Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka otestat vatten?  (läst 1758 gånger)

JonathanW

• Västergötland
Koka otestat vatten?
« skrivet: 22 apr-14 kl 16:16 »
Hej.

Det är så att jag har en grävd grund till mitt nya torp och vi har inte testat det ännu. Det har inte förekommit någon konstgödsling eller utbrett jordbruk på marken. Jag antar att det är säkert att dricka om man kokar upp det? Det finns ju radonaspekten, men det ska inte finnas mycket sånt i trakten enligt kommunen.

Det måste väl vara lugnt eller?

christelle

• Blekinge
SV: Koka otestat vatten?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-14 kl 17:04 »
Är det så klokt att börja dricka innan kontroll av kvalitén? Fast om det är kokt och bara vuxna som dricker  vattnet så hade jag nog vågat det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 apr-14 kl 17:15 »
Hade pumpat ur brunnen först eventuellt rensat och sen kokat för att sen ta prover  för att se om det var skänligt vatten.

JonathanW

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-14 kl 17:23 »
A precis, kommer pumpa upp vatten och tömma brunnen ett par gånger innan vi testar, men under tiden tänker jag nog koka upp det och använda det. Alla bakterier är väl döda vid 100 grader? Dessutom är vattnet väldigt klart och fint

Che Guevara

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 apr-14 kl 17:38 »
A precis, kommer pumpa upp vatten och tömma brunnen ett par gånger innan vi testar, men under tiden tänker jag nog koka upp det och använda det. Alla bakterier är väl döda vid 100 grader? Dessutom är vattnet väldigt klart och fint
Ok då skulle ja nog också våga ta risken med att koka det så länge. För ju oftare man pumpar desto fortare rinner nytt vattnet till.   

Torpfröken

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 22 apr-14 kl 17:49 »
Det finns ju annars vattenreningstabletter att köpa.
https://www.jula.se/vattenreningstabletter-biotab-100-pk-550261

Radon är ett problem som förekommer i borrade brunnar, inte grävda.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 22 apr-14 kl 17:56 »
Under de här förhållandena så tror jag nog man vågar använda vattnet utan att koka det, om inte någon i familjen har extrem bacillskräck.
En förutsättning är förstås att den som provsmakar och provluktar vattnet har gott omdöme och skärpta sinnen.
Och jag antar att brunnen är bra gjord med täta brunnsringar osv, så man inte riskerar att det rinner ner ytvatten i den?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 apr-14 kl 18:49 »
Drick lite och öka mängden efterhand, så blir man väl van vid bakterierna... Övriga ämnen lär väl inte finnas i så stor mängd att det är farligt på kort sikt, utan att det ser ut och smakar djävul?

Om den pumpas ur några gånger och vid behov städas ur, så är det antagligen bra sedan.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 apr-14 kl 19:46 »
Kan ni skulle jag skrapa ur botten och fylla med ny sand. Har tänkt fylla sand i vår när den är full för att sedan pumpa ur innan de finaste partiklarna lagt sig på botten. Att ta vatten upp till kok dödar allt. Viktigt att verkligen koka med stora bubblor då det annars bara sjuder. Är vattnet inte klart kan man låta det sedimentera i en stor rostfri gryta eller liknande. Viktigt att koka grytan ibland för att inte få bakterietillväxt i lagringskärlet. Brunnslock och frånvaro av ytvatten så klart viktigt. Det ska inte kunna regna in i brunnen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lars - Magnus, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser