Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täta akvarium med glassilikon? - 540L Aquaponic System  (läst 15058 gånger)

Fröken Nypon

• Södermanland
Hallå!

Har precis införskaffat ett enormt akvarium med ambitionen att få det till ett fungerande Aquaponic System.
Förra ägaren slängde iväg det för en 500:- eftersom han inte orkade lägga om silikonet och den hade börjat läcka i ena hörnet.

Vad jag undrar är då:
-Är det vanligt glassilikon man ska använda? Vill ju inte att firrarna dör efter några timmar i vattnet.
-Hur byter man lättast ut det?
-Kan man byta ut biten där det läcker endast?

Kanske någon vet om en bra guide till detta?

[Hej, förresten! Är en "nykomling" som det kallas.  ;D   Har smygit runt på det här forumet ett tag nu och läst om allt från syltning till slåttermaskiner. Tänkte att det var dags att registrera sig...]

Kanske borde jag ha vänt mig till ett Akvarie-forum? <.< Hehehe...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Täta akvarium med glassilikon? - 540L Aquaponic System
« Svar #1 skrivet: 28 jan-14 kl 22:24 »
Det silikon du inte skall använda är badrumssilikon, eftersom det innehåller mögelgift. Det brukar stå på tuben om det lämpar sig till akvarier. Ta ett rakblad eller en smalbladad vass kniv och skär längs med det glaset som står på det andra. Sedan tar du med fingrarna i silikonsträngen med ena handen och drar försiktigt medan du skär med den andra denna gång platt längs med det andra glaset utan att skära in under den stående rutan. När du är klar med alla åtta strängar, fettar du av med t ex aceton (utan olja) och trycker ut ny silikon. Dra efter (smeta ut) med ett finger.

Det går att täta bara där det läcker, men om det finns fler läckor som är på gång så kan det vara lika bra att fixa till hela.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-14 kl 22:32 »
Skär bort allt silikon med ett rakblad och sedan tvätta alla ytor med T-röd innan du sätter dit nytt silikon.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

LimJans

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 28 jan-14 kl 22:39 »
Köp speciellt akvariesilikon hos akvariehandlaren eller i bygghandeln :)

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 jan-14 kl 22:50 »
En period satt jag och kolla akvarie klipp på youtube och här är ett av klippen där en visar hur han tog bort gammla silikonen och aplicera en ny silikon.

Glass Aquarium Silicone Reseal

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 28 jan-14 kl 22:56 »
Ett säkert tecken på att en silikonmassa är olämplig för mer seriösa ändamål är att det luktar ättika medan den härdar. Tyvärr är praktiskt taget allt billigt "byggsilikon" av den sorten.

Viper

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-14 kl 13:59 »
Hej,

Har själv limmat en del mindre kar och lagat och mitt silikon brukar jag införskaffa på ClasOhlson eller i en välsorterad djuraffär, klart billigast på CO. Länk till CO: http://www.clasohlson.com/se/Glassilikon-Casco/34-9335

Här finns en bra guide http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm om hur man limmar ett akvarium helt från grunden, bra guide som jag själv använt mig av när det begav sig.

Själv väldigt intresserad av aquaponics och har massa skisser och tankar för hur jag vill bygga men iom lite ansträngd ekonomi och tid just nu har det inte blivit av tyvärr, har dock redan 4st akvarium varav i 3 st simmar det just nu Tilapia av sorten Mossambique Tilapia (Oreochromis mossambicus" hade även Niltilapia ett tag men dom var rätt små när jag köpte dom och blev tyvärr uppätna av mina största Mossambique Tilapias. Niltilapian är väl mer optimal för den växer snabbare men man får ju börja sin karriär någonstans.

Mvh,
Viper

Fröken Nypon

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 30 jan-14 kl 19:29 »
Oj! :D Tack för alla svar!

Nu har jag sett på en massa YouTube videos, den som länkas inkluderad.
Varit på Clas Ohlson och införskaffat rakhyvlar, glassilikon (som det står man kan använda till akvarium på), gummihanskar och "kemiskt ren aceton" för fettborttagning.
Antar att det gör samma jobb som T-röd. Om det är bättre vet jag inte...

Satsar på att ta bort all silikon och börja om. Vet inte ens vilket hörn det är som läcker, så måste i sådana fall fylla upp hela karet och se efter...

MEN! Nuuuu kom jag på vad jag hade glömt! Den där förbannade tejpen, haha! alltid är det något. *suck*  :-[

Men som jag begripit det så är det "bara" att:

- Skrapa bort silikonet och undvika att skrapa bort limmet som håller glasen ihop.
- Skrapa lite extra för att få bort alla silikonrester, och tvätta med aceton.
- Sen på med tejp, givmild mängd silikon och smeta ut. Undvik luftbubblor. Ta bort tejpen innan silikonet torkat för mycket.
- Härda i tre-fyra dygn.
- Fylla med vatten och låt stå. Se om det läcker eller inte.

;D Missade jag något?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 30 jan-14 kl 20:15 »
Jag föreslår att du tvättar i flera omgångar tills det verkligen verkar rent. Gärna en första omgång med varmvatten och diskmedel, skölj noga med rent vatten och låt torka innan du gör den sista tvätten med lösningsmedel.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 30 jan-14 kl 20:19 »
Jag har inte använt mig av tejp. Tar man inte så mycket silikon så tycker jag det blir snyggare utan den där kanten som blir när man drar bort tejpen.

Fröken Nypon

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 30 jan-14 kl 20:47 »
Hmm... Har ju grumme diskmedel och gulsåpa, så det kanske inte lika giftigt för firrarna, om jag nu skulle missa en fläck någonstans. :D

Tejp är väl mest för det estetiska har jag antagit.
Akvariumet har aluminiumram så egentligen spelar det ingen roll så länge jag håller mig bakom aluminiumet så det inte syns...
Det är väl bättre med en tjock rand silikon än en tunn? Köpte två tuber så hoppas det räcker. Tänkte att mer är bättre, haha, men det kanske gör mer skada än nytta?

Pjuh, vilke projekt jag gett mig in på. Men bara jag får tanken tät så är det värsta över, haha!

Ska försöka bifoga bilder på bamsingen, smutsig och dann, och min lila snabbsketch på hur jag kanske ska sätta upp systemet... men är lite osäker på hur det här med bilder fungerar.
Vi får se om dem kommer med! ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-14 kl 22:12 »
Att tvätta med såpa innan är inte så bra, särskilt om det skulle råka vara linoljesåpa av gammal modell. Det kan efterlämna osynlig en smetig hinna. Tag hellre ett syntetiskt medel som tex diskmedel eller flytande tvättmedel. Det har också den fördelen att när det slutat skumma så är det borta. Inget att oroa sig för alltså, för firrarnas skull.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Fröken Nypon

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 05 sep-14 kl 17:11 »
Hoppsan! Har helt glömt bort min lilla tråd här.  ::) 

Tja, jag fick ordning på akvariet och det har varit igång i sisådär 6 månader nu. Alla fiskar lever och mår bra, men fick ge upp men aquaponics ideén tills vidare. Väggen jag skulle sätta hyllorna på var mjölig betong/cement eller nått och jag måste då ha nån monstermaskin som kan borra in i den djupare än normalt. Men i den väggen sitter vattenledningarna så det vågade jag inte, haha! Alldeles för krångligt. Ja, ja, visioner kan man ju i alla fall ha. :D

Men kan rekommendera att vattna blommorna med akvarievatten. Gröna och fina blir det.  ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 06 sep-14 kl 16:54 »
Ja ibland blir det inte precis som man har tänkt sig. Men planera och drömma kan man ju i alla fall!

MvH
Christina G

Lavendel

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 16 sep-14 kl 19:47 »
vad spännande nu vart jag väldigt nyfiken vad det hela rör sig om.... är tanken man bygger ett eget kretslopp med sina blommer och aqvariet ?... vart helt galet sugen på att starta upp mitt akvarie... men jag bor illa( mycket vibrationer och skakningar av trafiken) och bet borde nog siliconas om det med ...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 18 sep-14 kl 00:37 »
Läste litet i dom gamla inläggen här i tråden och vill gärna säga några saker. Ett akvarium som är i bruk håller ju ofta tätt i flera tiotals år. Det är när det stått tomt ett tag som man kan få problem.

All silikon som är lämplig till det här luktar föresten när den härdar. Det är ättikan som avdunstar.

Ju högre silikonhalt desto bättre täthet i akvariet, tyvärr är alla bra sorter ursvåra att få tag på eller så måste man importera en hel pall eller nåt sånt. Man kan nöja sig med vanlig ättiksbaserad silikon vilken som helst från Clas Ohlson tex, bara den inte är anti-mögelbehandlad. Egentligen kan jag inte minnas något dokumenterat fall där fiskar dött av detta, men räkor och lägre djur är garanterat känsliga för det. Nån gång kanske man vill ha någon snygg snäcka i karet och det blir kanske inte så lyckat då om dom blir kortlivade.

Svart silikon har något lägre silikonhalt än ofärgad, men limmar man ordentligt (i rätt ordning) så håller även sådana fogar i tiotals år. Problemet är då inte kolhalten i sig men att alger gära kryper inunder fogen och den på så vis påverkas. Jag får limma om svarta akvarier tidigare än ofärgade, men det är inget jätteproblem.

Synd att det inte vart något med hydroponicsidén.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 3 användare
ärt, Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser