Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på rågbröd  (läst 8125 gånger)

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Recept på rågbröd
« skrivet: 08 mar-07 kl 07:39 »
Igår köpte jag ett så gott rågbröd på ica men fy vad dyrt
Har någon ett lättbakat rågbröds recept att dela med sig av???
Älska din nästa så som dig själv

Sommartorparn

Re:Recept på rågbröd
« Svar #1 skrivet: 08 mar-07 kl 08:03 »
I princip bakas alla jästbröd på samma enkla sätt. Ta vilket recept som helst. Men rågbröd har lite sämre jäsförmåga, så du kanske skulle blanda det med vete. Annars skulle jag rekommendera surdegsbröd, för det smular inte så mycket även om det är gjort på fullkorn, det håller sig bra och dessutom tjänar du mycket mera pengar på att baka det själv jämfört med att köpa det. Titta på surdegstrådarna!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-07 kl 11:01 »
Man måste ha minst en tredjedel vetemjöl för att det ska bli nåt vettigt!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 08 mar-07 kl 17:57 »
Jag har ett gott recept på ankarstock om det kan vara något. Fast det är med skållat rågmjöl som behöver stå över natten så jag vet inte om det räknas som lättbakat? Hojta till om du är intresserad så skriver jag in det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 08 mar-07 kl 23:32 »
Jag ska precis flytta ner till Blekinge, så jag tar gärna receptet på Ankarstock  :D
/Attis

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-07 kl 07:37 »
Jag vill jättegärna ha receptet
Har aldrig bakat med surdeg men jag ska prova det nu Tack ska ni ha
Älska din nästa så som dig själv

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 09 mar-07 kl 14:19 »
Ok, här kommer Ankarstocksreceptet (ett extra måste för dig som ska flytta till Blekinge Attis  ;) ) det är inte ett surdegsrecept och det innehåller vetemjöl,

Det är till två formbröd så man behöver två formar som rymmer minst 1,5 liter.

Dag 1

5 dl vatten
5 dl grovt rågmjöl
(om man vill 1 msk kummin, anis eller fänkål)

Koka upp vattnet och häll det genast över mjölet och de ev, kryddorna. Rör ordentligt så att allt blandas, täck över och låt stå över natten.

Dag 2

5dl ljummet vatten
blandningen från dag 1
50 g jäst
1,25 liter grovt rågmjöl
1,5 msk salt
1,5 dl mörk sirap (funkar med ljus också)
3 dl grovt rågmjöl
ca 7 dl vetemjöl

ljummet vatten till pensling

Häll vattnet över det skållade mjölet blanda till "klistret" från dag ett lösts upp ordentligt. Lös upp jästen i blandningen, tillsätt 1,25 liter rågmjöl och arbeta degen smidig, täck med duk och låt jäsa 4 timmar i rumstemperatur.

Tillsätt salt, sirap, sista rågmjölet och det mesta av vetemjölet. Arbete degen ordentligt (jobbigt och tungt om man inte har en hushållsassistent men, karaktärsdanande...) Låt jäsa övertäckt i 20 min.

Stjälp upp på bakbord och knåda med sista vetemjölet. Dela i två limpor lägg i smorda formar täck över och låt jäsa 20 min.

Grädda i botten på ugnen i 200 grader ca 1 tim. Bröden är färdiga när det låter ihåligt när man knackar dem i botten.

Pensla de färdiga bröden med vatten och låt svalna på galler inlindade i flera bakdukar.

Voila!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 09 mar-07 kl 14:24 »
Kom på att jag tidigare skrivit in ett rent rågbröd också fast som man bakar i lergryta. Om man inte har någon lergryta brukar man kunna fynda sådana billigt på loppis eller typ myrorna så slipper man köpa ny.

Jag har flera lergrytor så jag brukar göra två sådana här åt gången och dubblar då receptet men, är lite försiktig med mjölet i slutet så att jag känner att det blir rätt konsistens.

50 g jäst
0,5 l vatten
2 dl sirap (gärna brödsirap)
1 msk salt
6 dl grovt rågmjöl
8 dl fint rågmjöl

Så här gör man,

Lägg lergrytan i kallt vatten i 15 min. Blanda salt, vatten, sirap och jäst. (Vätskan ska alltså vara 37 grader.) Tillsätt mjöl, knåda rejält, forma till sist en limpa och rulla den i lite grovt rågmjöl. Olja grytan lätt, lägg i limpan och låt den ligga i grytan utan lock i 10 minuter. Lägg på locket, ställ in i kall ugn och sätt på 200 grader, låt stå i 1,5 timme. Stäng av ugnen men, låt grytan stå kvar i 12 timmar. Ta ut grytan med brödet ur ugnen och låt det stå ytterligare i ett dygn innan ni äter och njuter!  

Detta bröd är perfekt till ägg och sillmackor!

Attis

• -
« Svar #8 skrivet: 09 mar-07 kl 16:27 »
Tackar, ska testa så fort jag fått upp degbunkarna ur flyttkartongerna  :)
/Attis

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 aug-07 kl 21:07 »
Ok, här kommer Ankarstocksreceptet (ett extra måste för dig som ska flytta till Blekinge Attis  ;) ) det är inte ett surdegsrecept och det innehåller vetemjöl,

Det är till två formbröd så man behöver två formar som rymmer minst 1,5 liter.

Dag 1

5 dl vatten
5 dl grovt rågmjöl
(om man vill 1 msk kummin, anis eller fänkål)

Koka upp vattnet och häll det genast över mjölet och de ev, kryddorna. Rör ordentligt så att allt blandas, täck över och låt stå över natten.

Dag 2

5dl ljummet vatten
blandningen från dag 1
50 g jäst
1,25 liter grovt rågmjöl
1,5 msk salt
1,5 dl mörk sirap (funkar med ljus också)
3 dl grovt rågmjöl
ca 7 dl vetemjöl

ljummet vatten till pensling

Häll vattnet över det skållade mjölet blanda till "klistret" från dag ett lösts upp ordentligt. Lös upp jästen i blandningen, tillsätt 1,25 liter rågmjöl och arbeta degen smidig, täck med duk och låt jäsa 4 timmar i rumstemperatur.

Tillsätt salt, sirap, sista rågmjölet och det mesta av vetemjölet. Arbete degen ordentligt (jobbigt och tungt om man inte har en hushållsassistent men, karaktärsdanande...) Låt jäsa övertäckt i 20 min.

Stjälp upp på bakbord och knåda med sista vetemjölet. Dela i två limpor lägg i smorda formar täck över och låt jäsa 20 min.

Grädda i botten på ugnen i 200 grader ca 1 tim. Bröden är färdiga när det låter ihåligt när man knackar dem i botten.

Pensla de färdiga bröden med vatten och låt svalna på galler inlindade i flera bakdukar.

Voila!

hej!
varför använda form överhuvudtaget? bara att foma till och lägga på plåt,rund eller avlång det väljer man själv. ;D

Clementine

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 aug-07 kl 23:42 »
man behöver inte alls en tredjedel vetemjöl! går hur bra som helst utan.
däremot bör man inte bara använda grovt mjöl, till rågmjöl ska man gärna ha lite rågsikt.
jag brukar baka ett bröd som blir jättegott. kan tyvärr inte receptet, för jag tar alltid på känn.
men det är typ såhär:
5 dl vatten
50 g jäst
brödkryddor
salt
lite olja
2/3 delar grovt rågmjöl
1/3 rågsikt.
jäs i en timme
gör 2 bröd, doppa i kalt vatten o rulla i grovt rågmjöl.
jäs en timme
175 grader i 45 min

blir jättegott. hoppas ni kan förstå o följa receptet.
Jag har babylonsjukan!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 28 aug-07 kl 12:50 »
hej!
varför använda form överhuvudtaget? bara att foma till och lägga på plåt,rund eller avlång det väljer man själv. ;D

Formen i detta receptet är för att få den perfekta ankarstocken. Annars blir det ju inte just en ankarstock som var meningen!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 28 aug-07 kl 13:00 »
man behöver inte alls en tredjedel vetemjöl! går hur bra som helst utan.
däremot bör man inte bara använda grovt mjöl, till rågmjöl ska man gärna ha lite rågsikt.
jag brukar baka ett bröd som blir jättegott. kan tyvärr inte receptet, för jag tar alltid på känn.
men det är typ såhär:
5 dl vatten
50 g jäst
brödkryddor
salt
lite olja
2/3 delar grovt rågmjöl
1/3 rågsikt.
jäs i en timme
gör 2 bröd, doppa i kalt vatten o rulla i grovt rågmjöl.
jäs en timme
175 grader i 45 min

blir jättegott. hoppas ni kan förstå o följa receptet.

Rågsikt består ju till hälften av vetemjöl så det gör ju inte såå stor skillnad i slutändan. Rågmjölet i rågsikten är ju dessutom mer finmalet så det beror ju på vilken typ av rågbröd man vill baka.

Clementine

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 28 aug-07 kl 19:41 »

VA FAN!  ??? *springer o kollar i köksskåpen*
jag har ju blivit lurad! jag trode att rågsikt var siktat rågmjöl! de förstår mabn ju av namnet! rågsikt =siktat råg.
nu e jag mycket upprörd. så går det när man inte läser innehållsförtäckningarna! jag som brukar göra det annars.
hmm... jag undrade faktiskt varför det fanns både rågsikt o finmalet rågmjöl... där har vi förklaringen.

tack för upplysningen! :)
jag tar tillbaks det jag sa. de e oftast bäst med lite vetemjöl i :)
Jag har babylonsjukan!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 28 aug-07 kl 20:49 »

jag har ju blivit lurad! jag trode att rågsikt var siktat rågmjöl! de förstår mabn ju av namnet! rågsikt =siktat råg.
nu e jag mycket upprörd. så går det när man inte läser innehållsförtäckningarna! jag som brukar göra det annars.
hmm... jag undrade faktiskt varför det fanns både rågsikt o finmalet rågmjöl... där har vi förklaringen.

Äsch, man kan ju inte veta allt, då har man ju inget nytt att lära. Vetemjölet behövs ibland eftersom det innehåller mer gluten och degen jäser bättre då.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #15 skrivet: 28 aug-07 kl 21:10 »

;D
Det är bara att inse att att bakning är en hel vetenskap, men att främsta vägen till ny kunskap inom denna vetenskap tack och lov är "trial end error".
 ;)
/nybörjare

manna

• -
« Svar #16 skrivet: 12 sep-07 kl 15:57 »
Men rågbröd har lite sämre jäsförmåga

Kapar tråden...

Vad är det med rågmjölet som gör att bröden jäser upp sämre? Mina senaste rågbröd blev helt platta. Inte fina alls. Och inte smakade de bra heller.

Vad finns det för bot mot icke-jästa bröd?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sommartorparn

« Svar #17 skrivet: 12 sep-07 kl 17:42 »
Det är väl mindre gluten i råg. Om du märker att det inte jäser kanske du kan blanda i jäst en gång till och för säkerhets skull göra platta kakor, som inte behöver så mycket jäskraft. Obs! Ingen garanti på att det fungerar.

manna

• -
« Svar #18 skrivet: 12 sep-07 kl 18:31 »
Jaså, det är gluten, eller snarare bristen av detsamma, som ställer till det. Jag tänker använda bakform nästa gång det blir lust till rågbröd. Då kan ju bröden i alla fall inte växa åt något annat håll än uppåt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 12 sep-07 kl 22:55 »
Jaså, det är gluten, eller snarare bristen av detsamma, som ställer till det. Jag tänker använda bakform nästa gång det blir lust till rågbröd. Då kan ju bröden i alla fall inte växa åt något annat håll än uppåt.

Manna, prova lergrytebrödet som jag skrivit recept på ovan. Det blir fin form på det tack vare grytan. Gott blir det också.  :) Och ja, det är bristen på gluten i rågmjöl som gör att det inte jäser.
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 22:57 av javill »

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser