Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst i arbete...  (läst 6899 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Häst i arbete...
« Svar #20 skrivet: 12 mar-07 kl 12:45 »
Förstår att du inte vill ha gård utan häst. Två shettisar är väl en bra idé! :)
Valack eller sto spelar ingen roll, det går lika bra med vilket som!
Hingstar är inget att hålla på med, de är bara jobbiga enligt min åsikt... även små hingstar som i det här fallet ;) Större risk att de är okoncentrerade eller allmänt bökiga (även om det naturligtvis finns undantag).
Hingst + valack = risk för slagsmål. Hingst + sto = risk för föl ;D
Why be normal when you can be yourself?

Falin

• -
« Svar #21 skrivet: 12 mar-07 kl 13:56 »
Det finns rätt gott om folk som lånar ut små ponnysar, det kanske kunde vara något? Här tex:

http://www.annonsdirekt.se/default.asp?gotourl=%2Fasp%2Fsektioner%2Fdefault%2Easp%3Fsekt%3D8%26query%3DBukefalos

www.hastnet.se brukar det också finnas annonser. Ofta står det ju i annonsen "ev senare köp", och då får du ju en prövotid på köpet för att se om ni passar ihop.  

Jag hade också valt bort en hingst, onödigt mycket jobb med stängsel och ofta bökig hantering. Det är förresten jättebra att växelbeta hästar och får ur parasitsynpunkt!
« Senast ändrad: 12 mar-07 kl 13:58 av Falin »

Florina

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 mar-07 kl 14:06 »
Aha de va bra att veta om växelbetet :D

De annonssidorna lusläser jag nu :o

2 valackar vore ju perfekt...

Räknar man ca 3kg hö per häst/dygn?

Florina

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 mar-07 kl 14:26 »
Här igen...efter tonårsdotterns "måste BARA in o kolla en sak" nä va va jag? jo hömängden ungefär per dygn och skulle vilja veta hur mycket och vad för hästpellets de ska ha ::) mineralsten? annat? det var ju som sagt 100år sedan jag hade häst :-[

Måste man sko dem om man ska använda dem på det sätt som jag skrivit om tidigare?

Hoppas ni orkar svara på mina ALLA vet ingetting frågor ;D

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 12 mar-07 kl 15:51 »
Shettisar har oftast ett starkt hovmaterial, det är m.a.o. onödigt att sko dem. (Jag är dessutom närmast fanatisk när det gäller att inte använda skor på hästar.) Ingen av mina hästar har skor längre, vi verkar dem själva och tar bara hit hovslagaren om nåt förefaller konstigt, eller bara för att få en extra koll av hovarna, ca en gång per år.

Mina hästar får bara hösilage och ev. lite krossat korn. Ev kan jag ge dem extra B-vitaminer i nån form vid pälsfällningen. Saltsten förstås. Plus att de gärna får gnaga på ris o träd, spec. under vintern.

Nu arbetar de förstås inte ihjäl sig precis, mina hästar, men är bara grovfodret , höet/hösilaget, bra så brukar det räcka.
Det är min erfarenhet.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Florina

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 mar-07 kl 16:08 »
Anette du är en klippa :D

Falin

• -
« Svar #26 skrivet: 13 mar-07 kl 11:21 »
Jag håller med anette, ett hyggligt ensilage räcker oftast. Jag ger fri tillgång till min shettis.

Florina

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 13 mar-07 kl 11:51 »
Vi har inte ensilage...vi gör löspressade balar här på bonnalandet ;D men antar att det går lika bra ???

Florina

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 mar-07 kl 11:54 »
Aha Falin du skrev i ett annat inlägg att du ger fri tillgång på hö, och ngn annan ger 3kg per dygn (läst ngn annanstans) hur ska JAG göra :)

Falin

• -
« Svar #29 skrivet: 13 mar-07 kl 11:56 »
Jajamensan, visst gör det det! Min erfarenhet av att ge hästar fri tillgång på grovfoder är att de äter som galningar ett tag i början om det inte är vana vid det, och sedan lugnar de ner sig när de inser att maten inte kommer att försvinna.

Min shettis har fått fri tillgång sedan hon avvandes, och det har fungerat fint. När jag motionerar henne tillräckligt, ska tilläggas. De senaste två månaderna har hon fått för lite motion, och förstås gått upp i vikt...  ;) Vilket jag tror är det största problemet med tjocka shettisar i allmänhet, inte huruvida de får 3 eller 4 kg hö.

Tillägg: Och jag tror att många av de "tjocka" shettisarna egentligen är bukiga pga proteinbrist, eftersom de får för lite grovfoder för att de är "tjocka". En ond cirkel med andra ord.
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 11:57 av Falin »

Florina

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 mar-07 kl 12:41 »
Aha bra då vet jag mer :) ger du krossad korn som Anette?

Hur mkt per dag i så fall?

Falin

• -
« Svar #31 skrivet: 13 mar-07 kl 13:24 »
Nej, jag ger lite betfor och en näve av müsliblandningen som den stora hästen får.
Vi har analyserat vårt grovfoder, och egentligen behöver hon inget kraftfoder alls. Men det blir sånt liv om bara den stora får...  ;)

Florina

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 13 mar-07 kl 13:27 »
Okey men man kan generellt säga att inte för mkt annat än hö...kanske

Är det så att en del inte alls ger ngt mer än hö o mineralsten ::)

Falin

• -
« Svar #33 skrivet: 13 mar-07 kl 13:55 »
I förfjol hade vi så bra ensilage att jag inte behövde ge något mer till mina, inte ens det dräktiga stoet förrän hon gick in i högdräktighet. Har du tur behöver du inte ens ge mineraler. I år har vi lite dåligt med fosfor i, så jag har fått ge lite på grund av det.

Florina

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 mar-07 kl 14:36 »
Man ska alltså analysera höet ??? e det nödvändigt...jag gör ju det om det e viktigt såklart :)

anette i bugared

• -
« Svar #35 skrivet: 13 mar-07 kl 15:14 »
Man behöver inte analysera höet, men många gör det ändå. Det är väl mest om man har högpresterande hästar dår man vill veta proteinhalt tex för att på så sätt veta hur mycket tillskott av kraftfoder som behövs.
Har man ett friskt hö, välbärgat och gärna den sorten som innehåller en stor blandning av olika örter, s.k.ängshö,( inte bara timotej), så behövs ingen analys och inget kraftfodertillskott. Det är att krångla till det. Dessutom måste man minska på grovfodergivan (höet) om man ger kraftfoder (om inte hästen arbetar hårt), och det tror jag är sämre för hästen. den är ju skapt att äta lite, mest hela tiden.

Att sen jag ger lite kornkross på våren, är bara för att ha nåt att blanda B-vitaminerna i. Men kanske jag också krånglar till det, hästarna behöver kanske inte ha några vitaminer, det är möjligt att jag ger dem det för min egen skull, de ser ju så eländiga ut nu när de börjar fälla, så man vill liksom GÖRA nåt.....
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Falin

• -
« Svar #36 skrivet: 13 mar-07 kl 15:24 »
Nej, man behöver inte analysera, men det minskar ju gissningsfrekvensen...  ;) Man har ju ett försprång då. Sambon som har odlat vall i många år och har bra koll gissar inte alltid helt rätt... Det kostar inte så många hundralappar.

Florina

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 13 mar-07 kl 17:40 »
Tack för era svar :) jag ska ta en funderare om vad som ska ske ::)

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #38 skrivet: 15 mar-07 kl 02:41 »
Enligt jordbruksverkets reglemente får hästar numer inte husera en hage utan minst en häst till, alltså går de ej med på att man har får eller kor eller något annat djur som sällskap. Ja hårt är det nu förtiden. :)

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 15 mar-07 kl 07:43 »
Enligt jordbruksverkets reglemente får hästar numer inte husera en hage utan minst en häst till, alltså går de ej med på att man har får eller kor eller något annat djur som sällskap. Ja hårt är det nu förtiden. :)
  Men var det inte ett Förslag från Djurskyddsmyndigheten???
Och hänsyn skulle tas till om man hade andra betesdjur i samma hage (Dvs sällskap)??
 Är lagen redan klubbad???
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare
William, beekeepern, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser