Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stoppa Öronmärkning.......  (läst 4169 gånger)

Methoni

• Närke
Stoppa Öronmärkning.......
« skrivet: 08 apr-14 kl 12:57 »
För er alla som vill att vi skall få ett annat sätt att märka våra getter på:
FB-grupp "Stoppa plågsam öronmärkning av getter" där finns det bla en film från Svtplay som kan vara värd att titta på (kan vara problem att se den i mobiler).

Sedan finns det ett sätt att påverka: http://www.skrivunder.com/stoppa_plagsam_oronmarkning_av_getter
« Senast ändrad: 08 apr-14 kl 19:24 av Methoni »

annajohannas

• Gäst
SV: Stoppa Öronmärkning.......
« Svar #1 skrivet: 08 apr-14 kl 21:09 »
Naturligtvis har jag skrivit under.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 08 apr-14 kl 22:59 »
Bra initiativ!  Men det är minsann plågsamt för andra djur också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

annajohannas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 apr-14 kl 13:58 »
Jag hoppas och tror att om någon bara börjar,  så kanske resten hänger med, så att det blir ett slut på djurplågeriet.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 apr-14 kl 17:31 »
Att man inte kan ha märkena på halsbandet. Har sett youtube filmer från usa där endel getägare har nummer bricka fäst på halsbandet. Har sett att det finns en märkplatta som fästes i halsband för djur på bete inne på stallmästarens sida. Har funderat på att använda dessa och undrar vad de hade sagt om de sett dem. En av våra gammla damer blev av med sitt märke när det slet igenom örat innan hon kom hit.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 15 apr-14 kl 22:54 »
Men då går det ju att fuska ...  ::)  (Som om det inte gick ändå ...)  Nej, sanningen är att den som hittat på det där med öronärken inte tänkt alls på hur det känns för djuren.

OliviaJohanna

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-14 kl 15:23 »
Vad kan hända om man väljer att inte märka sina djur, om man ändå bara har dem  hemma på gården och aldrig säljer några (istället slaktar av efter hand)? är det dryga böter man får månntro? Jag skulle mycket hellre chipmärka mina getter än sätta i öronmärken om man fick välja, lite dyrare visserligen men mycket trevligare för både ägare och geten själv att slippa de där platsmärkena i öronen....

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 03 maj-14 kl 07:48 »
Om du söker EU-bidrag för något annat, så trotsar du tvärvillkoren, och då kan det bli kostsamt.  Men det har även förekommit att myondigheter låtit avliva och destruera fullt friska djur därför att de saknat - nej, sluppit!! - märken i öronen.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 maj-14 kl 07:02 »
Hade det "bara" varit det hemska när man märker öronen hade jag köpt iden om att de ska märkas ( då kan man bedöva). Men alla sönderslitna öron och de ständigt återkommande variga sår på grund av att de är i buskar och letar mat och fastnar i märkena som river sönder öronen är förfärligt.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #9 skrivet: 05 maj-14 kl 07:33 »
Man kan ju undra varför chipmätkning inte är tillåtet...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 06 maj-14 kl 15:43 »
Jodå, chipmärkning är tillåtet. Men det måste kombineras med öronmärken ::) .

Problemet med chip är att de flesta människor inte går omkring och bär på en chipläsare, och utan en sån finns ingen möjlighet att ta reda på en förrymd gets identitet, eller ens veta om geten är chip:ad. En bra märkning bör alltså kunna ses med blotta ögat. Tatuering är mitt förslag!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 06 maj-14 kl 16:10 »

Problemet med chip är att de flesta människor inte går omkring och bär på en chipläsare, och utan en sån finns ingen möjlighet att ta reda på en förrymd gets identitet, eller ens veta om geten är chip:ad. En bra märkning bör alltså kunna ses med blotta ögat. Tatuering är mitt förslag!

Är det verkligen därför? När jag var på getkurs  som länsstyrelsen höll i där ett stort antal av deltagarna drev getgård, så kom denna fråga upp, och som jag förstod det finns inget som hindrar att vi börjar med chipmärkning på getter och skippar den andra märkningen. De sa att hästarna har chipmärkning för att hästägarna är en starkare grupp än getägarna och att hästfolket aldrig skulle gå med på att ha stora plastmärken i öronen på sina hästar. Så om din teori är sann, så varför behöver man inte se hästarnas märkning lika enkelt då, de kan ju också rymma? De sa inget om att man måste se id-märknignen på en gång.

Som jag förstod det så måste vi getägare protestera eftersom jordbruksverket inte bryr sig om ett problem som de inte vet att det finns. Sen är ju chipmärkning dyrare också. En getfarmare kanske har 100 getter medans en annan har en häst bara.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 09 maj-14 kl 10:46 »
Hästkräken har ju den Övfre Hästmedelklassen som försvarar deras intressen in absurdum, det saknar de vanliga lantbruksdjuren. I brist på gapiga typer med 4WD-bil och välputsat hästsläp som står upp för deras rättigheter, är det således okey att hålla grisar eller höns inomhus hela deras liv, och möjligen låta dem se solen en enda gång på väg upp på slaktbilen. Dessutom förväntas kor, grisar, får och getter inte ha någon känsel i öronen (till skillnad från hästar), så att vi ägare ska klämma i feta märken för att de ska kunna identifieras.
Jag kan inte tolka reglerna på annat sätt än att utöver annan märkning, som chip o dyl, måste getter även ha öronmärken:
http://issuu.com/jordbruksverket/docs/js32v2?e=5119819/6148064
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

annajohannas

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 maj-14 kl 20:29 »
Synd att de inte lämnar ut information om att vi endast kan chipmärka våra djur, vi får ju endast att vi måste öronmärka dem. Om det är så att vi kan chipmärka dem, så kommer jag att ta hit en vet och göra det.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 11 maj-14 kl 16:19 »
Enbart chipmärkning är inte godkänt, förutom för getter som hålls i djurpark. Man måste ha nån form av synlig märkning också.

Men! Gräver man ett snäpp djupare än de svenska reglerna och kikar på vad EU säger, så verkar där där med "synlig märkning" kunna vara en tatuering, så länge man inte tänker flytta djuren över landsgränserna. Eller, hur tolkar ni texten nedan?
-----
Ur EU:s förordning om identifiering och registrering av får och getter
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2004R0021:20100705:SV:PDF

3. Det första identifieringsmärket enligt artikel 4.2 a ska svara mot kriterierna i antingen a eller b:
a) En elektronisk identifierare i form av en bolustransponder eller ett elektroniskt öronmärke, som svarar mot specifikationerna i punkt 6.
b) Ett öronmärke gjort av ett oföränderligt material; det ska inte kunna manipuleras, det ska vara lätt att avläsa under hela djurets livstid, det ska inte kunna återanvändas och de i punkt 2 föreskrivna koderna ska vara outplånliga.

4. Det andra identifieringsmärket, som föreskrivs i artikel 4.2 b, ska svara mot följande kriterier:

a) För djur som identifieras i enlighet med punkt 3 a,
i) antingen ett öronmärke som svarar mot kriterierna i punkt 3 b, eller
ii) ett märke på foten som svarar mot kriterierna för öronmärken i punkt 3 b, eller
iii) en tatuering, med undantag för djur som är föremål för handel inom gemenskapen.

b) För djur som identifieras i enlighet med punkt 3 b,
i) antingen en elektronisk identifierare som svarar mot kriterierna i punkt 3 a, eller,
ii) för djur som inte är föremål för handel inom gemenskapen, en elektronisk identifierare i form av ett elektroniskt märke på foten eller av en injicerbar transponder som svarar mot de tekniska specifikationerna i punkt 6, eller
iii) om elektronisk identifiering inte är obligatorisk enligt artikel 9.3,
— ett öronmärke som svarar mot kriterierna i punkt 3 b,
— ett märke på foten som svarar mot kriterierna för öronmärken i punkt 3 b, eller
— en tatuering.
------
Så, då är det egentligen "bara" att leta upp någon tillverkare som vill sälja bolustranspondrar och tatueringsutrustning här i Sverige! :D

Några exempel: Fearing säljer tatueringsutrustning http://www.fearing.co.uk/pigs/pliers-notchers och Drumnakilly Supplies Ltd säljer bolustranspondrar http://www.drumnakillysupplies.com/shearwell-data/eid-boluschips-applicators/

(Förresten, det verkar inte som om injicerbara chip, sådana man har på t ex hundar, är godkända för lantbruksdjur, utan där används en s.k. bolustransponder, en liten kapsel som man stoppar i munnen på djuret med en särskild ingivare och sen ligger den kvar i magen.)
« Senast ändrad: 11 maj-14 kl 16:36 av Mmmm »

SussiloII

• Småland
« Svar #15 skrivet: 11 maj-14 kl 17:16 »
 :) Jag kan inte heller tolka texten på annat sätt än att märkning med bolustransponder + tatuering är godkänt enl EU-reglerna. Har någon kollat med JBV vad de har att säga om detta? Under tiden, fortsätt skriv på uppropet i trådstarten!

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #16 skrivet: 15 maj-14 kl 16:11 »
Skrivit på.Det är ju vansinnigt att djuren måste få en kroppsdel avsliten och att människor får böta annars.Uscch

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 22 maj-14 kl 11:42 »
När skadan redan är skedd, så kan man söka dispens hos jordbruksverket för att slippa sätta nya märken i öronen. Tror man ska bifoga foto. Inte för att det hjälper getöronen från att bli skadade. Men det kan kanske skapa statistik som påskyndar och att dom får upp ögonen för hur stort problemet är. + att man inte är olaglig.
Om nu alla fotar skadade getöron och söker dispens så kanske det kan hjälpa. :'( 
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

SussiloII

• Småland
« Svar #18 skrivet: 24 maj-14 kl 23:18 »
Håller absolut med!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1289 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser