Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inhägnad/lecablock?  (läst 4080 gånger)

Aina

• Värmland
Inhägnad/lecablock?
« skrivet: 18 feb-14 kl 16:23 »
Snart är det dags att göra utegård. Vad är lämpligt att lägga reglarna på? Har någon erfarenhet av lecablock?

Lise

• Värmland
SV: Inhägnad/lecablock?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-14 kl 18:42 »
Förstår inte riktigt frågan. Ska du göra en hönsgård ute och funderar på att lägga reglerna som ska bära nätet på lecablock direkt på marken?
Lecablock suger vatten och fryser sedan sönder så de behöver vara under tak eller på annat sätt så de inte blir blöta.
Om hönsgården ska vara rävsäker behöver du gräva ner stängslet.

Aina

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 feb-14 kl 19:03 »
Ja, det var så jag tänkte. Har sett det på en bild. Det är alltså lika med lecablock som med tegelstenar d.v.s. att dom fryser sönder. Vill helst undvika att lägga reglarna direkt på marken.
Någon annan som har tips?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 18 feb-14 kl 20:28 »
Sätt stolpar i marken och sätt upp bräder vågrätt mellan stolparna, överst samt nederst på stolparna. Fäst sedan nätet utanpå stolparna och brädorna. Impregnera nederdelen av stolparna mot fukt först. Vik ut nederkanten av nätet ca 30 cm och täck av jord, för att förhindra att en räv gräver sig in.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jakobn

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 feb-14 kl 21:04 »
Hej, vet inte vad som var svårt att förstå med denna frågan.
Jag har gjort liknande lösning med bla lecablock, och visste de kan kanske frysa sönder, men det är inget jag haft problem med. Skulle de frysa sönder så spelar det knappast någon roll, din utegård kommer stå kvar lika fint ändå. Är inte precis som att de pulveriseras vid frost.
Jag gjorde först en ram till gården som jag la på stenen sedan resta jag stolparna ovanpå ramen och sist en ram till ovanpå stolparna. Sedan grävde jag en ränna längs med ramen innan det var dags att fästa nätet. Glöm bara inte att vanlig hönsnät inte duger den nedersta metern.

Snyggast och billigast blir dock helt vanlig natursten. Den är dessutom skonsammare mot reglarna. Genom att sätta snedsträvor i hörnorna blir bygget stabilt utan att vara nedgrävt, nätet fästes gärna tätt så hjälper det till ytterligare att stabilisera bygget och se till så att det inte kan glida av blocken eller stenarna.

Lycka till. Mvh

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 22 feb-14 kl 22:31 »
Jakobn: Jag är inte säker på att jag förstod vad du menade, men jag är alltid intresserad av bra sätt att göra hönsgård på. :) Menar du att du inte sätter stolpar i marken, utan du gör ramar som sedan står upp genom att du fäster dem i varandra?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Aina

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-14 kl 16:17 »
Jakobn: Att använda natursten och sätta snedsträvor i hörnen ska jag fundera på.
Min första tanke var att sätta fyrkantiga stolpar ( 45x45 mm ) i stolpskor i hörnen men det kanske blir ostadigt, eftersom nätet måste grävas ner i marken alldeles invid stolparna?

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 feb-14 kl 00:31 »
Hej Aina!

Jag har använt galvaniserade jordankare (stolpskor) med impregnerade stolpar 75 x 75 mm, som jag har satt med en meters mellanrum, för att dom ska passa till voljärnätet (19 x19 mm) som är 1005 mm brett. Har grävt 35 cm djupt och 35 cm brett runt omkring voljären / hönsgården och låtit nätet gå ner lodrätt och sedan vågrätt i gropen. Därefter har jag lagt makadam och singel på nätet i gropen. ovanpå det markväv och lite jord / grus. Ovanpå det har jag lagt 35 x 35 cm cementplattor runtom voljären. Makadamen fungerar som dränering och är ansluten till dräneringsrör. Voljären är 2 - 2,5 m hög och har samma voljärnät upptill. Takkonstruktionen har jag byggt av 45 x 45 mm impregnerat virke, som är skruvat i stolparna. Hela bygget är mycket stabilt. Delar av taket är täckt med korrugerad plåt för skugga och regnskydd. På västra, SV och NV sidan har jag monterat stora fönster som vindskydd. Det finns inga rovdjur som kan ta sig in i min voljär / hönsgård. Om du använder ovanstående jordankare som är cirka 60 cm långa, blir det inte ostadigt medan du gräver. När allt är färdigt, tål det både orkanvindar och jordbävning... Om du vill kan jag skicka foton med detaljer. Mvh S

Aina

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-14 kl 18:06 »
Svevik: Du får mycket gärna visa bilder på utegården.

GnoBB

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 feb-14 kl 12:52 »
Galvat med nedgrävt putsnät håller lääääänge

"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Jakobn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 11 mar-14 kl 20:25 »
Jakobn: Jag är inte säker på att jag förstod vad du menade, men jag är alltid intresserad av bra sätt att göra hönsgård på. :) Menar du att du inte sätter stolpar i marken, utan du gör ramar som sedan står upp genom att du fäster dem i varandra?

Gör 2 ramar som är identiska, lägg den ena på grundstenarna, res stolparna på ramen och avsluta med att lägga kvarvarande ram på stolparna. Enkelt sätt att slippa röta och tryckta stolpar som jag tycker är jätte fult. Sist kompletterar man med snedsträvor  där så behövs i  hörnorna. Har bild om du inte förstår hur jag menar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 12 mar-14 kl 07:29 »
Gör 2 ramar som är identiska, lägg den ena på grundstenarna, res stolparna på ramen och avsluta med att lägga kvarvarande ram på stolparna. Enkelt sätt att slippa röta och tryckta stolpar som jag tycker är jätte fult. Sist kompletterar man med snedsträvor  där så behövs i  hörnorna. Har bild om du inte förstår hur jag menar.

Jag tror jag fattar! Det är alltså en ram under nätet och en över? Låter intressant!

Men hur stora kan man göra såna ramar innan det blir praktiskt omöjligt?

Jakobn

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 18 mar-14 kl 16:59 »
Beror på vilket virke man använder och hur grovt det är, på bilden   nedan är det nog somlängst 8m på en sida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser