Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra o behandla fårskinnsmössa med vad?  (läst 5321 gånger)

elektronikfreak

• Öland
    • Elektronikfreak
Rengöra o behandla fårskinnsmössa med vad?
« skrivet: 03 mar-14 kl 15:54 »
Har köpt en begagnad fårskinnsmössa på Tradera men av naturliga orsaker vill jag rengöra den (tvätta den) innan jag själv använder den samt behandla den så att den inte torkar ut.

Frågan är bara med vad?

Här kommer några bilder på fårskinnsmössan. Alla förslag välkomnas.

Nu väntar jag på nästa vargavinter.    ;D

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: Rengöra o behandla fårskinnsmössa med vad?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-14 kl 17:04 »
Skulle tro att sadelsåpa fungerar

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-14 kl 16:48 »
Det beror på hur den är garvad. Vissa garvmetoder lämpar sig inte att blötlägga skinnen.

Jag skulle lägga mössan i frysen ett tag och sedan vädra den när det är fuktigt ute men inte så den blir blöt.

Skulle fetta in den. Man kan koka ihop djurfett med bivax och lite tjära. Mins inte proportionerna men gu va bra det blir. Eller köpa en produkt som är avsedd för att fetta in skinn med.

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Lilljag

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-14 kl 21:59 »
Min första tanke var kristalloja, men den verkar vara ute ur sortimentet. Annars är det brukligt att lägga fårskinn i snön, kornig och torr snö, och skotta över dem så man får snö i ullen. Sedan skakar man ur snön och man har då ett något mindre smutsigt skinn. Man kan ju upprepa procedurean några gånger. Om man har snö alltså...
Infettning... pälsfett.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser