Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns och ankor på samma gård  (läst 3115 gånger)

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
höns och ankor på samma gård
« skrivet: 07 mar-07 kl 09:07 »
När vi flyttade till våran gård berättade förra ägaren som varit verksam innom äggproduktionen i över 50år.....att grannarna skaffat ankor och att bett dom samt betalade för att de skulle ta bort ankorna från gården för att de kunde smitta hans besättning av höns.
Ofta har ju mindre gårdar både höns och ankor tillsammans ???
Vad är sant? Jag ska kolla med honnom, vad som var hans teori.
Hur har ni det?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

gimskogen

• gimskogen.se
Re:höns och ankor på samma gård
« Svar #1 skrivet: 07 mar-07 kl 10:08 »
är man en större ägg producent så är han säker med i tex salmonella programmet.. då är det en massa regler osv.. när det gäller fjäderfä..

så det var nog därför han var rädd för ankorna.. hade grannen haft en lite flock höns ute hade han säker blivit "rädd" för de också...
Det kostar ju ofta väldigt mucket att vara m,ed i dessa programm och skulle han få in nån smitta i sin höns besättning så blir det ju stora förluster... han fösökte nog leva på hönsen...

Skillnad när man bara har några ankor och lite hushålls höns...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 07 mar-07 kl 10:11 »
Vi hr haft höns och ankor tillsammans. Inga problem vad vi kunde se. De åt gärna ur varandras mattråg, drack samma vatten under den perioden de var inne och sov i samma hus, samma rum. Höll bra sams. Det var gulankor och vid en period, även den där lilla upprättgående ankan(namnet försvann ur huvet).

Vi såg som sagt ingen ökad sjukdomsfrekvens eller annan olägenhet. Det enda bökiga var att ankorna ville vara ute längre än hönsen på kvällen och att jag därför fick gå ut rätt sent för att stänga hönshuset. Så när vi skaffar nya ankor, (räven tog de förra), ska de bo i ett eget hus.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #3 skrivet: 07 mar-07 kl 19:58 »
Löparanka kanske......(föregående talare) Har oxå ankor och höns ihop...dvärgkochin dvärgsilkes och Mingonankor...det går hur bra som helst när det gäller sämjan..mitt enda problem är att ruvgalna hönor gärna tar över äggen från ankorna när dom ligger o ruvar, dom blir helt enkelt bortkörda från äggen. Väntar med spänning på om en liten silkeshöna som legat på ankägg i snart 3 veckor kommer att leverera små ankbäbisar till mej.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 07 mar-07 kl 21:18 »
jag har mysankor, mignonankor och silkeshönor tillsammans. inga problem med osämja. min lilla silkeshöna ruvar nu på 2 mignonägg eftersom hon inte kunde ruva på några egna befruktade eftersom tuppen fick tas bort.. bör kläckas vilken dag som helst......
mina hönor fick löss, men detta verkade inte sprida sig tilla nkorna, men det är borta. vi avlusade även ankorna för säkerhets skull.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-07 kl 23:26 »
Har provat ett par gånger att lägga ankägg under en höna utan nån bra resultat, några knep??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skojarbråten

« Svar #6 skrivet: 07 mar-07 kl 23:39 »
Kanske att ankorna ibland ligger dubbelt så länge som hönsen?

Vet ej, men det borde ju spela roll. Om de nu råkar ligga på ägg där ingen är hemma tröttnar de ju efter ett tag och slutar när tiden blivit dryg, och då är ankäggen bara halvvägs?

Eller nåt med fukt? Ankorna badar ju.  ???
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Drevern

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 mar-07 kl 01:03 »
Om man är storproducent på höns så ät man rädd öfr smitta från alla frigående fåglar inklusive grannens ankor. Producerand höns hålls i stor förslutna byggnader. Jag skaffade en gång broiler från en storproducent och de var ungefär slktfärdiga när de kom till mig. Jag tänkta att det kunde vara roligt att ta ägg från dem och lägga i kläckaren för att se vad det blev men de överlevde inte de tre första dyngen då de levt i för steril miljö innan.

Skall man kläcka ankägg unden en höna så måste man lyfta på hönan och vattna äggen med ljummet vatten varje dag. Det kan gå ändå men misslyckas oftare. Ankor badar varje dag, även när de ruvar så äggen är gjorda för att bli blöta så att säga. När jaghade ankägg i kläckaren så vattnade jag dem där i också med gott resultat.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #8 skrivet: 08 mar-07 kl 12:32 »
Har tagit upp det här med ankägg under höna i ett par andra trådar och där var det flera som sa att det funkade med att höna kläckte fram ankägg ( kanske egen erfarenhet , kanske gissade dom!?) Tog även upp detta med att "vattna" äggen och kyla ner dom ( hönor lämnar ju inte äggen någon längre stund) och även det verkade inte vara nåt problem sades det......nå, har nu en silkeshöna som "stulit" äggen fr Mingonankan så jag får snart veta OM det funkar här hos mej  ;D
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

rina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 mar-07 kl 18:18 »
 :) Jag har ruvat fram  löpankor under stora kochin och det som hände var att man fick ta ungarna efter nån dag hönan pickade på ankungen fot...den var konstig tyckte hon....men jag sprayade äggen när jag hann med det.. när hon var ut och åt och drack...men annars var det inget speciellt. Har hört talas om höns som tagit väl hand och ankungarna också så det kan gå bra. Men här tyckte hönorna att fötterna var lite konstiga... ;D

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #10 skrivet: 13 mar-07 kl 12:35 »
Vi har våra hedemoror i hop med gulanka inga problem.. vi har även en och annan gotlandskanin med i gänget då  och då inga problem det heller..
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 31 mar-07 kl 20:01 »
Har fått reda på att ankor mm (fåglar som trivs i blött)
är stora bärare av salmonella.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser