Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get magont  (läst 3611 gånger)

Nina K

• Skåne
Get magont
« skrivet: 12 feb-14 kl 23:26 »
Våran Momo äter knappt och tycks ha ont i magen. Gick ut i går kväll och skulle ge dem lite hö för natten och märkte att momo inte reste sig på en gång och att hon gnissla med tänderna några gånger. Idag så var hon ute med de andra och såg pigg ut men har inte sett henne äta av hö eller ensilage som var framme. Men hon norpade åt sig bitar av kål jag hämta till dem. När jag var ute en sväng så har hon knappt rört ensilagen. Lyssna på hennes mage och dett mullrar lågt med långa pauser. Kan det vara vomstörning? Hon dricker av ljummen vatten jag hämtar. De har inte fått något extra förutom lite grenar efter fruktträd beskäring och det lilla som blev kvar av mineralbaljan från fåren. Har tittat lite på ReCovin Vomstarter Pasta på granngården som ska hjälpa vid störning. Kan jag ge henne det eller kan jag göra något annat för vår Momo?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get magont
« Svar #1 skrivet: 13 feb-14 kl 11:40 »
Bajsar hon, och hur ser det isf ut?
Det mullrande ljudet du hör kommer från våmmen som arbetar, så det är inte helt kasst med hennes magar, även om det verkar illa att hon inte äter av grovfodret. Har du sett om hon idisslar?
Våmstart kan kanske hjälpa henne, eller kan du ge henne lite jäst (vanlig bakjäst som en köper i affären) utblandat med ljummet vatten, det hjälper mikroorganismerna i magarna. En kan oxå misstänka att miljön i hennes magar blivit för sur när hon inte ätit av grovfodret, så då kan hon behöva få lite bakpulver eller bikarbonat (som är basiskt) för att hjälpa upp pH-värdet.
Getter är smarta, så om du serverar henne av detta kommer hon att äta ur den/de rätta skålarna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

macker

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 feb-14 kl 11:44 »
Är hon dräktig ?

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 feb-14 kl 12:36 »
Om hon inte bajsar, försök ge henne parafinolja, smörjer tarmarna.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 feb-14 kl 14:55 »
Hon bajsar lite och det i kulor. Om hon är dräktig så är det räknat att hon ska killa i mitten av Aprill (runt 16). Det som oroar är att våmmen låter inte så mycket jämfört med de andra. De andra låter med betydligt kortare intevall. Läste många råd om jäst i andra trådar och gav henne lite i ljummet vatten nu på morgonen. Det stod dock inte hur mycket jäst de skulle vara så jag tog knappt 1/4. Fick henne att dricka det. Hon åt lite av grovfodret när jag gav dem på morgonen och lite vid tolv. Måste kolla efter om hon idisslar. Läste även att foderjäst kan hjälpa och lungna magen så ja tog en hink från lantmännen. skräptanten du skriver att man kan ge bakpulver eller bikarbonat, hur mycke och hur ger man det (vatten,foder). Hur får man i dem olja förresten.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 13 feb-14 kl 17:04 »
Bra att hon iaf bajsar! Jag brukar hälla lite bakpulver direkt i en skål och sedan får geten slicka i sig av detta om hon vill. Börja med några matskedar.
Hoppas hon bättrar sig!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #6 skrivet: 13 feb-14 kl 17:05 »
Hur får man i dem olja förresten.
DU har ingen gammal avmaskningsspruta för häst? Eller en vanlig injektionsspruta modell stor (utan nål) som du fyller och trycker i getens mun? Dessa brukar jag använda när jag ger olja. Är magen uppsvullen? Isåfall kan hon ha trumsjuka och då är det bra med olja och har hon skummande trumsjuka är det bra med lite diskmedel eller Minifom (Apoteket). Lycka till med geten!

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 feb-14 kl 18:04 »
Tack skräptanten ska prova med någon matsked och se om hon vill ha.

Bergsblomman Jo jag har två av de stora sprutona som vet lämna förra gången. Får se om den ligger kvar på samma ställe jag lämna. Tänkte först på avmaskningspistol men den är bökig att rengöra. Nej hon ser inte uppsvullen ut runt magen vad jag ser.

Var ute för en timme sedan och grävde fram en höbal med tunnaste strån för att se om det skulle falla henne i smaken. Blev glad när hon luktade och tog små tuggor av det. En liten näve skurna morötter åt hon även upp. När jag stod där ock kolla så bajsa hon lite och lyfte lite på ryggen som om hon skulle klämma ut lite till och ryckte till. Kanske är hon trög i magen. Det skadar väll inte att ge Momo lite olja också.

SussiloII

• Småland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-14 kl 06:48 »
hon gnissla med tänderna några gånger (...)  har inte sett henne äta av hö eller ensilage som var framme. Men hon norpade åt sig bitar av kål (...) Kan det vara vomstörning?

Getter kan gnissla med tänderna när de har ont. Ta bort allt kraftfoder (spannmål av alla slag) och kål. Du kan använda hela jästpaketet löst i sockerhaltig vätska - vatten med sirap går bra. Filmjölk med bra bakterier är också användbart. Sedan måste hon få i sig långfibrigt foder som hö och ris/grenar. Hoppas det går bra  :).

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 feb-14 kl 17:21 »
Idag tycks det vara bättre. Igår kväll när jag gav hö för natten gav jag Momo olja med en spruta. Tror inte hon tyckte det var så gott heller. Såg att hon ätit av höet också. Idag på morgonen när de släpptes ut och hö lades i byttorna ute så lade hon beslag på en och mumsa på av höet med god aptit. Grävde runt efter godbitarna. Det kommer mer pluttar än tidigare också. Tänkte jag skulle lirka i lite jästvatten också men hon förstod nog att något var på gång och höll sig på avstånd.  :) Hon som alltid passar på och kliar sig mot mina arbetsbyxors knappar och fickor. Ska sriva ner i getpärmen tipsen om jäst/sira/vatten och bakpulver/birkabonat och olja så jag har det nedtecknat så man vet vad kan kan avända om det händer igen.

Har tagit bort spannmål från menyn men de får lite skurna morötter när de tas in. Mommo mindre. De fick inte så mycke korn, runt 1 liter på 6st blandat med 2 skopa skurna morötter och halv skopa torkad bröd. Har plockat ner hö till dem istället för ensilage. Är liter fattigt på ris just nu. De sista bunten torkade lövgrenar tog slut efter nyår. Ska se om jag når tallgren att såga ner. 

SussiloII

• Småland
« Svar #10 skrivet: 14 feb-14 kl 19:33 »
Skönt att höra att det är bättre med geten :)!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 15 feb-14 kl 00:24 »
Jag blir så glad av att läsa hur folk månar om sina getter.  *Håller tummarna för din Momo*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 feb-14 kl 21:44 »
Tack. Har inte kunnat låta bli att fästa mig vid henne trots det bryska sätte mot de andra som vissa ser som elak. Och den egoistiska sidan att inte dela gotti gotti med någon. Skulle nog säga att jag är blödig. Hade så dåligt samvete hela dagen när jag hitta guppy död på golvet vid sidan av akvariet dagen efter de flyttat in  :'( Från torpet till Plaza och så det ödet. Är lite nojjig nu då jag kom hem med mina fyra första räkor till det akvariet.

Jag är väldig tacksam för de som finns här på forumet som delar med sig av sina erfarenheter och kunnskaper. Vi har en bra vet här men har lite/knappt kunnskap om getter så forumet är guld värt. Brukar tänka att vill man ha djur så får man ta hand om dem. Det är inte bara att HA.

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser