Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför har jag zwampizar i komposten?  (läst 1633 gånger)

Mitt i Planeten

• Gäst
Varför har jag zwampizar i komposten?
« skrivet: 14 apr-14 kl 17:36 »
Taget idag en av komposterna.

kurt

SV: Varför har jag zwampizar i komposten?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-14 kl 19:27 »
Därför att svampar tillhör de allra främsta nedbrytarna i naturen, och det finns svampsporer överallt.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-14 kl 20:44 »
Jag har två bra varmkomposter som fungerar som en riktig varmkompost med hög temperatur.
Någon enstaka mask på undersidan av täcklocket men oftast inga alls.

Jämför jag mina varmkomposter med mina vanliga komposter både trådkompost för löv och träkompost för efterkompostering så är varmkomposten effektivast på att bryta ner material.

Varmkompostens Mikroorganismer är alltså effektivare än röta och mask.

Jag har ca 4 kbm kompost i omlopp årligen i trädgården.

Träkomposterna vändes idag och till skillnad från varmkomposten var den totalt full av mask, tusentals maskar. Maskar i sådana mängder att man tror att all mask hamnat där.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 16 maj-14 kl 21:14 »
Inte heller jag är övertygad om vikten av att ha mask i komposten. Mask tyder nog på att det är rätt processer, men det finns andra varianter också.

Samtidigt är jag misstänksam mot varmkomposter för jag tror de gasar ut en hel del av kvävet och kanske även har andra dåliga sidor, t.ex. att döda nyttigt mikroliv. Så jag undrar hur den färdiga varmkompost fungerar i odlingen. Iofs är väl i stort sett all kompost bra, så ska man jämföra ska man göra rätt ordentliga försök. Men jag är ändå intresserad av dina iakttagelser.

Om jag vore dig skulle jag strö över jord och kanske en del av den där maskrika komposten över komposten på de två första bilderna (som jag antar är varmkomposten). Ärligt talat tycker jag den ser äcklig ut, och det är inte främst svamparna utan det synliga hushållsavfallet.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-14 kl 21:28 »
Varmkomposterna lakar mycket, det har jag konstaterat och bytt till BioKub komposter. De här med öppen nätbotten fungerar bättre än de med tät botten och lakbehållare.

Komposter är lebbiga, allt konstigt som kan komposternas hamnar där. Det bubblar, ångar, möglar och växer lite olika svamp. Lukten är ok på övre delen men luktar lite mecka längre ner. Därför vänder jag den en gång på våren och en gång på hösten.

Jag odlar i 50 pallkragar och komposten år 2 hamnar som gödsel längst ner i pallkragarna. Då har jag siktat bort alla likdelar (ben) från kalkon och gås som hamnat där. Stora kalkoner ger stora hemska ben. När jag vänder pallkragen är allt fin jord, allt är nerbrutet och två säsonger är bra.

Jag är mycket nöjd med Biokuben som kompost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser