Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ensamt får m getter?  (läst 1501 gånger)

astisista

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
ensamt får m getter?
« skrivet: 10 mar-07 kl 16:57 »
har getter och funderar på att skaffa ett får. är det nån som vet hur får ställer sig till att vara med bara getter? bör man ha fler?

tacksam för svar, astrid i vänge

Kicki87

  • Gäst
Re:ensamt får m getter?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-07 kl 18:06 »
min sambos bror har två får och en get och det går bra.. borde inte vara någon skillnad om det är två getter och ett får

Henning

  • Inlägg: 706
Re:ensamt får m getter?
« Svar #2 skrivet: 10 mar-07 kl 18:37 »
Får är mer utpräglade flockdjur än getter och känner sig tryggare med artfränder omkring sig. Två får och en get är alltså bättre än tvärt om. Baggar har lättare för att trivas ensamma med andra djurslag än vad tackor har. Enligt Djurskyddsmyndighetens förslag till föreskrifter för lantbrukets djur ska inte får hållas ensamma. Rådet måste alltså bli att du avstår från att skaffa ett enda får.

astisista

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
tack för tips
« Svar #3 skrivet: 15 mar-07 kl 18:48 »


tack henning och ni andra för tips. det är klart man lika gärna kan ha två eller fler får som ett, det blir säkert bättre så.
astrid

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:ensamt får m getter?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-07 kl 17:41 »
Det har gjorts en mätning av stresshormon i blodet hos får.  Man fann högre halter hos ett får som var skilt från flocken än hos får som, tillsammans, jagades av en hund.  Jag har även hört att "ett får känner sig inte som ett får förrän det har en flock på minst fem individer".

Jag har hört att baggarna hos utegångsfåren på Gotland samlas i baggflockar.  Mina baggar gick ofta med getterna, medan tackorna och lammen gick för sig.

När jag skaffade (nåja, fick) min första tacka, trodde jag att jag skulle kunna använda mina getkunskaper för det mesta.  Det visade sig att får och getter är mera olika än man kan tro.  Det var mycket lite av mina getkunskaper som jag kunde använda för att sköta fåren! :-*

Min första tacka verkade ganska ledsen, så jag köpte fem sällskapsdamer åt henne.  Hon verkade uppskatta detta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 3 användare
Numera, Olofssonskan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser