Hej, behöver råd och tips! Tackan är 9 år. Har inte betäckts dom senaste tre åren pga en masstit. Är avmaskad. Aldrig varit sjuk med undantag av masstiten. Normalt är hon ett matvrak och mycket girig.
SYMTOM: Måndag kväll , kommer lite efter dom andra fåren (tacka med lamm) till utfodringen, tänkte inte på det så mycket då det spirar färskt gräs i hagen.Tisdag: 05.00 Tackan har stora svårigheter att resa sig, kommer upp skall hoppa över diket som vanligt. Hon hamnar mitt i diket kommer inte upp själv. jag backsar upp tackan och skjuter på bakifrån till foderplatsen.Damen väger 120 kg. Hon äter bara lite , och lägger sig . 10.00 Tackan ligger kvar på samma plats, jag tvingar upp henne, får så småningom in henne i sjukboxen. Hon har mycket svårt att gå . Tar korta steg, stannar ofta jag skjuter på hela tiden och hindrar henne från att lägga sig. Kollar klövar alla ok. Kollar leder och ben, Ingen svullnad ingen förhöjd värme i leder alla ok.Temp 39.6. Ringer veterinären som kommer 17.00. Andning och hjärta ok. Något blek i slemmhinnorna. Vommen arbetar inte fullt , vilket kan bero på att hon inte äter bra för tillfället. Han kan för övrigt inte säga vad det kan vara. Kalkbrist utesluts . Förgiftning av växt likaså. Avföring ok. Urin ok.Ordinerar penecillin gånger 5 dagar ,2 pkt jäst om dagen i tre dagar( för att hålla vommen igång) och salt honung blandat i 1,5 liter vatten (vätskebalansen), får i henne det utan svårigheter med hjälp av sprutan för avmaskningsmedel. 22.00 tittat till henne och får upp tackan på benen äter en halv näve kraftfoder. Släpper både urin och avföring Står upp när jag lämnar henne.Onsdag : 05.00 Tackan vägrar att resa sig , ger henne 1,5 "näve" färskt gräs som hon äter efter lite trugande. Hon har drucit ca 3 liter vatten under natten, Har lagt sig så att hun bara behöver vrida på huvudet för att dricka. Temp 39.7 alltså en liten ökning.Har vare sig ätit hö eller kraftfoder undet natten.Onsdag 10.00 tvingar upp tackan på benen äter några korn kraftfoder , vägrar äte färskt gräs. Släpper urin och avföring. Jag har LUSLÄST "fårbibeln" hittar inget. Tacksam för råd och tips. Vad kan det vara?