Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som går över en bro?  (läst 1502 gånger)

ThePrupp

• Gotland
Får som går över en bro?
« skrivet: 26 mar-14 kl 12:46 »
Håller som bäst på att planera hur jag ska stängsla av min mark innan jag skaffar får. Vi har ca 3 hektar mark som de ska få gå på (en mindre flock om ca 5 djur hade jag tänkt). Men nu är det så att en mindre del av marken - kanske 500 kvadratmeter, ligger på andra sidan ett väldigt djupt dike (ca 1,5 m djupt), ska jag bygga en bro åt fåren så de även kan ha den mindre markbiten som betesmark - går får över en träbro självmant, eller är det bortkastad energi att bygga den? Finns det några risker att ha ett dike på betesmarken, är det i såna fall bättre att stängsla in så de bara betar på ena sidan diket?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Får som går över en bro?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-14 kl 14:38 »
Beroende på hur marken ser ut är fem får på 3 ha ganska lite. Risken är att de inte tycker det finns någon anledning att gå över någon bro. Mina har gått över de broar/övergångar vi har över dikena här. Kanske behöver man visa dem första gången. Har inte haft några problem med fåren och dikena. Får gillar inte blöt mark så om marken översvämmas är det inte idealiskt för får.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 26 mar-14 kl 14:57 »
Om de inte kommer upp ur diket om de ramlar i, eller om det är otjänligt vatten, så skall du nog hägna bort diket.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 26 mar-14 kl 17:18 »
Ja om dikena är djupa eller svåra att ta sig upp ur är det bra att stänga av dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser