Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelringar.  (läst 5215 gånger)

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
Äppelringar.
« skrivet: 07 feb-14 kl 08:51 »
Fick väldigt många och fina äpplen i höstas. Så jag köpte Moster Huldas äppelskalare som skalar och skivar på en gång, äpplena la jag i vatten med citronsyra allt eftersom så att de inte skulle bli så mörka. Vill bara tillägga att det finns många andra märken som gör samma sak. Youtube har en del clip om detta. Detta är första gången som jag lägger in en bild, tycker att den blev liten, men man kan ju alltid hålla in ctrl och plus så blir den större.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äppelringar.
« Svar #1 skrivet: 07 feb-14 kl 09:41 »
Köpte också en sån där skalare, urkärnare och skivare-i-ett i höstas och har gjort en hel del äppelringar. Torkar dem i en svamp- och bärtork som jag också köpte i höstas. Har ingen bra plats att lufttorka på.
Skalar dem inte och lägger dem inte i citronsyra och tycker inte de mörknar mycket men, det beror kanske på vad man har för sort. I vilket fall som har de strykande åtgång och äts som godis av hela familjen.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 feb-14 kl 10:11 »
Olika sorter mörknar olika mycket. En del blir bruna så fort man tagit ett bett, andra håller sig vita och fina länge.

Vi fick fem hinkar Aroma av grannarna som vi torkade i varmluftsugn upphängda på ståltrådar. Skulle tippa att 10kg fick plats samtidigt i ugnen och torkade på ca ett dygn på lägsta värme. Det är fläkten som gör susen. Rostfri ståltråd är att föredra eftersom fruktsyran biter i både järntråd och zinkad tråd.

Aroma mörknar iaf. inte nämnvärt när dom torkar. Har inte provat andra sorter men det är ju lätt att testa om en viss sort blir mörk eller inte.

Viktigt att förvara lufttätt och mörkt, annars blir dom sega och mörknar.

Grannen, som vi fick äpplena av, vände sina äppelringar i socker, kanel, ingerfära m.m. innan torkning och det blev verkligen "godis". Vi gjorde våra naturella och det blev mer än nog sött.

jimvidar

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-14 kl 10:31 »
Anledningen till att det blev så fin frukt i år tror jag? är att jag har skött dem "by the book" borstat stammarna,försiktig beskärning och odlingsduk under kronan i blomningen.
Jag torkade mina äppelringar i bastun, en brasa och öppna ventiler. Täck lavarna för det kan bli himla kladdigt Jag tror att ju mer syra som finns i äpplena ju mörkare ringar. Jag brukar lägga de torkade ringarna i vatten ett par timmar innan jag gör äppelpaj på dem. Blanda lika delar mjöl och havregryn lägg äpplena i en form krydda med tex muskot, kanel och söta med valfritt socker hyvla smör eller margarin ca 200 grader till vacker färg.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-14 kl 11:27 »
Vintertid är det så torrt hemma hos oss att äppelringarna torkar på något dygn på ett snöre i taket utan att man behöver göra något mer än att hänga upp dem och sedan plocka ner dem  :). De äpplen jag torkat i år har varit Filippa, de mörknar knappast när de torkas. De blir mycket sötare när de har torkat, så det behövs inte alls något extra socker tycker jag. Bra att tänka på att plast inte funkar bra att lagra torkat i. Jag brukar ha dem i en liten kakburk.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 07 feb-14 kl 11:32 »
Jag förvarar också mina i kakburkar/plåtburkar. :)

Den äppelsort jag framförallt gjort ringar efter årets säsong är Elstar men, även några Cox Orange och Ingrid-Marie som jag fått av en kompis.
« Senast ändrad: 07 feb-14 kl 11:38 av javill »

jimvidar

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-14 kl 12:44 »
Visst finns det en särskild glädje i att ta tillvara och skörda? 

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-14 kl 06:28 »
Mm... Att ha egna äpplen i februari, det är härligt  :)

Lucie

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 feb-14 kl 09:57 »
Torkade också äpplen jag fått plocka i en väns trädgård i höstas. Letade efter äppelskalare i  affären men de var slut så jag skalade och skivade för hand och hängde dem på en smal rundstav ovanför mitt största element. Torkade fint på ett par dagar!
Nu en liten fråga. Kan man välja mellan att skala och inte skala på alla äppelsvarvar? Vilket märke har ni?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 08 feb-14 kl 10:46 »
På min kan man välja om man vill ha skalat eller inte. Köpte den på Ica Maxi, inget speciellt märke, kanske deras egna köksserie? På just äppelringar har jag gärna kvar skalet. Tänker att det blir lite nyttigare då.

Lucie

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 feb-14 kl 10:54 »
Aha, tack. Får kolla Ica Maxi då. Jag tänker likadant när det gäller skalet. Det ger lite karaktär åt ringarna också - lite mer att tugga på :)

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 08 feb-14 kl 11:28 »
Köpte också en sån där skalare, urkärnare och skivare-i-ett i höstas och har gjort en hel del äppelringar. Torkar dem i en svamp- och bärtork som jag också köpte i höstas. Har ingen bra plats att lufttorka på.
Skalar dem inte och lägger dem inte i citronsyra och tycker inte de mörknar mycket men, det beror kanske på vad man har för sort. I vilket fall som har de strykande åtgång och äts som godis av hela familjen.  :)
Jag använder min mandolin o gör dem tunna o torkar i torkmaskin. Äppelchips :) (med skal, utan citronsyra)
Kaninuppfödare och pelargontant.

MissT

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 08 feb-14 kl 12:47 »
Köpte också en äppelsvarv i höstas. Var jättenöjd med den. Går så snabbt när man skall torka mycket. Också bra när man skall göra äppelpaj. Torkade äpplen med lite kanel på blir ett jättegott te.  :P

jimvidar

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 09 feb-14 kl 10:02 »
Ja tänk va man lär sig, har alltid trott att citronsyra skulle vara gjort på citroner, men där hade jag fel. Här http://www.smartasaker.se/appelskalare.html?gclid=CN265MHVvrwCFYLOcgodfjQAZQ köpte jag min Äppelskalare "hemma på två dar" nästa år ska jag låta skalet vara kvar, det blir ju bara nyttigare om det får vara kvar.

muster

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 18 feb-14 kl 20:05 »
Med tanke på vitaminer och andra nyttigheter finns det ingen anledning att skala äpplen som ska torkas. Skiva tunt och lägg i tork eller häng upp omgående. Prova dig fram till sorter som inte mörknar. Jag tar bort kärnhuset med "pip", men det kanske inte är nödvändigt. Tunnar skivor ser väldigt läckra ut med en mitt av kärnhusets stjärna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser