Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från trekammarbrunn och stenkista till torrtoa, men vad göra med BDT-vattnet?  (läst 3772 gånger)

Hanna100

• Blekinge
Hej
Nu har vi till årsskiftet att uppdatera vår anläggning. Vi har idag en trekammarbrunn och stenkista från 70-talet. Vi tänker välja en torrtoalett som ett miljövänligare alternativ. Kan vi återanvända något av den gamla anläggningen för BDT-vattnet? Jag försöker läsa på om alla alternativ som finns men är nyfiken på om någon har erfarenhet eller kunskap om just detta? Som jag förstår det måste BDT-vattnet fortfarande filtreras/renas på något sätt. Detta är ju ett permanentboende med 5 i familjen, så ganska mycket vatten.
Kan trekammarbrunnen fixas till och sen löpa ut i en markbädd? Hade ju hoppats på att spara pengar genom att välja en torrtoalett där vi kan återvinna och kompostera. Jag kommer såklart fortsatt att använda miljömärkta rengöringsprodukter/tvättmedel om det nu har någon betydelse för miljöförbundet.
Ser fram emot att få klarhet i detta.

Broberg

• Gäst
Är trekammarbrunnen hel så går ju den att använda och sen hitta på nåt nytt efter, istället för stenkistan.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Vad är felet på trekammarbrunnen? Är den hel eller reparerbar så räcker det ju med att göra en ny infiltration vilket ju lär vara det billigaste och vettigaste.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Japp, markbädd efter befintlig trekammarbrunn.

Det finns en lista hos kommunen med godkända grävare. Bäddmaterial, rör och grävning borde stanna under 30 000 kr. Då har du ett system godkänt för allt. Sedan är det inte fel att köra torrdass för det, markbädden blir visserligen onödigt stor, men då kan du få den effektivare. 

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
Det finns ett billigare och bättre alternativ till stor, dyr markbädd med infiltration, och det är en sorts "frigolitlådor" som inuti har ett kanalsystem med glasfiberväv (elller ngt liknande beroende på tillverkare).  Sök på nätet efter "Pipelife", t.ex. kanske också att "Fann" har ett dylikt alternativ.
Det bästa med det här alternativet är att det spar utrymme - du behöver inte anlägga en stor grusbädd, och det är enkelt att förnya dem efter 10 år eller så. Priset blir mindre än en markbädd, och man gör mindre åverkan på naturen.
Hör av dej om du inte hittar rätt  ;)
mvh Peter (som själv bygger nytt avlopp i vår)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

lilla-jag

• Värmland
Ursäkta en liten-jag: men har jag förstått det rätt om jag läser att ni har en tre kammarbrunn och måste ha en infiltrationsbädd enl kommunen?

Jag har en trekammarsbrunn som har infiltrationen genom att mitt överskott rinner över i grannens 3 kammarbrunn. smart va? Nä inte egentligen för grannen har ingen infiltration utan det smiter ner i ett dike.. typ som jag förstått

OM nu min underbara kommun kommer och säger  FYY lilla du och fyy grannen åker vi båda på att göra en infiltrationsbädd var eller är det godkänt att vi lägger ihop till EN på hans tomt?

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
Ja, sådär kan ni ju inte ha det, tänk på miljön !  :(
Beroende på mängden avloppsvatten ni åstadkommer, så är det en avvägningsfråga hur ni löser problemet. Jag tycker ni ska köpa infiltrationskassetter från exempelvis PipeLife, köp ett paket (6st) och dela på det. Billigare och bättre än markbädd, på alla sätt.
Behöver du mera hjälp kan du skicka mej ett privat meddelande, jag har utbildning på området ;-)
mvh, Peter
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Broberg

• Gäst
Jo, gör vid stört, helst imorgon, om inte särskilda omständigheter gör att det är bra att bra att släppa i diket, men jag antar att så inte är fallet.

http://husagare.avloppsguiden.se/urinsorterande-torrtoalett-och-kompaktfilter.html
« Senast ändrad: 01 feb-14 kl 21:35 av Pentti Linkola »

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare (1 dolda)
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser