Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpreden i spånskiva?  (läst 3074 gånger)

Fredrikzilla

• Skåne
Värpreden i spånskiva?
« skrivet: 17 mar-14 kl 22:30 »
Jag har behov av lite nya värpreden till hönsen och har en stor spånskiva stående. Jag har aldrig använt spånskiva till sånt tidigare, men min erfarenhet av materialet är att med rätt ytbehandling så kan man komma långt. Jag har använt spån på en mycket väderutsatt yttervägg (som ifyllnad till ett gammalt dörrhål), som med ett par lager falu rödfärg har stått sig väldigt bra än så länge.
Min fråga är, vad bör jag behandla "golvet" i värpredena med för att det inte ska bli fuktangripet på en gång? Falu innehåller en del gifter, så det kanske inte är det bästa (och att det kan missfärga fjädrarna på de stackars hönsen). Eller är det rent av helt olämpligt med spånskiva som material?

Luffsen

• -
SV: Värpreden i spånskiva?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-14 kl 01:54 »
Min egen erfarenhet av värpreden är att det inte blir blött i dom. Jag hade 30 brahmor o fyra reden o under tre år så såg jag aldrig att det var ens fuktigt i dom.  Jag tror inte att hönorna skulle förorena den plats där deras tilltänkta avkomma ska ligga.
Bygg bara så att dom kommer upp en bit från golvet så blir det säkert bra.
Lägger du sen in fem till tio cm kutterspån i redet så får du glada fåglar.
Någon målning invändigt är inte nödvändig som jag ser det. 
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-14 kl 02:40 »
Jag tror inte att det blir fuktigt men jag skulle avråda från spånskiva då ohyra kan gömma sig i ojämnheterna. (Se trådarna om red mites i kategori Höns)
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Fredrikzilla

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 mar-14 kl 23:07 »
Vi råkar då och då ut för att hönsen använder redena som sovplatser (jag kanske bygger för mysiga reden :P), och då kan där blir lite geggigt. Spånskivan är väldigt tät och slät, så jag tänkte om jag bara kunde plugga igen ytan ordentligt så bör där inte bli några problem med ohyra eller mögel. Tack för tipsen, jag ska kika på trådarna.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 mar-14 kl 14:53 »
Spånskiva är ett material som är avsett att använda inomhus och jag skulle inte använda det till reden. Om det går sönder så blir det småbitar som hönsen mycket väl kan få för sig att äta (med lim och allt).

Mitt tips är formplywood, då får du något som håller länge och är lätt att rengöra

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 mar-14 kl 14:13 »
Jag tycker att spånplatta är ett fördärv. Duger inomhus som skogsnatt skriver men inte till mycket annat (jag vägrar till och med att använda det där). Innehåller formaldehyd och allsköns skit. Varför inte göra det av rent trä helt enkelt? Skicka gärna en skiss på hur de är tänkt hur de ska se ut så ska jag testa hur lång tid det tar att fixa ett rede i rent trä - oljad med parafinolja och bivax.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

blizzard

« Svar #6 skrivet: 28 aug-14 kl 01:10 »
Spånskiva är väl inte guds bästa gåva till mänskligheten men den duger gott till reden iaf.En större styggelse än spånskiva är ju OSB
som folk sätter överallt utan att skämmas,till och med helt omålad som innervägg i uppvärmda utrymmen.Vägra OSB...
Använd du spånskiva till redena,det skulle jag göra och har även gjort utan att tveka.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 aug-14 kl 15:36 »
Varför är OSB sämre än spånskiva?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 28 aug-14 kl 15:58 »
Använd material som tål att rengöras. Jag har byggt i formplyfa (används till gjutformer) den tål ett varv med högtryckstvätten och sen soltorkning. Hett vatten och starkt solsken tar livet av de flesta oönskade grejer som kan dyka upp i ett hönshus. Jag har gjort staplingsbara reden med 4 bås i varje våning. En ribba i framkant hindrar äggen från att rulla ut men sitter tillräckligt högt för att jag ska kunna sopa ur redet vid behov. Vid storstädning åker allt ut och det är toppen att inte ha en massa väggfasta konstruktioner i ett hönshus. Sittpinnarna är också löstagbara. Jag har slagit i skallen tillräckligt ofta. Jag kör med obehandlade reden men skulle tro att träolja som får torka in ordentligt både förlänger hållbarheten och ger enklare rengöring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser