Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme i dieselbil?  (läst 10013 gånger)

Curt Jonsson

• Jämtland
Värme i dieselbil?
« skrivet: 24 mar-14 kl 21:24 »
Är det någon som har erfarenhet av värmeväxlere avgas-kylvatten till en personbilsdiesel äldre?  Något liknande som finns på marinmotorer?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Värme i dieselbil?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-14 kl 21:27 »
Skall du utnyttja avgasvärmen?

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-14 kl 22:02 »
Jo. Byggde för många år sedan med ett 0,5m. plåtrör i avasröret, men dålig verkan. Tånkte prova igen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-14 kl 22:38 »
Du får ursäkta om jag inte har full koll (vi kanske blir räddade av torbjörn eller någon annan duktig) men avgaslimpan på marinmotorer har väl vatteninsprutning bara för att inte bränna gummit i anslutningen till bordgenomföringen?

Undrar hur länge en intercooler håller för dieselavgaserna? En gammal diesel ger ju inte så mycket frätande kväveoxider. Där borde du få rätt förhållande på gasflödena annars, och bra värmeöverföring.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-14 kl 22:52 »
Har faktist tittat på intercoler till dieselbilar. Men lite rädd att värma ingående luft med avgaser. lite förvånad att inte något slags tillbehör finns. Kanske problem finns med kondensering och krav på rostfria avgassystem.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 mar-14 kl 23:07 »
De gamla Baggarna hade ju sådana system, men så kom de från landet där man använde gaskammare.

Vill du alltså ha över avgasvärmen till ett vattenburet system? Då kan du linda kopparrör runt grenrör och avgasrör fram till första ljuddämparen.

Varför skall du ha tag i värmen? Har du ställt en bilmotor som stationärt kraftvärmeverk hemmavid? Eller har du ett stort lastutrymme du vill få upp tempen i?

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-14 kl 23:35 »
Jag vill utnyttja den direkta snabba värmen som avgaserna ger till att fort få upp värme i både kupe och motor.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 mar-14 kl 23:45 »
OK. Men då kan du ju koppla in kopparrören i mitt förslag till kylvattnet. Eller svetsa på ett ytterrör så du får ett vattenmantlat avgasrör i början av systemet.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 24 mar-14 kl 23:46 »
Kopparrör lindat utanpå avgasröret blir nog svårt och dålig kontakt på de inte allt för varma dieselavgaserna och vattenvolymen bör ju inte bli allt för stor. Men tack för dina ideer. Själv kör jag lungt och därför tar det ett par km. innan motorn blir varm.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 24 mar-14 kl 23:49 »
Ja något sådant har jag även funderat på. Och förståss bör det väl vara så nära motorn som möjligt.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 25 mar-14 kl 07:06 »
Själv kör jag lungt och därför tar det ett par km. innan motorn blir varm.
Enklaste lösningen är att du kör lite hårdare i början så motorn blir varm snabbare och ger dig värme

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 25 mar-14 kl 18:13 »
Att utnyttja avgasvärmen fungerar ganska dåligt på dieselbilar eftersom de arbetar med så låg avgastemperatur. Eftersom de flesta dieselmotorer saknar gasspjäll så pumpar ju motorn igenom stora mängder kalluft även vid låg belastning.

Min erfarenhet, rent allmänt, är att bästa sättet att snabbt få upp värme i en bil med vattenkyld motor är att först och främst se till att termostaten är i bra skick, och sedan inte dra på kupévärme och fläkt förrän motorn har blivit genomvarm. Det brukar ändå gå ganska fort efter kallstart, och ännu fortare om man har använt motorvärmare. En tumregel är att motortemperaturen stiger ca 20 °C per minut under varmkörningen, lite fortare på små och hårt belastade bensinmotorer.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 25 mar-14 kl 19:29 »
Tack för alla synpunkter.  Men kan inte låta bli att fundera på avgasvärmen eftersom den är så direkt och snabb. Kanske blir det bara funderingar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #13 skrivet: 25 mar-14 kl 21:13 »
Det som använder på lastbilar för att snabbare få upp temperaturen är avgasbromsen. Man låter den delvis blockera avgasröret tills temperaturen i kylsystemet kommer upp i rätt temperatur.   
Dock skulle jag tro att den billigaste lösningen för dig är att köpa en begagnad dieseldriven kupévärmare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 25 mar-14 kl 21:15 »
och sedan inte dra på kupévärme och fläkt förrän motorn har blivit genomvarm.

Det kan spräcka vindrutan om man har otur.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 25 mar-14 kl 21:51 »
Det kan spräcka vindrutan om man har otur.

Man behöver ju inte dra på defrostern för fullt på en gång utan öka på gradvis till önskad inställning under ett par minuter, om man är orolig för den saken.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 03 maj-14 kl 23:26 »
Jag ger upp. Har funderat en del, och som ni beskrivit så är det nog svårt pga. låg avgastemperatur och svårigheten att få till bra verkningsgrad.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 02 nov-14 kl 22:33 »
Vinter igen.  Ingen lösning.  Kanske borde prova avgasbroms, Skogsvilde.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 03 nov-14 kl 08:12 »
Vad är det för dieselbil det är frågan om?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 03 nov-14 kl 10:14 »
Du skulle kunna montera en dieseldriven värmare, de är kanonbra. Jag har en, och till skillnad från en elvärmare som oftast ligger på 500W så har brännaren ca 5000W. Det gör att motorn är uppe i temperatur efter en kvart, vilket fungerar betydligt bättre med min framförhållning än de timmar det krävs för en elpatron. Plus att det inte krävs någon sladd, så jag kan använda den var jag än ställer bilen, och vill jag sova i bilen så räcker värmen gott mitt i vintern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser