Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halv akut  (läst 3938 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Halv akut
« Svar #20 skrivet: 20 feb-14 kl 22:29 »
 :'( :'(  Hade veterinären någon tanke om vad det kan ha varit?  Såvitt jag vet lever Kalle Hammarberg fortfarande, och kan fortbilda veterinärer i ämnet "getmedicin".  Jag tänker främst på den levande bocken, så att det inte är något smittsamt, eller något i miljön, som kan drabba honom också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 21 feb-14 kl 15:47 »
Tack goa ni!!!
Vet gissade på njursten, utan att se den?
Blir nog inga fler funderar på att försöka sälja den vi har i st så han får nya kompisar.
Han verkar såååå ledsen : (

Trollmor

• -
SV: akut
« Svar #22 skrivet: 21 feb-14 kl 22:52 »
Om du inte redan har grävt ner honom, så kan du ju höra med Veterinärhögskolan på Ultuna, om de är intresserade av undervisningsmaterial.  Då kan du få honom obducerad utan kostnad.  SVA obducerar också, men då kostar det för djurägaren.  Du kan själv köra dit honom.

Klart att kompisen är ledsen.  Trösta nu varandra, och diskutera vad som kan göras för att skaffa honom ett bra sällskap!

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 23 feb-14 kl 11:52 »
Tack igen!
Han är redan nedbäddad  :'(

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 04 mar-14 kl 09:59 »
Jag skulle gissa att veterinären istället sa urinsten. Det var flera i tråden här som misstänkte det, eftersom du fick frågan ett antal gånger om bocken kunde kissa.
Det du kan göra för att den andre bocken ska hålla sig frisk är att endast ge grovfoder att äta; hö/ensilage och kvistar och grenar. Absolut inget kraftfoder; spannmål, bröd, pellets eller liknande - det är sådant som orsakar urinsten!
Försök att behålla den andre bocken och skaffa honom sällskap, han förtjänar bättre än att bli vandringspokal! Och om du tvunget måste sälja honom, se åtminstone till att köparen har SE-nummer!

Hoppas det går bra för dig och din kvarvarande bock :) !   
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 05 mar-14 kl 04:01 »
Du glömde vattnet, Skräptanten!  Att få bockar och baggar att dricka tillräckligt är första förutsättningen för att de ska slippa urinsten.  Ibland måste man hjäpa dem lite på traven, genom att smaksätta vattnet, t ex med lite svartvinbärssaft.  Liksom vi känner de inte alltid att de är törstiga, t ex om det är mycket varmt eller mycket kallt väder.

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 05 mar-14 kl 11:00 »
Åh, har missat detta, tack för att ni bryr er. Vi har kollat runt och örsökt hitta en kompis men inte lyckats.
Så nu idag har vi bestämt att han ska få ett nytt hem. Finns här nån sälj sida?
Kommer att byta jobb snart och det blir då svårt med att ha den kvar om han ska ha ett drägligt liv.
Någon som är intresserad?

Zadie

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 05 mar-14 kl 11:06 »
Så nu idag har vi bestämt att han ska få ett nytt hem. Finns här nån sälj sida?

Du är välkommen att annonsera under getter finnes här på alternativ. Eller förstås, under getter sökes om du ändrar dig och vill hitta en kamrat istället!

http://www.alternativ.nu/index.php?board=104.120
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 05 mar-14 kl 14:06 »
Tack nu har jag laggt in en annons på FINNES, hoppas någon nappar!!!
Han e världens goaste  o:)

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 06 mar-14 kl 00:02 »
... han förtjänar bättre än att bli vandringspokal!
Skräptantens farhågor är välgrundade.  Det låter hårt, men många gånger är det bättre för individen att få dö hemma, och bli begravd i trädgården - eller i frysboxen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1790 gäster, 2 användare
von tratt, MaritzaFit

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser