Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst i arbete...  (läst 6885 gånger)

Falin

• -
Re:Häst i arbete...
« Svar #40 skrivet: 15 mar-07 kl 08:44 »
Enligt jordbruksverkets reglemente får hästar numer inte husera en hage utan minst en häst till, alltså går de ej med på att man har får eller kor eller något annat djur som sällskap. Ja hårt är det nu förtiden. :)

Det var bara ett förslag, och gick inte igenom. Även om jag tycker att det borde gjort det!!

Florina

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 15 mar-07 kl 10:05 »
Hej alla! Jo jag ska köpa 2 hästar pga att det är bäst för dem... :) letar efter en shettis vallack och en storlek större ca 110-120 så får jag en som klarar en aning mer när vi drar lite ved i skogen och att dottern propsade på det :) Det blir nu alltså 2 och dubbelt så mkt pengar  :-\ ja ja hoppas att vi hittar det som skulle passa :D

Falin

• -
« Svar #42 skrivet: 15 mar-07 kl 10:54 »
Om det finns någon ridskola i närheten kan du ju höra med dem, de brukar ha kontakter. Ibland säljer de själva ponnysar som gjort sitt på ridskolan, eller inte trivs där.

Florina

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 15 mar-07 kl 10:56 »
Ja det var en bra ide Falin :) Tack för tipset

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #44 skrivet: 26 mar-07 kl 11:06 »
angående sällskap för hästen: kapplöpningshästar har ibland (har jag läst) getter som sällskap, så det måste nog funka ganska bra.
Annars är det inte lag än, men mycket tråkigt för hästen att vara ensam, och de sover mycket bättre när de har en kompis som vaktar, de är ju flockdjur.
Angående ras så beror det ju på om du har en stall åt dom, eller bara ett väderskydd (som inte räcker till för alla raser på vintern) -och takhöjden i stallet...
Storlek av hästen (styrka) är en annan sak. Skogsarbete går bra även med shettisar, jag har just varit på en kurs skogsbruk med häst, och hörde om en barnkurs med shettisar och små lunningsbågar till dom och allt...
Men om du vill verkligen plöja, harva, och mycket annat med häst, så är det nog svårt att hitta redskap till shettisar -däremot går det fint att hitta redskap anpassat i storlek till styrkan av en ardenner eller två fjordhästar. Mindre finns inte, inte att jag vet.
En eller två ardenner eller nordsvenskar hade man ju på gårdarna, och då kan du hitta bra gammalt redskap till överkomliga priser.

angående skoning eller verkning, då kan shettisar vara dyrare än fjordhästar, eftersom det klassas som tungt arbete (som en ardenner ochså) eftersom hovslagaren måste gå ner på knä... Men du kan ju kolla med din hovslagare.

Lycka till  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser