Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kass gethage? Men går det lösa?  (läst 2518 gånger)

henkek

• Skåne
Kass gethage? Men går det lösa?
« skrivet: 09 feb-14 kl 09:59 »
Hej forumet!

Vi funderar på att skaffa några göingegetter (inte nödvändigtvis i år) men de hagarna vi har är inte direkt getvänliga (får jag för mig). Det är väldigt dåligt med buskar och träd. Samtidigt överväger vi att arrendera intilliggande åkermark och så vall att använda som betesmark och tillgången på buskage etc. är i princip obefintlig där också.

Allt snack om att gott bete är det bästa stänget gör att jag fruktar för trädgårdslandens liv, så jag funderar på hur man kan göra hagarna lite mer attraktiva. Plantera in snabbväxande saker som t.ex. pil? Eller är jag pessimistisk o bara ska köra på?

Tar gärna emot åsikter!

// Henrik

annajohannas

• Gäst
SV: Kass gethage? Men går det lösa?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-14 kl 11:03 »
Jag har nog ren tur, men jag har inga träd eller buskar/sly i min gethage, men mina är där de ska vara. Däremot går jag och hämtar sly flera gånger om dagen, och nu på vintern får de mest gran.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 10 feb-14 kl 00:07 »
Vad kul att du har hittat till Gettavlan!  Välkommen!  Och ännu mera kul att du tänker först och skaffar getter sen, det blir så mycket enklare då att göra det bra för dem.

Men jag tycker synd om de eventuella nyplanterade stackars pilarna.  De kommer snabbt att bli ringbarkade av dessa barkälskande djur.  Andra möjligheter är att promenera med getterna, eller som annajohannas gör, slänga in kvistar till dem.

Och, som du själv säger, om själva betet är bra, så behöver inte stängslet vara av direkt Alkatrazmodell.  Mineraler och vitaminer kan du ju ge som fodertillskott.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-14 kl 06:34 »
Visst går det att få till en gethage av den mark du nämner men några nyplanteringar där man ska ha getter är inte att tänka på. Ta grävskopan och kör hem några stora stenar och bygg ett (helst flera) berg åt getterna. Stora betongrör och block kan också duga. Fäll ett helt träd nu och då och lägg in det till dem så har de sysselsättning ett bra tag  :).

4-ever

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 feb-14 kl 12:19 »
Håller med ovanstående.  Planta inget i gethagen!!!
Vi hade lite ungbjörk när jag släppte in våra... det har vi inte mera. Vi har heller ingen sälg  ;)
Däremot har vi gott om stenar och "berg" inne i hagen, och ett skrabbäppelträd.
Det finns också gott om hallonsnår som de mumsar på!
Klart du ska ha Göingegetter :) :)
Vi har precis fått killingar här! Bor du inte allt för långt bort så kan du ju komma och titta på våra och deras hage!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1755 gäster, 5 användare (1 dolda)
alternaiv, eriksjos, Staem, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser