Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krasslig killing.  (läst 1559 gånger)

Anna Frida Johansson

Krasslig killing.
« skrivet: 24 mar-14 kl 22:28 »
Jag har en pigg och härlig liten jämt-gettös på två veckor.
Då mamman inte vill låta henne dia ordentligt flaskar jag henne med ersättning och det har funkat bra.
Förra söndagen märkte jag att mamman skakade lite så jag tog tempen, 38,9 och provade mjölka vilket gick som det skulle.
På någon dag försvann skakningarna men nu har killingen blivit dålig istället.
Hon äter med god aptit men efter varje måltid börjar hon skaka och frysa (jag serverar maten ljummen).
Igår kväll hade hon hemska 40,7 graders feber men blev bättre på natten.
Idag var hon pendlat mellan 39 och 39,4 men har fortfarande god aptit och springer efter mamman på stadiga ben.
I kväll hade hon även varit lös i magen och snarkar lite lätt när hon somnar men förutom skakningarna har hon inget synligt fel.
Veterinären ber mig avvakta och jag sitter i köket och känner mig hjälplös med henne innanför jackan när hon fryser som värst.
Är det någon som har en gissning på vad som kan felas och hur jag kan underlätta för henne?
Tacksam för förslag!

Anna Frida Johansson

SV: Krasslig killing.
« Svar #1 skrivet: 25 mar-14 kl 07:34 »
Nu på morgonen hade hon 39,1, verkar pigg men åt bara 2 dl.
Jag hoppas förstås att det beror på att mamman låtit henne dia och inte att hon börjar bli svag.
Samma procedur idag, hon känns ok. när jag tar henne men när hon druckit lite börjar hon skälva.
Hon är social och brukar sova en stund i knäet efter maten så hon är inte stressad eller orolig.

SussiloII

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 mar-14 kl 06:51 »
Jag skulle kolla getens juver så allt är ok och mjölka henne och ge killingen den mjölken om den inte får dia. Normal temp vuxna getter är ca 38,5 - 39,5. Andningsfrekvens 10 - 30 andetag/min.

Anna Frida Johansson

« Svar #3 skrivet: 26 mar-14 kl 07:44 »
Getens juver verkar helt ok, hon har gott om frisk mjölk i båda spenarna. Jag har provat att sätta mjölken i kylen för att värma till killingen senare men vet inte om det är en bra idé?
Lillan väger för närvarande 5 kilo vilket är ett kilo mer än förra onsdagen.
Jag tycker hon är liten jämfört med jämngamla men det kanske är mina getter som brukar få ovanligt kraftiga killingar, någon som har koll på normal vikt?
Tack för råd hittills!

SussiloII

• Småland
« Svar #4 skrivet: 26 mar-14 kl 16:49 »
Jovisst kan man snabbt kyla ner nymjölkad mjölk och sätta den i kylen till senare flaskmål, man kan också frysa ner den. Har du provat att lugnt och bestämt hålla fast geten och ge den litet lockmat i en spann, samtidigt som du låter killingen dia? Har ingen koll just nu på vad killingar i olika åldrar väger. Så länge killingen ökar i vikt, och det gör ju din, skulle jag mer se på om den är pigg och livlig, inte står och trycker med krum rygg och att magen börjar kännas "lagom" rund. Och som sagt, mammans mjölk är den absolut bästa :)!

annajohannas

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 mar-14 kl 17:16 »
Tänk bara på att inte ge för kall mjölk, den skall vara fingervarm. Hade en killing som vägrade att äta ersättningsmjölken om den var under 38 grader.
Lycka till med den lilla killingen.

Anna Frida Johansson

« Svar #6 skrivet: 27 mar-14 kl 09:38 »
Problemet är också att mamman var helt ohanterad när jag köpte henne och att jag bor ensam ute i skogen utan tillgång till hjälpande händer.
Var gång jag ska mjölka måste jag först få tag på mamman vilket blir cirkus och sedan är det full fart under hela mjölkningen vilket så klart stressar både mamman och killingen som inte blir ätsugen utan bara bussugen.
Jag mutar mamman med mat och förr eller senare vänjer hon sig förhoppningsvis...
Killingen mår mycket bättre nu, febern och frossan är borta och hon äter betydligt mer.
Tack tack för bra tips och håll tummarna för att hon slipper återfall...

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 mar-14 kl 18:12 »
Hur länge har du haft henne? På minner om vår ena som var väldig skygg och gick inte att komma närmare än tre meter. Men efter att vi kom på att hon var förtjust i morötter så tog det kanske en månad för att mjölka henne medan hon mumsa på. Efterhand så kom hon närmare och närmar. Nu kan hon gå bredvid när vi bär in hö till byttona men att klappa henne utan en rejäl muta går inte an. Ha tålamod så blir hon trygg med dig när det sjunkit in att det inte kommer hända något ont. Skönt att höra att tösen tycks må bättre.

Anna Frida Johansson

« Svar #8 skrivet: 27 mar-14 kl 20:42 »
Hennes skygghet verkar också bli värre av att hennes mamma som jag också har (och som gick smidigt att tämja) är ganska tuff mot henne, hon verkar tro att jag ska bete mig likadant.
Varje gång jag ska försöka muta henne för att få ge en klapp måste jag stänga in den andra geten och bocken, annars kör dom iväg henne.
Då blir stackaren naturligtvis nervös över att vara själv *suck*.
Men jag ger inte upp!
Förhoppningsvis blir det lättare eftersom hennes rara tös är så social, kanske förstår hon till slut att det lönar sig att våga.
Skönt att höra att det inte är omöjligt:-)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 27 mar-14 kl 21:11 »
En del flaskkillingar äter så fort att de blir alldeles darriga efteråt.  Men feber brukar de inte få av det, förstås!

Har du möjligen ett rum där du kan stänga in dig med bara den get du ska mjölka?  Och så vänja henne vid att det är trevligt där inne, godis och vänlighet.  Tänk gärna mera på nästa gång du ska ha tag i henne, än på det du just håller på med!  ;)  Ett friskt juver far inte illa av att bli dåligt urmjölkat EN gång, om det i gengäld blir ordentligt tömt de följande dagarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1533 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser