Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återmineralisering av vall  (läst 2599 gånger)

rimfrost

• Småland
Återmineralisering av vall
« skrivet: 07 apr-14 kl 11:39 »
Nån som har erfarenhet av att återmineralisera åkermark? Efter jordananlys får man ju en plan för hur mycket kalk och alger som bör spridas beroende på brister. Hur sprider man bäst dolomit och alger utan att det bara blir ett damm-moln som blåser bort?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

rimfrost

• Småland
SV: Återmineralisering av vall
« Svar #1 skrivet: 08 apr-14 kl 18:10 »
Egentligen vill jag bara veta hur man bäst sprider icke vattenlösliga pulver utan att de blåser bort? :-)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

kurt

« Svar #2 skrivet: 08 apr-14 kl 18:27 »
Bönderna brukar sprida kalk på snön på våren, men det kanske är lite sent nu? Annars får man försöka i samband med regn

rimfrost

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-14 kl 18:53 »
Vad sprider man med?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 11 apr-14 kl 21:37 »
Det kan även behövas andra mineraler.

Det är inte självklart hur en sådan jordanalys ska göras eller vilka rekommendationer man kan göra utifrån den.

Det här labbet har jag själv blivit nöjd med. Anpassat för ekologisk odling. Man bör kunna lite jordbruksengelska och kemiengelska. Jag hade ingen stor brist på något grundämne även om tillgängligheten av vissa var lite dålig.
http://www.laverstokepark.co.uk/soil_testing_laboratory.aspx

Annars finns lab på SLU.

Vad gäller spridning så beror det på hur pass finfördelat materialet är och hur stor yta som ska behandlas, samt hur stor mängd stenmjöl som ska spridas. Är det måttliga mängder så är ett alternativ att sätta till det till kompost eller gödsel och sprida denna..

rimfrost

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-14 kl 22:07 »
Tack! Ska kolla det labbet. Frågade en bonde som jag stötte på av en slump hur han sprider kalk och han sa att nästan alla bönder köper in kalkspridning som en tjänst och att det är en särskild spridare som används. Eftersom man sprider kalk enligt honom ca vart 6e år så behöver man ju inte ha en egen spridare utan det är bättre att köpa tjänsten.
Har annars också haft som alternativ att lägga kalken på gödselkärran när man sprider övrig gödsel. Men måste analysera först för att får reda på vilka mängder som krävs.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 29 apr-14 kl 22:18 »
Jag har spritt kalk med kombivagn. Det går. Man ska inte ha vispen igång om man bara sprider kalk.

Blandningen av kalk och gödsel ger lätt kväveförluster.

De där bilarna som sprider kalk åt bönderna lär vara väldigt tunga. Kan bli markpackning.

Att enbart kalka förtjänar inte att kallas att återmineralisera. Men å andra sidan har vi så bra jordar här i Sverige efter istiden så behovet av s.k. återmineralisering är nog rätt måttligt på många håll.

rimfrost

• Småland
« Svar #7 skrivet: 05 maj-14 kl 16:42 »
Nej min plan är att sprida alla de mineraler som ev saknas. Men i vissa fall kan det räcka med att återställa ph-balansen för att marken skall återfå sin mineralbalans.
Jo det är klurigt det när med kväveförlusten... hur ser en kombivagn ut? (Totalnovis)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 05 maj-14 kl 18:13 »
Nej min plan är att sprida alla de mineraler som ev saknas. Men i vissa fall kan det räcka med att återställa ph-balansen för att marken skall återfå sin mineralbalans.

Vad får dig att tro att det saknas mineraler? Menar du att det saknas totalt eller växttillgängligt?

Vad menar du med att det kan räcka att återställa pH-balansen? Tänker du på att pH påverkar tillgänglighet av olika näringsämnen?

Citera
Jo det är klurigt det när med kväveförlusten... hur ser en kombivagn ut? (Totalnovis)

Hittar inget bra foto. Den ser ut ungefär som en gammaldags gödselkärra, men är kraftuttagsdriven snarare än hjuldriven, och flaket är tyvärr högre ovan mark medan lämmarna brukar vara lägre. Den är avsedd att kunna användas som gödselspridare, för spridning av diverse annat, samt som vanlig vagn. Det är som jag uppfattar det en halvdan kompromiss mellan olika funktioner. Vet inte om de tillverkas längre men det finns begagnade. JF är vanligaste fabrikatet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 05 maj-14 kl 19:31 »
Vad får dig att tro att det saknas mineraler? Menar du att det saknas totalt eller växttillgängligt?

Vad menar du med att det kan räcka att återställa pH-balansen? Tänker du på att pH påverkar tillgänglighet av olika näringsämnen?

Litet förtydligande här: Jag är mest intresserad av vilken teoretisk grund du står på när du intresserar dig för detta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser