Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk Oxfordown tacka.  (läst 2255 gånger)

samsam1

• -
Sjuk Oxfordown tacka.
« skrivet: 14 mar-07 kl 10:55 »
Hej, behöver råd och tips! Tackan är 9 år. Har inte betäckts dom senaste tre åren pga en masstit. Är avmaskad. Aldrig varit sjuk med undantag av masstiten. Normalt är hon ett matvrak och mycket girig.
SYMTOM: Måndag kväll , kommer lite efter dom andra fåren (tacka med lamm) till utfodringen, tänkte inte på det så mycket då det spirar färskt gräs i hagen.Tisdag: 05.00 Tackan har stora svårigheter att resa sig, kommer upp skall hoppa över diket som vanligt. Hon hamnar mitt i diket kommer inte upp själv. jag backsar upp tackan och skjuter på bakifrån till foderplatsen.Damen väger 120 kg. Hon äter bara lite , och lägger sig . 10.00 Tackan ligger kvar på samma plats, jag tvingar upp henne, får så småningom in henne i sjukboxen. Hon har mycket svårt att gå . Tar korta steg, stannar ofta jag skjuter på hela tiden och hindrar henne från att lägga sig. Kollar klövar alla ok. Kollar leder och ben, Ingen svullnad ingen förhöjd värme i leder alla ok.Temp 39.6. Ringer veterinären som kommer 17.00. Andning och hjärta ok. Något blek i slemmhinnorna. Vommen arbetar inte fullt , vilket kan bero på att hon inte äter bra för tillfället. Han kan för övrigt inte säga vad det kan vara. Kalkbrist utesluts . Förgiftning av växt likaså.  Avföring ok. Urin ok.Ordinerar penecillin gånger 5 dagar ,2 pkt jäst om dagen i tre dagar( för att hålla vommen igång) och salt honung blandat i 1,5 liter vatten (vätskebalansen), får i henne det utan svårigheter med hjälp av sprutan för avmaskningsmedel. 22.00 tittat till henne och får upp tackan på benen äter en halv näve kraftfoder. Släpper både urin och avföring Står upp när jag lämnar henne.Onsdag : 05.00 Tackan vägrar att resa sig , ger henne 1,5 "näve" färskt gräs som hon äter efter lite trugande. Hon har drucit ca 3 liter vatten under natten, Har lagt sig så att hun bara behöver vrida på huvudet för att dricka. Temp 39.7 alltså en liten ökning.Har vare sig ätit hö eller kraftfoder undet natten.Onsdag 10.00 tvingar upp tackan på benen äter några korn kraftfoder , vägrar äte färskt gräs. Släpper urin och avföring. Jag har LUSLÄST "fårbibeln" hittar inget. Tacksam för råd och tips. Vad kan det vara?
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Sjuk Oxfordown tacka.
« Svar #1 skrivet: 16 mar-07 kl 15:31 »
Hur har det gått för tackan  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

samsam1

• -
« Svar #2 skrivet: 16 mar-07 kl 17:24 »
Hur har det gått för tackan  ???

Hej. Vet inte ännu . Bakterierna var resistenta mot antibiotikan. Febern hade ökat till 40,1. Ny kontakt med veterinären på morgonen. Ny sort antibiotika och antiinflamatorisk och smärtlindrande medicinering. FÖRHOPPNINGSVIS ett spår också på vad som orsakat sjukdomen. Vi gick igenom symtomen igen, och kom fram till att det kan vara någon av dom tre sortes sjukdomar som kommer av fästingar.Fästingar, dom har vi gott om här. Visade sig att bakterierna kan ligga latenta, tills någon annan infektion slår till .Då bryter fästingsjukdomen ut. Detta att den kan ligga latent visste jag inte om, så en ny lärdom. Tackan äter inte, men får vomstart så att hennes vom hålls igång. Tackan har i eftermiddag druckit själv. Vägrar stå på benen, men vi räknar med att hon skall stå inom tre dagar. Vill inte ens ha små äppelbitar.Jag stoppar in och tackan spottar ut.
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 21:13 av samsam1 »
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Henning

« Svar #3 skrivet: 16 mar-07 kl 20:59 »
Hej. Vet inte ännu . Tidigare antibiotikan var resistent mot bakterirna. Febern hade ökat till 40,1. Ny kontakt med veterinären på morgonen. Ny sort antibiotika och antiinflamatorisk och smärtlindrande medicinering. FÖRHOPPNINGSVIS ett spår också på vad som orsakat sjukdomen. Vi gick igenom symtomen igen, och kom fram till att det kan vara någon av dom tre sortes sjukdomar som kommer av fästingar.Fästingar, dom har vi gott om här. Visade sig att bakterierna kan ligga latenta, tills någon annan infektion slår till .Då bryter fästingsjukdomen ut. Detta att den kan ligga latent visste jag inte om, så en ny lärdom. Tackan äter inte, men får vomstart så att hennes vom hålls igång. Tackan har i eftermiddag druckit själv. Vägrar stå på benen, men vi räknar med att hon skall stå inom tre dagar. Vill inte ens ha små äppelbitar.Jag stoppar in och tackan spottar ut.

Låter bra det där att antibiotikan var resistent mot bakterier....

(Förlåt, jag kunde inte låta bli...  jag fattar ju att du menar tvärt om)
Jag antar att veterinären har gissat på det som tidigare hette ehrlichia (eller betesfeber) samt bytt till en brun flaska. Vi får hoppas att det går vägen.
Hälsningar
Henning

samsam1

• -
« Svar #4 skrivet: 16 mar-07 kl 21:08 »
Låter bra det där att antibiotikan var resistent mot bakterier....

(Förlåt, jag kunde inte låta bli...  jag fattar ju att du menar tvärt om)
Jag antar att veterinären har gissat på det som tidigare hette ehrlichia (eller betesfeber) samt bytt till en brun flaska. Vi får hoppas att det går vägen.
Hälsningar
Henning
Haha ja så det kan bli.
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 21:08 av samsam1 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser