se upp så att det inte BLIR en fistel?  Det förstås.  Jag fortsätter väl med mitt "mantra" då:  Mera bilder, TS!  ;)

markusbarrdahl

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 02 maj-14 kl 21:20 »
Än så länge ser det bra ut. Har blivit en liten ruva där vet. tryckte ut varet men annars ingenting. Så detta lovar gott! De nämnde inte nånting om fistlar, däremot sa de att det är ett bra tecken när det är var. Tack för visat intresse!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1782 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser