Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjartips?  (läst 1736 gånger)

Norrsken

• -
Nybörjartips?
« skrivet: 12 mar-07 kl 19:16 »
Hej! Nu börjar det lösa sig på bostadsfronten! Det bidde en radhuslägenhet till att börja med. Låter kanske futtigt, men en liten trädgård finns det ju, så jag ser fram emot att få stoppa frön i jorden, och lära mig hur allt går till! Man måste ju börja nånstans! Jag provade att odla lite tomater och squash i krukor, och fick blodad tand! De blev ju jättegoda ju! Nu är det så att flytten går i maj, så jag undrar om man kan driva upp lite småplantor så de är redo att stoppas i jorden då? Klarar de en flytt? Om jag förstått det hela rätt så bör man börja i god tid med tomater. Squashen pillrade jag ner fröna i krukor nån gång i maj/juni förra sommaren, och de han bli stora och ge en del. Tomaterna köpte jag småplantor eftersom jag inte hann med dem. Men det var ju helt klart roligare att göra det hela från början, så jag vill ju gärna göra det även med tomaterna. Nu bär flyttlasset söderut, så förutsättningarna blir ju säkert lite andra också. Så lite allmännna tips är välkomna! Och en fråga som kanske är helknäpp, men tror ni som vet att man kan flytta nåt lass med småplantor i flyttbil för att plantera ut dem när man kommer fram? Eller är det bara till att satsa på att köpa på handelsträdgård? Ååå vad jag ser fram emot att ha trädgård!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:Nybörjartips?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-07 kl 19:31 »
Klart plantorna klarar en flytt! Har du möjlighet att avhärda dom i skugga utomhus nån vecka eller två så är det en fördel. Dom blir rätt mycket stadigare av att stå utomhus och anpassa sej efter att det blåser lite. Med betoning på lite!

Man kan odla massor i en radhusträdgård :). Lycka till!!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Norrsken

• -
Re:Nybörjartips?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 21:09 »
Tack för tips och uppmuntran! Jag ser verkligen fram emot att få en radhustäppa att bruka! Även små steg leder frammåt! :)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser