Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock fråga hjälp.  (läst 1140 gånger)

GetenTekla

• Ångermanland
Bock fråga hjälp.
« skrivet: 28 jan-14 kl 18:46 »
 :)

Jag tänker kastrera en snäll vuxen bock snart 2 år.
Hur bra fungera de med att jag köper en ny ung bock som ska ta över avel.??
Bruka de gå bra att ha mera än en bock ihop.
Kan jag har kvar min gamla bock ??

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock fråga hjälp.
« Svar #1 skrivet: 29 jan-14 kl 00:15 »
Jag hade två bocker mesta tiden.  Inga problem.  En getflock går tillsammans, bockar, getter och killingar, på födosök.  Förutom risken för "snedsprång" behöver du inte kastrera honom för att kunna ha dem tillsammans.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-14 kl 08:25 »
Du kan ha 10 bockar ihop om så är :) ! De brukar funka bra i grupp, enda undantaget är om det skulle finnas en brunstig get i närheten, då kan det bli tjurigt.
Om tanken är att kastrera bocken för att han inte ska få sprida sina gener mer i din getflock, ska du låta göra det. Ska han däremot kastreras bara för att vara snällare mot en annan bock, är det inte nödvändigt (bockar är ofta lugnare mot varann än getter).

Du ska naturligtvis inte ha getter och bockar ihop annat än under, den av dig utvalda, betäckningstiden! Att ha killar och tjejer ihop året om resulterar obehagligt ofta i att getterna får killingarna 2 gånger per år (och det sliter hårt på dem) samt att bockar och bockkillingar betäcker sina små döttrar och systrar (getkillingar kan dö om de tvingas föda innan de är tillräckligt utvuxna).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 jan-14 kl 17:04 »
Hej geten Tekla!

Visst kan du ha kvar din "gamla" bock som inte alls är gammal :). Bockarna kommer att mäta sina krafter mot varandra tills de har bestämt vem som ska vara boss och det kommer de att göra även om du har kastrerat den äldre. När det väl är avklarat brukar de hålla sams - oftast mycket bättre än en grupp getter.

Jag antar att du fått de getkillingar du vill ha efter den första bocken och därför vill ha en ny avelsbock? Annars är det ju litet synd att kastrera en snäll bock. Det är bra att ha två bockar som håller varandra sällskap i separat hage under den tid det inte är betäckning på gång.

« Senast ändrad: 30 jan-14 kl 17:09 av SussiloII »

GetenTekla

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-14 kl 17:13 »

Förlåt att jag glömde säga varför.
Jo, de är som ni sa. Han har gjort sitt med sin gener. Men han är så snäll och jag vill behålla
han, vill inte bara ta bort han eller byta bort han bara för att han ha gjort sitt.
Men man behöver lite nytt gener nu.

Va bra då kan de gå tillsammans med flickor gå för sig.  :)
Eller innan jag skaffa den nya så kan allihop gå ihop nät han är kastrerad. :-)

Tack för att ni finns och att ni vill svara  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser