Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst i arbete...  (läst 7184 gånger)

Florina

• Gäst
Häst i arbete...
« skrivet: 10 mar-07 kl 08:50 »
Vet ni om får skulle räcka som sälskap till en häst ??? el tvunget med en hästkompis?

Mycket tacksam för förslag på hästraser som ska användas till arbete i skog,plöjning och lite tonårsridning och inte minst lite gosande :)

Vill inte ha så stor häst känns det som...

anette i bugared

• -
Re:Häst i arbete...
« Svar #1 skrivet: 10 mar-07 kl 15:23 »
Vi hade länge bara ett får, en tacka som sällskap till vår första häst. De var bästa kompisar, men kan man ha en häst till, en liten shettis tex, så är det förstås det bästa.
Nu ärdet kossan som har ett får till sällskap.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Florina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 mar-07 kl 18:02 »
Jag har funderat om det inte hade varit kul med en shetlandsponny på gården :D
Läste när jag var o googla på hästar i skogbruk att den var lite till hjälp iallafall och är liten och lagom att sköta om.

Du Anette som har shetlandsponny skulle den trivas med att hänga på som kompis o dra lite ved och desutom gå med fåren ::)

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 10 mar-07 kl 19:07 »
Shettisen är ett utpräglat arbetsdjur så den skulle troligen älska att få vara med o dra både i skogen och annat. Att pyssla o gosa är också nåt de oftast gillar, och att gå med fåren tror jag skulle fungera jättebra.
Kolla bara lynnet på en ev. häst före köp. En del småhästar kan vara lite griniga ( oftast pga felhantering tidigare).

Möjligen kan det krångla vid matsituationen eftersom får o häst har lite olika mat- o ät-behov, men inget som inte går att lösa lätt.

Och funkar det inte med en häst i fårflocken, utan du måste sära på dem, så tar två shettisar inte mycket mer tid o plats än en. ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

tessiem

« Svar #4 skrivet: 10 mar-07 kl 19:12 »
´Fast jag är av den åsikten att hästar vill ha hästar som kompisar. Inte får.
Tycker inga flockdjur ska vara ensamma öht.
Och får är ju inte lysande på hästspråk  ;)

Shettisarna i hagen framför vårat hus jagade fåren hela sommaren...

Sonila

• Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
« Svar #5 skrivet: 10 mar-07 kl 19:31 »
Funderat på Haflinger?
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

klorofyll

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 mar-07 kl 20:05 »
Varför inte en Fjording? Det är en lagom stor och ofta mycket trevliga och lättsamma hästar. De funkar fint till både ridning och körning, trivs med att arbeta och att bli pysslade med. De finns också i lite olika storlekar. Vi har en som sällskap till vår egen häst, och dem fjordingen är helmysig. De är lättsamma att föda dessutom, bara man inte har för mycket kraftigt bete, men då finns det lösningen m "betesreduserare" en sorts mask, som vi använder. (Ser grymt ut, men snällt mot hästen.)

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 10 mar-07 kl 20:21 »
 Jag funderar lite på hur mycket du tänkt plöja och vad?
Min farfar kunde någon gång plöja upp en fåra till potatis med sin vältränade skogsarbetshäst (nordsvensk) men för mera regelbunden användning till plöjning behövs det nog ett Par att köra med.
 Annars låter väl Nordsvensk eller Fjording som ett bra val, jag är grymt förtjust i både Nordsvenska Brukshästar och Nordsvenska Travare :) Den Fjording jag hade på foder ett antal år hade mycket av lite tjurigt "ponnyhumör" fast han var stor och stark, en lite krånglig kombination....  Han var uppfostrad av barn från "fölåldern" när han kom till oss och förmodligen hade det en hel del med tjurigheten att göra....
 Angående får som sällskap så vet jag bara min erfarenhet: Vi försökte ha en vuxen bagge till sällskap åt vår Shettishingst i väntan på kastreringen, ingen höjdare, baggen stod till slut vettskrämd inne i vindskyddet med en ilsken Shettis utanför... Sommaren efter försökte vi igen då han var valack, samma dåliga resultat...
                  Mvh                              
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 10 mar-07 kl 22:09 »
Varför inte en Fjording? Det är en lagom stor och ofta mycket trevliga och lättsamma hästar. De funkar fint till både ridning och körning, trivs med att arbeta och att bli pysslade med. De finns också i lite olika storlekar. Vi har en som sällskap till vår egen häst, och dem fjordingen är helmysig. De är lättsamma att föda dessutom, bara man inte har för mycket kraftigt bete, men då finns det lösningen m "betesreduserare" en sorts mask, som vi använder. (Ser grymt ut, men snällt mot hästen.)
Fjordingen är en trevlig häst och en av de allra vackraste om nån frågar mig. Men, men så förb-t envis. Absolut ingen nybörjarhäst och ingen häst för barn att pyssla med. Säger jag trots att jag har tre egna, och med risk att få fjordvänner emot mig. Men jag säger det med erfarenheten av 15 år med dessa älskade, underbara men eeeeenvisa varelser. (Vi gjorde nämligen misstaget att börja med en fjord. Jisses vad vi har fått jobba.)

Jodå, det finns undantag och man kan ha tur o få en som inte är som våra, men envisheten och , vad ska man kalla det, "trotset", finns i generna, det är urhästen som ger sig tillkänna och fjorden är stor o stark.
Annars är ju islänningen ett alternativ, om de inte var så hutlöst dyra.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 mar-07 kl 22:21 »
Fjordingen är en trevlig häst och en av de allra vackraste om nån frågar mig. Men, men så förb-t envis. Absolut ingen nybörjarhäst och ingen häst för barn att pyssla med. Säger jag trots att jag har tre egna, och med risk att få fjordvänner emot mig. Men jag säger det med erfarenheten av 15 år med dessa älskade, underbara men eeeeenvisa varelser. (Vi gjorde nämligen misstaget att börja med en fjord. Jisses vad vi har fått jobba.)

Jodå, det finns undantag och man kan ha tur o få en som inte är som våra, men envisheten och , vad ska man kalla det, "trotset", finns i generna, det är urhästen som ger sig tillkänna och fjorden är stor o stark.
Annars är ju islänningen ett alternativ, om de inte var så hutlöst dyra.
när jag började rida, så red jag på fjordingar och dem va så snälla så.....

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 10 mar-07 kl 22:39 »
när jag började rida, så red jag på fjordingar och dem va så snälla så.....
Jag sade inte att de inte är snälla, men det är stor skillnad på att skaffa sig en urhäst som fjordingen och ha fullt ansvar för att den skall fungera i de sysslor man har tänkt än att bara komma och rida en då o då.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #11 skrivet: 11 mar-07 kl 11:01 »
Det är i 9 av 10 fall felhantering som göra att smarta urhästar (som t ex fjordingar, shettlandsponnyer och islandshästar ;) ) förvandlas till fräcka, respektlösa och därmed svårhanterade djur. Om de sedan föltiden har lärt sig att man kan bete sig hur som helst mot människor, tar de helt enkelt över.

Detta är mycket svårt att få bort. Jag har själv en 11-årig valack som har växt upp i en trädgård och som hela livet har skämts bort av människor med noll koll på hästar. För två år sedan köpte jag honom, fullt medveten om problemet. Det har jag inte ångrat, för han har många bra egenskaper och är en otroligt rolig och smart häst, men ack så jobbigt det är att HELA tiden se till att han inte springer över mig när man leder honom eller drar iväg på eget initiativ när jag rider honom. Man får vara stentuff, konsekvent och hela tiden visa sitt ledarskap och påminna honom om att det minsann är jag som bestämmer. Inte han.

Detta är också väldigt vanligt bland shetlandsponnyer som ju är så "gulliga och små" och ofta blir gullade med som föl, med förödande konsekvenser. För då får man tjuriga envisa tråkiga shetlandsponnyer som barn inte mäktar med, och som ger rasen ett oförtjänt dåligt rykte.

Så, om du köper en arbetshäst oavsett ras, var noga med att kolla att det är en lätthanterat och vältränat häst. Och gosa inte för mycket med den! ;)
Why be normal when you can be yourself?

Florina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 mar-07 kl 12:08 »
Tack för alla förslag och kloka råd :)

Jag hade 2 hästar när jag var liten, likaså min man och vi minns det jobbet :P vi lovade att ALDRIG bli hästfolk som vuxna.
Men tanken på en arbetshäst som inte tar upp så stor plats har dykt upp.

Nu har vi ingen tanke på att rida el så men en häst strl liten med gott gry i för att jobba lite med.
Men vill gärna börja med en häst att sköta om, men vet o förstår att de vill ha en själsfrände såklart.

Om en häst inte bör gå med får så får vi nog lägga ner iden eftersom vi växlar ängar o skogbeten efterhand och slår vissa.

Synd synd men om det är så att ngn visar sig ha en liten häst till salu som passar in på våran gårdside och att möjlighet för en ny liten hästkompis köpes ev senare så hör av er :)

Florina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 mar-07 kl 12:10 »
Men såg faktiskt 2 shettisston till salu igår för 6000kr :D men de kanske säljs billigt av ngn orsak el va tro ni ::)

Florina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 mar-07 kl 12:34 »
Men du spraka :) hur tar jag reda på när jag tittar på en häst om den är svårhanterad? jag kan ju inte ta hem den på prov precis ::)
Har du ngr bra tips som jag kan se o testa när jag träffar hästen ???

Tack på förhand :)

Spraka

« Svar #15 skrivet: 11 mar-07 kl 13:20 »
När du träffar hästen får du observera hur den beter sig, om det int finns möjlighet att provrida.
Du kan börja med att själv hämta hästen ur hagen. När hästen kommer fram till dig i hagen, verkar den bufflig och vill han nosa på dina fickor för att se om där finns mat att hämta, eller bara stannar den lugnt och låter sig klappas?
Be om att få leda runt hästen lite. Gå med den på gårdsplanen och kolla om den verkar lyhörd på dig och snällt följer efter eller om den verkar orolig och bökig eller tjurig på något sätt.  Led den en bit ifrån gården. Följer den snällt med dig, eller försöker den gå förbi dig och dra i grimskaftet? Går den villigt iväg från gården eller sätter den hovarna i backen? När du vänder och går tillbaka "hem", har den en tendens att vilja dra iväg med dig? Eller fortsätter den respekterar dig som ledare och lunkar lika lugnt efter dig?
När man binder upp hästen, står den bara där i lugn och ro eller börjar den krafsa med hovarna, fara omkring eller kanske rentav gnägga?
Kan du lyfta alla hovar utan problem? Kan du putta till baken på den uppbundna hästar och flyttar den sig frivilligt (att kunna flytta på en häst är ett dominanstecken) eller protesterar den och trycker emot?

Detta var bara några tips. Hör av dig igen om du inte förstår vad jag menar. Även om du inte kan provköra eller provrida hästen kan du få en bra uppfattning bara genom att träffa den och leda runt den lite.
En välhanterad häst är uppmärksam och lyhörd på dig, och lugn i alla lägen. Den följer efter dig i löst hängande grimskaft utan att protestera eller vilja springa förbi dig. När den står uppbunden står den stilla. Den flyttar sig när du puttar till den. Den varken tiggar eller är bufflig på något annat vis.

Lycka till! :)

Florina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 mar-07 kl 13:42 »
Va hyggligt av dig att ge så konkreta tips :) de är så självklara men det var 100år sedan jag hade häst :P

Jag känner mig taskig faktiskt om jag köper en häst eftersom de är flockdjur (som mina får) så vad ni ger mig för råd om det ,kommer bli avgörande om jag ska köpa en, men hoppas att det skulle vara möjligt med att starta med en...

Vill inte ha en ridhäst iallafall eftersom mina barn som är ganska stora nu inte är intresserade, och en stor häst kräver stort utrymme på många sätt.

Spraka

« Svar #17 skrivet: 11 mar-07 kl 13:58 »
Det var så lite, så! Bara kul att kunna hjälpa till :)

Jag tycker att du bör skaffa två hästar. Det är inte schysst att bara ha en häst. Ett får är ingen ersättare för en annan häst (och en häst är inte heller en ersättning för andra får, med tanke på fåret som också är ett utpräglat flockdjur).
Har för mig att det renav är lag på nuförtiden (eller ska bli?) att hästar inte får vara ensamma.

Som någon här nämnde tidigare är en liten shetlandsponny bra och roligt sällskap för en större häst. De kostar inte så mycket (men kolla upp min "checklista" även med dem, för att se om den är någorlunda väluppfostrad ;D )
Eventuellt kan en åsna också vara ett alternativ.

Florina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 mar-07 kl 15:04 »
Ja du har rätt...blir nog inget med häst ::) 2 hästar på en gång känns lite väl mkt att börja med...

Tack för hjälpen :)

Florina

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 mar-07 kl 10:50 »
Neeej jag kan inte tänka mig ett liv på gården utan häst så det får bli 2 shettisar :D

och vi har en plan hur vi ska dela upp ängar o skogsbeten och så får man se om hästarna känner för att dela ngn äng med fåren ibland.

Stallet har vi byggt med nya boxar för ettag sedan så den delen är inga problem.

Men hoppas nu att jag hittar 2 från samma ägare och ska följa era råd

;) va skulle man göra utan detta forum :-* jag kommer att behöva råd om foder,skötsel så att de får det bästa från början.

STO,VALLACK,HINGST va tycker ni ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser