Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  val av torkmaskin  (läst 11166 gånger)

vicke58

• Skåne
val av torkmaskin
« skrivet: 19 mar-14 kl 09:23 »
jag är helt novis torka med maskin men skulle vilja testa

vilken torkmaskin rekomenderar ni för svamp bär grönsaker

gärna länkar så jag ser hur den ser ut och kostar
finns det någonstans i malmötrakten där de säljer torkapparater

stort tack för all hjälp

kurt

SV: val av torkmaskin
« Svar #1 skrivet: 19 mar-14 kl 12:43 »
Alla som har ett lite större utbud av hushållsapparater har också tork.

Tänk på om du skall ha med eller utan termostat, samt hur stor volym den klarar att torka, plockar man mycket svamp så räcker knappast någon av de vanliga kommersiella torkarna till, då är det oftast bättre att bygga egen.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 19 mar-14 kl 12:52 »
Jag startade en tråd i höstas i samma ämne http://www.alternativ.nu/index.php?topic=158917.0

Köpte sen en Evermat som jag använt flitigt och den är mycket bra.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pilot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 mar-14 kl 13:27 »
Jag har både en Evermat och en Stöckli, de kostar samma men Stöcklin är betydligt finare.
Det är klena torkar för svamp och skivat äpple, det tar ett dygn på båda med max antal ollor.
Det finns andra torkar med mera effekt men de kostar minst det dubbla.

Pilot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 mar-14 kl 15:55 »
Nästa gång jag köper så hamnar jag här.
http://www.ravarubutiken.se/sv/artiklar/sedona-combo-torkugn.html

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 20 mar-14 kl 07:46 »
Jag köpte min på coop för 500 o den har funkat bra. Det tar lite tid med vissa grönsaker bär eller frukt. Svamp torkar den jättebra. En OBH nordica. Aronia torkar den bäst, bara på några timmar precis som svampen.
Man kan behöva flytta torkplattorna för den understa torkar snabbast.
Den är utan timer.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Pilot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 mar-14 kl 08:21 »
Bilder efter en test hemma. Samma äpple torkad i två olika maskiner. Lika tjocka skivor då en äppelsvarv skivat äpplet. Skivorna har sedan hamnat i torken direkt.

Ingen större skillnad på smak men den mörka känns frasigare (torrare). Skivorna är ca 9 mån gamla och förvarats i glasburk.

Mörka skivan: Evermate

Ljusa skivan: Lånad kassett/plåt tork Exhalibur, dvs nästan som den där plana dyrtorken jag länkade till tidigare.

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 mar-14 kl 08:35 »
Nästa gång jag köper så hamnar jag här.
http://www.ravarubutiken.se/sv/artiklar/sedona-combo-torkugn.html

Denna har jag och den är jättebra, man får plats med mycket. Min stora favorit var att torka persilja, den behåller både färg och smak och är underbar som krydda och färgdekoration i maten året om! Tomater och bananer blir ljuvligt goda. Jag torkade även hallon och jordgubbar men de har jag inte provat än - njuter av de djupfrysta rårörda bären än.

vicke58

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 mar-14 kl 09:07 »
stort tack för all hjälp

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 21 mar-14 kl 09:26 »
Jag köpte min på coop för 500 o den har funkat bra. Det tar lite tid med vissa grönsaker bär eller frukt. Svamp torkar den jättebra. En OBH nordica. Aronia torkar den bäst, bara på några timmar precis som svampen.
Man kan behöva flytta torkplattorna för den understa torkar snabbast.
Den är utan timer.

Jag köpte också en billig fast på Ica. Tror jag skrev om det i tråden christelle länkade till. Har samma erfarenhet av min torkapparat som Smajsan av sin.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Hölö

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 03 feb-15 kl 19:57 »
Köpte en billig en på Jula förra våren. Har funkat bra hittills, men det är ju rätt stora "hål" i ollorna, så det blir inga lösa smeter och dylikt i den. Funkat bra att göra energikakor och frukt iaf. Ska köra lite kött också i vår. Borde inte va några problem.

Den har en termostat, vilket inte andra i den prisklassen har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser