Det är nog i sista stund att försöka få upp henne i hull innan kalvning om det bara är några veckor kvar
men ge inte upp utan gör ditt bästa!

Funderar på om du har väldigt dåligt näringsinnehåll i höet du ger kon. Vet själv som fodrade en SLB kviga i dräktigheten att en foderbal jag hade magrade hon snabbt på i sista månaderna även fast jag ökade vitaminer och mineraler och krossen. Men när jag fixade en ensilagebal med mycket hög näringsanalys behövde hon inte mycket bredvid för att gå upp i hull.
Blev förvånad själv när det ändå var en högmjölkande ras som är känd för att kunna bli benig i SLB:n. Mamman var tydligen en riktig mjölkmaskin med så trodde allt skulle gå till mjölken som kan vara fallet på din ko. Men verkar vara mer så om man ger höga kross, vitamin och mineral- givor till djuren. Grovfoder som hö och ensilage ger mer bra fett och är mer naturligt för dem.
Tycker inte du ska ge krafft hästfoder och massa olja som du skrivit. Utan ett riktigt nötkreatur foder i pelletsform som är gjort för djurslaget, med högt fett inehåll i så fall. Helst ett koncentrat med mycket vitaminer och mineraler i eller ett till mjölkko för att ha bredvid grovfoder med dåligt näringsinnehåll. Sen skulle jag rekommendera torrare ensilage så hon orkar äta mycket av grovfodret. Hö är ofta för torrt så de äter för dåligt av det. Men ge inte för blött ensilage i början om hon inte är van för då kan hon må dåligt!
Hoppas jag verkar vettig och inte en som går emot dina foderval.

Min SLB kviga som inte skulle ge för mycket mjölk fick dessa foder sista 2-3 månaderna innan kalvning:
1, Nästan fri tillgång till högnäringsensilage (Foderhäcken kunde stå tom några få timmar per dygn.)
2, 1-1,5 kg Blandkross för köttdjur från en bonde.
3, 0,5-0,6 kg vitaminer i pelletsform. (0,2 Koncentrat: "Edel Ungnöt" och 0,4 mjölkko foder: "Edel Komet 290".)
4, Saltsten "Universal" med alla mineraler (tänkte ge mineraler bredvid men var så stora säckar så blev aldrig så.)
Jag har en välmående ko och kalv nu så hoppas det ska funka för dig med.