Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!

Startat av Bergsblomman, 28 Feb-14 kl 11:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bäckaryd

Stor krya-på-dig-kram! Vilken fruktansvärd händelse, jag saknar ord... Hoppas konvalescensen hemma går bra.

Znibban

Citat från: macker skrivet 28 Feb-14 kl 20:23
Har vetten gjort odling på mjölken så att det verkligen är mastit och inte bara någon tunn sinmjölk ?

Jag har aldrig varit med om att geten blir vinglig, däremot brukar dom bli halta

???Att det är fråga om mastit, kan säkert näsan avgöra. När det gäller kor så luktar, läs stinker, mastit"mjölk" något fruktansvärt :-\
Det är viktigt att mjölka ur all "mjölk" för att få det att läka + antibiotika.
Det finns insekter som sticker djuren i juvret och kan skapa mastit. Vattensjuka beten kan vara en fälla.
:P Min erfarenhet är ju av kor, inte getter men det borde ju få samma symtom  ::)
Lycka till, det kan vara fruktansvärt smärtsamt för de så hoppas det går över snabbt! Lycka till!
Hoppas detta kan vara till nytta.

javill

Fy vilken läskig olycka! Skönt att du snart får komma hem igen i alla fall. Ta det lugnt och pussa på fårflickorna.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

Citat från: javill skrivet 30 Mar-14 kl 11:32
Fy vilken läskig olycka! Skönt att du snart får komma hem igen i alla fall. Ta det lugnt och pussa på fårflickorna.  :)

Jösses, vilken olycka, tack gode gud att du lever..... Lycka till och tillfriskna väl!

SussiloII

Men snälla Bergsblomman, vilken fruktansvärd olyckshändelse du råkat ut för :o! Ta det nu lugnt där hemma och krya på dig!

Styrkekramar!
SussiloII

Trollmor

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hönshjärna

Nä men usch vad hemskt. Styrkekramar från mej med!

skräptanten

Måtte läkedom och hälsa vandra Din väg, Bergsblomman!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

503 Gäster, 1 användare
Björnliden