Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antwerpen skägghöns - blåa  (läst 1447 gånger)

wunderbaums

• Småland
    • Wunderbaums Kennel
Antwerpen skägghöns - blåa
« skrivet: 24 mar-14 kl 21:41 »
Jag köpte en trio i höstas.. Har sedan letat efter fler som har blåa men inte hittat någon alls !? Sen läste jag häromdagen att blåa inte finns, utan den heter blå kanttecknade? Men i en standard jag läste så stod det att det fanns blå.. Bli lite förvirrad och skulle vilja veta om det finns någon där ute som har blåa skäggisar ? Eller nån som kan mycket om dom och deras färger :) Mvh Sara
www.sirsekulla.blogspot.com
Bloggen om djuren, gården & inredning

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Antwerpen skägghöns - blåa
« Svar #1 skrivet: 27 mar-14 kl 07:55 »
I den standarden som gäller i Skandinavien heter färgen blå randtecknad. Egentligen är det ett litet halvt felaktigt namn då den randteckningen som blå djur har inte har något genetiskt att göra med den randteckning som tex finns på Silver Wyandotte.

Randteckningen på blå djur av Antwerpen, Orpington med flera är helt enkelt en variation av den blå färgen som uppstår ibland och som man selekterar mot eller bort ifrån beroende på vilken ras man avlar på med blåa djur.

De flesta som hjåller på med Antwerpen, Orpington mfl Kallar färgen kort och gott blå till vardags även om man ska skriva blårandtecknad om man anmäler till utställning och att det är blå med en mer mörkblå rand i fjäderkanten som är den önskvärda teckningen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

wunderbaums

• Småland
    • Wunderbaums Kennel
SV: Antwerpen skägghöns - blåa
« Svar #2 skrivet: 31 mar-14 kl 18:58 »
I den standarden som gäller i Skandinavien heter färgen blå randtecknad. Egentligen är det ett litet halvt felaktigt namn då den randteckningen som blå djur har inte har något genetiskt att göra med den randteckning som tex finns på Silver Wyandotte.

Randteckningen på blå djur av Antwerpen, Orpington med flera är helt enkelt en variation av den blå färgen som uppstår ibland och som man selekterar mot eller bort ifrån beroende på vilken ras man avlar på med blåa djur.

De flesta som hjåller på med Antwerpen, Orpington mfl Kallar färgen kort och gott blå till vardags även om man ska skriva blårandtecknad om man anmäler till utställning och att det är blå med en mer mörkblå rand i fjäderkanten som är den önskvärda teckningen.

Okej, tack för svar =)
Blå eller blåkattecknad, hur som helst så verkar det vara väldigt svårt att få tag i sånna. Jag har en trio + 2kyckligar nu, sen tänkte jag kläcka fram fler, men vill ju kunna köpa in obesläktade djur oxå. Svarta borde jag väll kunna ha i den "blåa" aveln, men svart verkar heller inte så lätt att få tag på.. :/
www.sirsekulla.blogspot.com
Bloggen om djuren, gården & inredning

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser