Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sthil 020.  (läst 3788 gånger)

DiselDoris

• Södermanland
Sthil 020.
« skrivet: 19 mar-14 kl 21:41 »
Har tagit hand om en gammal motorsåg efter pappa, vet inte hur gamal den är men efter rengöring och service funkar den galant. Men, det är ett väldigt kort svärd på, och jag har rejäla träd att fälla. Hur gör jag? Hur långt svärd är max för den sågen? Jag har ett par Jula-sågar som är större i storlek, men säjer det nåt? Det är rätt många träd som ska fällas, så det ska gå smidigt.

Skogsola

• Gäst
SV: Sthil 020.
« Svar #1 skrivet: 19 mar-14 kl 22:27 »
 Du klarar att fälla träd med mer än dubbla svärdslängden. Korta svärd är smidiga. Ibland behövs det långa men längre än nödigt är bara dumt.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-14 kl 23:03 »
jag är inne på min tredje stihl, en redig damsåg, låg vikt jämfört med motsvarande andra märken. Jag har köpt längre svärd till mina, funkar hur bra som helst, nu är ju din såg lite äldre, kanske ta med den till en stihlverkstad, de borde ju veta vad du kan sätta på!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-14 kl 23:52 »
Inte för att jag vill dämpa entusiasmen, men tänk på att motorsågar och stora träd med för den delen kan vara livsfarliga. Sågbyxor och sågstövlar samt eftertanke i förväg är ett minimum. Kort svärd sparar stövel, tid och gör kvistningen lättare. Det är inte fällningen som är det jobbiga ;D

Om du med stora träd menar grövre än dubbla svärdslängden så misstänker jag att det inte är gran och tall, och då får du tänka på att de inte bryter lika. "Gångjärnet" kan gå av och du tappar styrningen på trädet.

Jag har en lätt såg som bara är aningen starkare än din och den hänger jag på ett 18 tum svärd ibland, men då får man vara lätt på handen.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 20 mar-14 kl 10:27 »
Jag har all skyddsutrustning samt stor respekt för motorsågar. Det stämmer att det inte är främst gran eller tall, det är ett gäng mastodontbjörkar som ska omkull. Jag är inte jättebra på att få till fällhuggen, därför tänkte jag att ett längre svärd gör det hela lite lättare, men jag kanske tänker fel? Jag använder talja och vajer till dom flesta träd, dom står väldigt nära stugan, så då blev jag ju fundersam på vad jag ska tänka extra på.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 mar-14 kl 12:12 »
Björk är ju segt, så det går bra. När du siktar med riktskäret så sätt svärdet 90 grader mot skärets botten och sedan tittar du vart sågen pekar. Har du sågat lite fel så är det bara att putsa med sågen och titta igen. Oftast slår det inte mer än någon halvmeter när man gör så.

Tänk på att du inte har någon svag länk i din talja/vajer-spänning, och att fästa högt i trädet du fäller. När jag fäller nära hus sparar jag onödigt stort gångjärn och lägger fällskäret lite högre än riktskäret. Stubben går ju att snygga till efteråt, det är värr om trädet går snett ;)

Tänk på att träden kan vara ruttna.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 mar-14 kl 13:07 »
Har tagit hand om en gammal motorsåg efter pappa, vet inte hur gamal den är men efter rengöring och service funkar den galant. Men, det är ett väldigt kort svärd på, och jag har rejäla träd att fälla. Hur gör jag? Hur långt svärd är max för den sågen? Jag har ett par Jula-sågar som är större i storlek, men säjer det nåt? Det är rätt många träd som ska fällas, så det ska gå smidigt.

Stihl 020 verkar vara en top handler, dvs en sån där såg som arborister släpar med sig upp i trädet för att antingen kapa grenar eller kapa ner trädet i bitar uppifrån och ner när man inte kan fälla på vanligt sätt. De är lätta, har handtaget på ovansidan (för att kunna hanteras med en hand) och är därmed rätt motorklena (för viktens och smidighetens skull, förstås). Just pga den klena motoreffekten så är det tveksamt om sågen kommer hantera ett längre svärd speciellt bra (risken är att det blir för tungt för motorn) och ska du kapa grövre saker regelbundet skulle jag nog rekommendera en starkare såg. Top handlers är egentligen inte heller tänkta för att fälla träd vid rot.

Med reservation för att det verkar finnas 020-modeller som inte är Top handlers, men då borde den heta nånting mer än 020. Har den nån kul bokstavskombination efter siffrorna?

För övrigt, håll hårt i gamla motorsågar som man kan fixa själv med verktyg man har hemma! Pga EUs hårdare avgaskrav så har moderna motorsågar förgasare som är elektroniskt styrda. Går en sån sönder är det inte roligt längre, för då är det bara att lämna in sågen till en auktoriserad verkstad och sen kostar det därefter (reservdelspriserna är på nivån att man nästan lika gärna kan köpa en ny såg i stället). Min röjsåg är en av de sista med helmekanisk förgasare, den tänker jag fan inte släppa så länge jag kan hålla liv i den! Synd jag inte har en motsvarande motorsåg...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-14 kl 15:30 »
Det är tur att man har haft möjlighet att se och lära innan det blev mitt eget ansvar att få ner träden här på torpet. Lite läskigt är det, men dom måste ner så det är bara att göra det. Har en plan på i vilken ordning dom ska ner, åt vilket håll osv, så nu väntar jag på finvädret.
Jag tror att jag köper ett längre svärd och kjedja till Jula-sågen och använder Sthilsågen som den är. Det är en jäkla skillnad på ork på dom, men den lilla är så smidig att använda! Sen undrar jag hur pass farligt det är att stå på stege och såga ner stora grenar? Jag har hört att det är farligt, men alla måste ju börja nån stans.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 mar-14 kl 16:43 »
Sen undrar jag hur pass farligt det är att stå på stege och såga ner stora grenar? Jag har hört att det är farligt, men alla måste ju börja nån stans.

Japs, det är farligt, men motorsågar är generellt sett skitfarliga. Det är en skarpslipad, vilt roterande cykelkedja som kan göra köttfärs av dig om du klantar dig.

Det är dock sånt som en top-handler är tänkt att användas till. En liten nätt och lättmanövrerad såg som är balanserad för att kunna hanteras med en hand (därav handtaget på toppen snarare än bakpå), men det betyder inte att den inte kan få kast eller att du på annat sätt kan råka kapa dig själv lika gärna som trädet. Speciellt om du står och jonglerar med en såg ståendes på stege så är det extra viktigt med rätt skyddsutrustning.

Minimum ska man fan ha sågbrallor på sig innan man ens rycker i startsnöret så man inte fäller sig själv i processen, men om man dessutom ska försöka hantera sågen med bara en hand så bör man nog ha hela arsenalen med skyddsutrustning. En såg som kastar är inte att leka med och med bara enhandsgrepp har du inte mycket att sätta emot när svärdet kommer farandes och den kan sätta sig i princip var som helst på dig.

Har man rätt utrustning (både rätt typ av såg och skyddsutrustning), ser till att stegen står stadigt och att man inte sträcker sig längre än man når bekvämt och med bra balans så har man i alla fall minimerat riskerna. Det vanligaste när folk hamnar på akuten efter sågolyckor är att man inte vet vad man sysslar med, saknar skyddsutrustning (nej, jeans och T-shirt är inte rätt klädsel...), använder fel sorts såg eller generellt sett bara är en jävla klant.

Det värsta jag sett är en snubbe som skulle såga loss några 2"x8" som kommit på tvärs och fastnat i en virkessorteringsmaskin. Han stod på en I-balk 5 meter upp i luften med betonggolv rakt ner, höll sig med en hand i en annan I-balk och sträckte sig så långt han kunde med enhandsfattning runt bakre handtaget på en vanlig motorsåg och hade ingen som helst skyddsutrustning. Det var fan bara ren tur att han inte tappade balansen, halkade eller ställde till det på annat sätt. Jag gick, för jag fick ont i magen bara av att titta på idioten...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 mar-14 kl 16:45 »
Eller för att inte låta så jädra negativ; gör rätt, ta inga onödiga chanser och ha rätt grejor så kommer det gå bra.  ;D

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 20 mar-14 kl 17:18 »
Tänk på att grenen du sågar av kan falla in mot stegen. Det är oftast bäst att klättra upp i trädet om du skall leka arborist ;) Och säkra dig med en stropp. Det är också bra att ha sågen i en lina när man klättrar omkring, för tappar du den slipper du klättra ned igen. Och dra ett grunt snitt under grenen innan du sågar uppifrån så slipper du överaskande fläkning.

Specialfällningar är kul, men tänk före så du inte skadar dig.

hans

• Dalsland
« Svar #11 skrivet: 20 mar-14 kl 23:19 »
Halloj Jag har huggt ved i skogen i en massa år och även prövat mig på större träd (givetvis har dom rackarna ibland börjat snurra på roten så jag stått där med hjärtat i halsgropen)......detta för att jag är självlärd och helt enkelt inte så kunnig som jag varit om jag kanske jobbat och lärt mig med en duktig skogshuggare.Alltså har du kolla om det finns någon skogshuggare i grannskapet (han som hjälp mig är både yberduktig och billig)  inte nog med att du kan såga dig själv sönder och samman få grenar i huvudet och ramla ner du kan ju faktiskt få träden att falla på huset också.Alltså det är kanon om man kan klara sig själv men det finns risker med att hyggligt kontrollerat gå och röja klenved det du beskriver är ganska farligt.Annars är 020 en kanon såg jag har en 201 full gas bara så det går så det ryker. 

clarro

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 22 mar-14 kl 21:45 »
många tror att långt svärd är en fördel vid fällning av grova träd,det är snarare tvärtom..med ett långt svärd är det större risk att du sågar av brytmånen på mitten vid instick..skippa machostuket och kör kortare svärd och instick via fällsäret..
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 23 mar-14 kl 19:12 »
många tror att långt svärd är en fördel vid fällning av grova träd,det är snarare tvärtom..med ett långt svärd är det större risk att du sågar av brytmånen på mitten vid instick..skippa machostuket och kör kortare svärd och instick via fällsäret..

Hrm, machostuk? Jag råkar vara en hon :)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 23 mar-14 kl 19:25 »
Spänner man med talja behöver man knappt något fällhugg ens. Förutsatt då att vajern sitter tillräckligt högt upp i trädet, när jag fäller gran på det viset brukar jag klättra så högt att jag är orolig att trädet inte skall hålla min vikt längre. Klarar man få linan på fyra femtedelars trädhöjd klarar man lätt att dra omkull trädet för hand, om det inte blåser motvind. Med talja kan trädet luta ordentligt åt fel håll innan det blir svårt.

Att stå på stege och såga grova grenar är som sagt farligt, grenen kan träffa en eller stegen. Håller man då i en motorsåg med ännu roterande kedja kan det göra ont. Jag brukar istället klättra upp i trädet och hålla i mig ordentligt med benen medan jag sågar grenen en liten bit ut. Befinner man sig ovanför grenen kan man inte få den på sig. Sedan kan man såga av stumpen från stege efteråt, efter att man använt den för att klättra ner. Jag sågar ofta ned träd uppifrån där det inte finns lämplig plats att lägga ned dem hela.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 23 mar-14 kl 19:27 »
Minimum ska man fan ha sågbrallor på sig innan man ens rycker i startsnöret så man inte fäller sig själv i processen, men om man dessutom ska försöka hantera sågen med bara en hand så bör man nog ha hela arsenalen med skyddsutrustning. En såg som kastar är inte att leka med och med bara enhandsgrepp har du inte mycket att sätta emot när svärdet kommer farandes och den kan sätta sig i princip var som helst på dig.

Har man rätt utrustning (både rätt typ av såg och skyddsutrustning), ser till att stegen står stadigt och att man inte sträcker sig längre än man når bekvämt och med bra balans så har man i alla fall minimerat riskerna. Det vanligaste när folk hamnar på akuten efter sågolyckor är att man inte vet vad man sysslar med, saknar skyddsutrustning (nej, jeans och T-shirt är inte rätt klädsel...), använder fel sorts såg eller generellt sett bara är en jävla klant.
Hörselskydd är bra, resten är överkurs. Sommartid brukar jag använda kortbyxor nu för tiden, efter att ha sågat sönder flera par fina blåbyxor  :-\

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 23 mar-14 kl 19:51 »
Hörselskydd är bra, resten är överkurs. Sommartid brukar jag använda kortbyxor nu för tiden, efter att ha sågat sönder flera par fina blåbyxor  :-\

Jag föredrar att kedjan sätter sig i skyddsbyxorna och trasar sönder dem i stället för att trasa sönder mig. Det är dyrare att laga mig än att köpa ett par nya brallor.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 23 mar-14 kl 22:26 »
Jag föredrar att kedjan sätter sig i skyddsbyxorna och trasar sönder dem i stället för att trasa sönder mig. Det är dyrare att laga mig än att köpa ett par nya brallor.

Nja, det läker av sig självt ;D Svärfar hade aldrig handskar när han höll på med taggtråd, för det slet så hårt på handskarna ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser