Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelträd som ser bränt ut  (läst 4044 gånger)

davidlussi@gmail.com

• Blekinge
Äppelträd som ser bränt ut
« skrivet: 09 apr-14 kl 11:15 »
Hej,
Flyttade för tre år sedan in till mitt nuvarande hus och redan när vi flyttade in såg jag att ett av äppelträden såg bränt ut.
Det har gett gott om frukt varenda år. Googlade lite och det verkar vara något som heter kräfta. Dock verkar det vara lite olika bud om man ska såga ner/gräva bort rötter etc eller bara låta vara för det tar sådan tid innan trädet dör ändå...

Såg häromdagen att det var myggor som satt på barken där det var "bränt" och det verkar ju inte så friskt direkt...

Vad är era tips?

Läser ofta forumet och tycker det verkar finnas en väldigt stor kunskap här så jag litar på er!

Tacksam för hjälp

David Lussi

honeyybees

• Östergötland
SV: Äppelträd som ser bränt ut
« Svar #1 skrivet: 19 apr-14 kl 00:03 »
Jag tycker inte det ser ut som kräfta.. Då får trädets grenar knutor som ser ut lite som öppna sår.

davidlussi@gmail.com

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 19 apr-14 kl 07:30 »
Okey, det är i så fall goda nyheter! Vad tror du det skulle kunna vara?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 19 apr-14 kl 09:31 »
Jag tycker inte heller det ser ut som kräfta.

Veden ser ut att vara död på ena sidan av trädet, det kan bero på vårsol eller annat. Barken som sitter över den döda veden har blivit svart. Trädet kan leva många år än, men man får nog räkna med att livslängden blivit begränsad.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 19 apr-14 kl 09:43 »
Min teori är att det ser ut som/är en gammal fläkskada, barken verkar blivit avriven längs med stammen. Trädet har försökt läka skadan och barken har blivit så därefter. Eftersom det är en längsgående skada så klarar sig trädet fint (jämfört med en rundavbarkning).
Gräv bort gräset i en rejäl cirkel runt trädet, gödsla och pyssla om det lite så lever det länge än.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 19 apr-14 kl 09:52 »
Ja, nu ser jag att det är ju lägsta delen av stammen och visst är det en fläkskada efter någon oförsiktig beskärning

Ygdrasil

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 21 apr-14 kl 22:21 »
Bilden ser inte ut som kräfta.

Kräfta är mer som "knutar" på grenarna. Den smittar via luften, speciellt vid hög luftfuktighet, samt via verktyg (t.ex. För beskärning), men inte via jord. Kräfta tar trädets livskraft långsamt. Främsta skälet till att ta bort ett träd med kräfta är att man vill undvika att smitta andra träd i omgivningen. Vissa sorter är mer känsliga för kräfta än andra, t.ex. Åkerö och Ingrid Marie.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 29 apr-14 kl 00:00 »
Det svarta ser påsmetat ut. Asfaltstjära?

Maria C S

• Småland
« Svar #8 skrivet: 29 apr-14 kl 00:51 »
Håller med om att det inte är kräfta.

Jag tror att det är långtgången blom å grensjuka.
Viktigt är att tvätta beskärnings verktyg med ex rödsprit så inte andra träd smittas.
Avklippta sjuka grenar bör eldas.

Jag har liknande träd här i området, tog mej över ett år att klura ut att det var blom å grensjuka eftersom det vanligen drabbar körsbär å plommon.

Men det kan gå på äpple med !

Träden i området ser brända ut runt stället där sjuka grenar sitter eller har suttit.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 1 användare
Bibbi

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser