Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparera söndriga cyklar i Lund  (läst 3931 gånger)

Mossmoss

• Skåne
Reparera söndriga cyklar i Lund
« skrivet: 01 apr-14 kl 18:24 »
Mitt ena cykeldäck exploderade idag. Man kan gå och köpa ett nytt på t.ex. Biltema. Men, varför konsumera nya saker då allt finns i Lund?

Därför tänkte jag om det är några här i stan som är sugna på att gå runt och samla på sig övergivna, söndriga cyklar, och ta dem till ett gemensamt ställe där vi sitter och mekar - laga samt skapa helt nya.

Bara som en trevlig och givande fritidssyssla. Kunskap, ekonomi, återvinning.

Hör av dig på e-post amos.stromberg@gmail.com, eller mobil 0764067037

kurt

SV: Reparera söndriga cyklar i Lund
« Svar #1 skrivet: 02 apr-14 kl 04:45 »
Det kallas egenmäktigt förfarande, påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader. Kontakta kommunen eller bostadsbolag eller polisen och se till att göra det på ett lagligt sätt

Inte ens markägaren, t ex ett bostadsbolag får bara forsla bort trasiga cyklar, utan de ska först märkas så att ägaren blivit varnad innan de forslas bort.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 apr-14 kl 06:20 »
Tack Kurt!

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 apr-14 kl 13:43 »
Kan ni inte kolla med kommunen, dom lär ju ha några 1000 cyklar i sitt förråd som ingen vill ha och som inte går att sälja pga. skicket.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 02 apr-14 kl 14:15 »
Det brukar väl vara polisen som tar hand om övergivna cyklar? Ja om man ber dem alltså.
Det man kan göra om man hittar en övergiven cykel är att lämna in den till polisen och om ingen anmält den försvunnen inom en viss tid så får upphittaren den.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mossmoss

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 apr-14 kl 17:47 »
Det kallas egenmäktigt förfarande, påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader. Kontakta kommunen eller bostadsbolag eller polisen och se till att göra det på ett lagligt sätt

Inte ens markägaren, t ex ett bostadsbolag får bara forsla bort trasiga cyklar, utan de ska först märkas så att ägaren blivit varnad innan de forslas bort.

Jo lagligt må det inte vara, men om jag ser en rostig, kvaddad, olåst cykel med punka som ligger slängd i en buske ser jag inte något problem i att ta hem "skräpet" och göra något användbart av det. Sedan om det egentligen är polisens eller kommunens ansvar bryr jag mig mindre om, av samma anledning plockar jag upp den slängda maten i containrar. Gränsen för mig går väl om man börjar ta låsta cyklar etc.

Kan ni inte kolla med kommunen, dom lär ju ha några 1000 cyklar i sitt förråd som ingen vill ha och som inte går att sälja pga. skicket.

Visste inte att kommunen hade ett sådant arsenal? Borde man kolla upp...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 02 apr-14 kl 18:05 »
Kolla också med fastighetsskötare hos t ex allmännyttiga bostadsbolag och större BRF:er, de brukar ha stora lager av övergivna cyklar som måste ligga i karantän några månader innan de får försvinna för gott.

Mossmoss

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 apr-14 kl 18:46 »
Kolla också med fastighetsskötare hos t ex allmännyttiga bostadsbolag och större BRF:er, de brukar ha stora lager av övergivna cyklar som måste ligga i karantän några månader innan de får försvinna för gott.

Tack för tipset! Ska se om jag hittar något.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 apr-14 kl 11:04 »
...

Det är nog som javill skriver, Polisens hittegodsavdelning som tar hand om upphittade cyklar.

Fast det är oftast kommunen som forslar bort felparkerade cyklar eller alla de tusentals cyklar som slängs i Malmös kanaler.

EDIT:
Jag blev nyfiken och har mailat hittegodsavdelningen i Lund vad som händer med cyklar som ingen gör anspråk på. Återkommer om jag får nåt svar.
« Senast ändrad: 03 apr-14 kl 11:10 av Vitis »

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 03 apr-14 kl 11:27 »
Sä här skrev jag till Polisen:

Citera
Ärende: Fråga om upphittade cyklar
Meddelande: Hej!

Jag undrar vad som händer med upphittade/inlämnade/felparkerade cyklar.

Blir dessa skrot om ingen gör anspråk på dem eller var tar de vägen?

Hälsningar,
Anders

Så här svarade dom:

Citera
Ämne: SV: Fråga om upphittade cyklar (E-post till Polismyndigheten Skåne)

Hittegodscyklar som inte blir avhämtade säljs för myndighetens räkning via auktionsfirman SIköauktioner AB.
Felparekerade cyklar omhändertas av Gatukontoret.

Med vänlig hälsning!

Ermin Kuburas

Alltså hade både jag och javill rätt!  :)

Så, nästa steg blir väl att fråga gatukontoret...

Mossmoss

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 apr-14 kl 12:15 »
Citera
Så här svarade dom:

Intressant! Kul att du kollade upp. Sikö Auktioner verkade det inte vara några roliga priser på dock...

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 apr-14 kl 13:43 »
Intressant! Kul att du kollade upp. Sikö Auktioner verkade det inte vara några roliga priser på dock...

Nä, men dom säljer väl bara dom fina cyklarna där. Resten, som inte är värda att ta om hand lär ju gå som metallskrot.

Mossmoss

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 03 apr-14 kl 17:52 »
Citera
Resten, som inte är värda att ta om hand lär ju gå som metallskrot.

Mm, säkert... Cykelköket i Malmö verkar förövrigt vara en väldigt intressant idé. Har inte varit där ännu dock.

kurt

« Svar #13 skrivet: 04 apr-14 kl 20:34 »
Jo lagligt må det inte vara, men om jag ser en rostig, kvaddad, olåst cykel med punka som ligger slängd i en buske ser jag inte något problem i att ta hem "skräpet" och göra något användbart av det. Sedan om det egentligen är polisens eller kommunens ansvar bryr jag mig mindre om, av samma anledning plockar jag upp den slängda maten i containrar. Gränsen för mig går väl om man börjar ta låsta cyklar etc.

Men cyklar har ramnummer och kan också vara märkta på andra sätt, även om du har funnit den som "vrak" och fixat till den, så kan du inte bevisa det i efterhand!

piggetröska

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 apr-14 kl 21:32 »
Lund och dess cykelnav är lite speciellt, inte lätt att veta för resten av landet... :-\

Av kommunens  114 000 personer är ca 30 000 studenter som kommer hitflyttande och som omsätts hela tiden. VÄLDIGT många av dem cyklar, lyckligtvis. Gatunätet är nämligen från medeltiden, det var en fruktansvärd miss (eller lyckträff) som de gjorde då att inte planera för biltrafiken som skulle komma på 1900-talet. Här går alldeles utmärkt att cykla, men är tämligen misslyckat att köra bil.

Många studenter förfriskar sig på helgerna rätt ordentligt med starka drycker. Då kan  följande inträffa :

1. När studenten skall ta sig hem kommer hen inte ihåg var cykeln blev parkerad. Vid vilken fest ?  Dagen efter letande ger inget resultat.

2. Den nu borttappade cykeln blir efter ca 6 veckor av med sin sadel. Efter ytterliggare 3 veckor försvinner det olåsta framhjulet.

3. De ungdomsgäng som av åldersskäl inte blir insläppta på studentnationerna tar ut sin frustastration på den borttappade, lätt slaktade cykeln, genom att systematiskt hoppa på den.

4. Det som återstår nu är en knäckt ram med ett knäckt bakhjul, = SKROT.

5. På måndagen efter helgen kommer gatukontoret, samlar in dessa SKROT cyklar och kör till SYSAV där de läggs i metallcontainern för att åka till Kina för att bli metall till nya cyklar som skeppas till Sverige, och så är cirkeln sluten.

Frågan är om inte Mossmoss tänker rätt !  För är en 'cykel' som befinner sig mellan Fas 2 och Fas 3 egentligen mer ett trasigt, okomplett, övergiven fordon av cykelkaraktär ?  Ifall en cykel inte blir sönderhoppad efter Fas 2, vad gör gatukontoret med dem ?  Säljer i parti till cykelhandlare eller slängs i metallåtervinningen ?  Kanske rentav utan ramnummerkontroll, för vem vill ha tillbaka och reparerar en trasig stulen cykel ?

Annars går det utmärkt att lämna in en övergiven cykel till polisen i Lund. De vill inte att den skall vara låst. Efter ca 3 månaders förvaring, om inte den ursprungliga ägaren har hittats, så blir cykeln din. Kostnadsfritt. Och du har papper på att du nu är ägare till den.

Piggetröskan

piggetröska

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 apr-14 kl 21:42 »
Men cyklar har ramnummer och kan också vara märkta på andra sätt, även om du har funnit den som "vrak" och fixat till den, så kan du inte bevisa det i efterhand!

Om man fotograferar 'vraket' ordentligt innan man lagar upp så har man något på fötterna ifall man blir 'påkommen'. Om du dessutom har kvitto från affär på de nya delar som nu sitter på den reparerade cykeln så är det inte heller fel.

Piggetröskan

Mossmoss

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 apr-14 kl 22:19 »
Tack för utförlig kommentar, Piggetröskan :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1522 gäster, 3 användare
Hästberoende, Erik Forsman, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser