Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken fårras ger bäst ull?  (läst 3867 gånger)

ThePrupp

• Gotland
Vilken fårras ger bäst ull?
« skrivet: 27 jan-14 kl 19:30 »
Eftersom jag bor på Gotland tänkte jag såklart att jag vill ha Gotlandsfår eller Gutefår. Jag vill skaffa får (eller lamm som de heter här) för att ta vara på ullen till att göra garn. Gotlandsfår är ju korthåriga, ger de mycket ull ändå? Är Gutefårens ull bra? Vilken fårras ska man välja om man enbart vill ha så fin ull som möjligt? Tips och förslag mottages tacksamt från gröngöling!

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Vilken fårras ger bäst ull?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-14 kl 15:39 »
Vi har gotlandsfår och Leicester, klipper i september och februari samt lämnar ull till lönspinning. Säljer bra med garn och stickat så den ullen är bra!
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 28 jan-14 kl 15:59 »
Gutefårullen brukar ha mycket märghår och det är ju inte så bra. Gotlandsfårens ull är oftast bra och snyggt grå men, är kanske inte så mångsidig rent hantverksmässigt. Finullsfårens ull är mjuk och finns i flera färger. Ryafåren ger också bra ull men, en annan sort än finalen. På ett spinnarforum på FB där jag är med är många helt lyriska över jämtlandsfårens (som är någon korsning mellan merino, svea och finull) ull men, den känner jag inte till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pethra

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 23 feb-14 kl 20:49 »
Har testat att sticka med garn från gotlansfår och upplevde den som sticksig. Nu har jag köpt garn från Grevgården som har Svärdsjöfår och det garnet är jättemjukt.
Västra Götaland

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser