Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isolering av plåthydda?  (läst 1355 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
isolering av plåthydda?
« skrivet: 12 mar-14 kl 20:05 »
Vi ska bygga en hydda för fyra sommargrisar. Tanken är en "A"-form med pannplåt som ytskikt. Golvytan blir 6 eller 9 kvadratmeter (vad tror ni?) men en del försvinner under "snedtaket".

Tror ni det behövs någon kondensisolering av plåten för att det inte ska bli för fuktigt där inne?

Jag har läst någonstans att man kan lägga en armeringsmatta på marken för att förhindra gropgrävande. Är det någon som prövat det?

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: isolering av plåthydda?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-14 kl 20:06 »
Ungefär så här har vi tänkt:

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 mar-14 kl 20:12 »
I en snöbivack brukar man bara låta kondensen rinna ner på insidan och sen leder man bort det hela längs golvet. Med lite ventilation borde det väl gå bra? Man kan kanske lägga spjälor längs väggarna för att förhindra att liven lägger sig rakt mot plåten.

Ex.

• -
« Svar #3 skrivet: 12 mar-14 kl 23:48 »
Ja, jag byggde en del såna hyddor och det funkade bra. Enda problemet var ifall dom fick bråttom ut och tog en genväg längst in i hörnet och bara tryckte ut plåtar och brädor.
Från början hade jag öppet i båda gavlarna, och då var det lugnare, men så fick jag inte ha det för inspektörerna.

Armeringsmatta är en bra ide, för dom har en förmåga att gräva hålor inne i hyddorna, och kommer det då mycket regn lite oturligt, så har man en pool där inne.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #4 skrivet: 13 mar-14 kl 13:52 »
Tack existens. Jag funderar på att sätta ett lager plastfolie direkt under plåten som kondensskydd och ett antal längsgående ribbor som skydd för plast och plåt på insidan av takreglarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser