Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krikon  (läst 21178 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Krikon
« Svar #20 skrivet: 28 jan-14 kl 00:02 »
Spännande! Som jag fattat det är krikon små och blå och mirabeller gula eller röda. Renée Claude som nämns är väl mer ett normalstort plommon som är gulgrönt. Viktoriaplommon har vi och de är rosaröda och kan gå åt blått med gult fruktkött och mer än dubbelt så stora som de krikon som växer i hagen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

erik_kalmar

• -
« Svar #21 skrivet: 28 jan-14 kl 09:01 »
Reine Claude finns som gul, grön och röd vad jag vet

kurt

« Svar #22 skrivet: 29 jan-14 kl 14:00 »
Enligt Svensk Kultuväxtdatabas så är krikon=Prunus domestica ssp. insititia http://skud.slu.se/Skud/ReportPlant.action?skudNumber=2708

Och det är i sin tur detsamma som i Storbritannien kallas "Damson", och det stämmer också mycket bra med beskrivningen i den nyutkomna boken "Edible Medicinal And Non-Medicinal Plants
Volume 4, Fruits" Authors:     T. K. Lim

http://www.springer.com/life+sciences/plant+sciences/book/978-94-007-4052-5

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 29 jan-14 kl 19:33 »
Spännande! Som jag fattat det är krikon små och blå
Här finns det utrymme för tolkningar... Krikon är inte blå. Eller så är dom det. Röda och gula krikon ympas gärna på blåfruktiga sorter, så ett buskage kan byta färg om man har otur. Dom blå sorterna är närmare släkt med slån eller vilda plommon, dom gula och röda krikona har odlats i århundraden med gult (eller rödskiftande beroende på skalfärg) fruktkött.

Tolkningar var det ja...
Det har på senare tid börjat uppfattas som så att det är (det blå) grundplommonet som är krikon, och inte sorten som ympats på stammen. I länken jag gav förut så nämns ju att man börjat ha kvar och kultivera de blå sorterna även när det ympade plommonet försvunnit. Säkert kan också några sorter importerats från England dom som går under beteckningen Damson) och de flesta känner nog inte till skillnaderna mellan dem och våra ympgrunder.

Förutom att de kallas krikon, så har de röda och gula fått många olika beteckningar i folkmun, tex Rött äggplommon, Mälardalsplommon, Gult äggplommon, Körsbärsplommon osv. men vanligast är nog krikon. De blå har också fått många folkliga beteckningar som Tirsen, Kregon osv. I vissa kretsar har man för att få ordning på klassifikationen frångått bruket att beteckna enbart de röda och gula plomonen som krikon utan använder beteckningen som en mera omfattande paraplybeteckning. Jag vet inte om detta egentligen har slagit igenom i vetenskapskretsar utan bara något som praktiserats i diverse böcker. Ja då kan man ju säga att "alla små plommon med någon form av ursprungssläktskap med vilda slån x körsbärsplommon kan kallas för krikon", och därmed hävda att krikon är blå, för då omfattas även de blå sorterna. Men de blå mera ovala miniplommona är snarare kusiner med de gula och röda runda dito. Och de är olika varandra, även om de idag är godkända som att de har samma vetenskapliga beteckning. Här är det ganska uppenbart, att det finns utrymme för bättre definition av underarterna. Skillnaderna är helt enkelt för stora mellan dem. Och populärbeteckningar är helt enkelt för luddiga för att definiera en art/underart.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 29 jan-14 kl 19:43 »
Reine Claude finns som gul, grön och röd vad jag vet

Kan finnas litet sammanblandningar här. Ursprunget till alla Reine Claude är ett träd (skott av ett enda exemplar) i Frankrike på 1700-talet och som hade gröna frukter med grönt fruktkött. Det finns en modern ganska mörk sort som är en korsningsprodukt med vanliga plommon och som beroende på växtplats och solbelysning kan skifta litet i rött (prickar eller solskiftning) eller svartlila ut på utsidan. Det finns inga Reine Claude som är klart gula eller klart röda. I modern tid finns dom i litet olika storlekar, men orginalet är ett mycket litet plommon. Ursprunget är ett grönt plommon med grönt fruktkött och som förekommer vilt i främst Armenien och räknas till de Europeiska vildplommonen.

Enligt Svensk Kultuväxtdatabas så är krikon=Prunus domestica ssp. insititia http://skud.slu.se/Skud/ReportPlant.action?skudNumber=2708

Tack för påpekandet. För ovanlighetens skull är kulturväxtdatabasen både uppdaterad och korrekt. Namnet accepterades som vetenskapligt korrekt under 2011. The plant list anger också det namnet.

Och det är i sin tur detsamma som i Storbritannien kallas "Damson", och det stämmer också mycket bra med beskrivningen i den nyutkomna boken "Edible Medicinal And Non-Medicinal Plants
Volume 4, Fruits" Authors:     T. K. Lim

Detta kan omöjligt stämma om man kollar till historiken. Inte heller ser dom likadana ut, det kan vemsomhelst lätt se.

Damson är ett blått ovalt plommon som är smalt i båda ändarna. Det har kultiverats i rak följd sedan antiken. Exempelvis i Syrien, det antika Rom och följdaktligen spreds till Brittiska öarna den vägen via romarna. Det är fortfarande populärt i England och Amerika där de har förvildats med tiden. Dom är litet beska och ursprunget anses vara en korsning med slån (Prunus spinosa) och ett tidigt körsbärsplommon (Prunus cerasifera), men helt säker är man inte idag då antika källor inte angett detta. Kärnan är relativt slät och något spetsig, köttet lossnar inte gärna från kärnan. Wikipedia utsäger att det finns/har funnits två idag närmast utdöda grönaktiga former av deta plommon, men i samtliga övriga fall är dom blåa.
Krikon (här tänker jag på dom gula och röda i strikt definition) däremot är helt runda, gulköttiga små plommon som är framodlade sorter med härkomst från senare tid. Kärnorna är helt släta och helt runda och köttet kan ofta vara litet svårt att få loss från kärnan, men int elika svårt som för Damson-plommonet. Det lossnar tex gärna vid lätt kokning.
Man kan också säga att Damson är mera lika slån eller Prunus spinosa och dom röda och gula krikonen är mera lika det vilda körsbärsplommonet, Prunus cerasifera.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 29 jan-14 kl 19:48 av christinag »

kurt

« Svar #25 skrivet: 30 jan-14 kl 06:13 »
Makiko Suzuki Jonsson examensarbete från SLU "Plommonsorter i Sverige" ger en bra sammanfattning:

"KRIKON Prunus insititia. Känd sedan medeltiden, omnämndes i skrift för första gången i Halland år 1818. Ej en enhetlig sort
Svagväxande träd med tät och risig krona. Frukten är liten, regelbunden, rundad eller kort ovalformad. Färgen är svartblå, ljusgul eller rödaktig. Fruktköttet varierar från fast till något löst. Smaken varierar från fadd eller sur till mera god. Mognar vid olika tidpunkter i september och oktober. Lämplig till saft, marmelad, sylt eller mos."

¨http://stud.epsilon.slu.se/1110/1/jonsson_m_100427.pdf

malarmaster

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 jan-14 kl 07:28 »
Mitt tips är att gräva upp rotskott från träd som ger krikon som du gillar smaken på. Att så frö kan vara roligt men du vet aldrig vad det blir av dem. Rotskott är kloner av moderträdet och ger frukter med samma smak.
mitt krikonträd köpte jag genom tradera. rotskott från ett krikon med god och söt smak.
det bör innas plantor på tradera även i vår.
kolla trädgårdssidan eller helt enkelt slå in krikon i sökraden. ulf

edse1991

« Svar #27 skrivet: 30 jan-14 kl 16:42 »
Nu när krikon ändå diskuteras, är detta krikon? Frukterna (på bilden lite omogna) är ca 2 cm långa och har grönt fruktkött.

http://i.imgur.com/vvVkEm4l.jpg

christelle

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 30 jan-14 kl 16:49 »
Nu när krikon ändå diskuteras, är detta krikon? Frukterna (på bilden lite omogna) är ca 2 cm långa och har grönt fruktkött.

Ser ut som våra krikon fast våra är större än 2 cm men är åt det gulgröna hållet i fruktköttet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 30 jan-14 kl 21:51 »

Sådana har vi men, fruktköttet är mer gult. Sura på gränsen till oätliga.  :-X
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #30 skrivet: 02 feb-14 kl 19:57 »
Makiko Suzuki Jonsson examensarbete från SLU "Plommonsorter i Sverige" ger en bra sammanfattning:
Det där var ju intressant läsning, men är inte mer än ett litteratursök. Konstigt att det skulle kvalificera som examensarbete (EDIT: jag såg sedan att man kan ta delexamen mellan kurserna idag, förr tog man bara slutexamen). Bla  anges google och annat delvis amatörmässigt som informationskälla och det finns andra, även språkrelaterade tveksamheter. "Prunus insititia" är tex inte en sort, "Krikon" är inte heller en sort. "Reine Claude" är visserligen en namnsort men bör kallas hybrid i vetenskapssammanhang. Sortnamn skall dessutom anges så här: 'Sortnamn'. Och det här är inte den enda kullerbyttan som man kan läsa: "Känd sedan medeltiden, omnämndes i skrift för första gången i Halland år 1818." Märkligt att det inte har granskats bättre. Jag kräver inte att alla skriver vetenskapligt språk tex på ett nätforum, men i ett examensarbete kan man förvänta sig detta tycker jag. Ja jag vet, jag är miljöskadad när det gäller forskning. Texten ger dock en bra överblick om dagsläget på plommonfronten för den som är intresserad. Hon sätter fingret på svårigheterna att få ordning på alla olika arter, underarter, hybrider, korsningar och sorter.

Sådana har vi men, fruktköttet är mer gult. Sura på gränsen till oätliga.  :-X
Intressant det här med plommona. Det finns till synes helt lika sorter, en del söta, andra sura, några med bittert smakande skal...

MvH
Christina G

Lise

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 02 feb-14 kl 20:27 »
Här (Gammal trädgård i södra Värmland) har vi 3 olika vildväxande rotskottsbildande blommonliknande saker. Dels ngr jag brukat kalla krikon och som är små, runda, mörkblå-lila med väldigt mycket syra men också väldigt mycket smak när de är lagom mogna. Samma form och smak fast gula finns också. Har trott att dessa båda två är olika krikon. Sen finns vilda gula plommon, som är större och mer äggformade och milda i smak ungefär som köpeträdsplommon.

Mirabeller som finns vilt på Bornholm där jag växte upp och kan vara gula eller röda och väldigt olika smak från träd till träd och ofta lite mjöliga har jag däremot inte sett här i Värmland.

Brånängen

• Oberoende
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 16 feb-14 kl 13:53 »
Fanns hos mina föräldrar när de hade hus. Men hur skiljer jag krikonträd från övriga plommonträd? Har hört något om att frukten gärna skulle vara frostnupen, stämmer det? Otroligt god kräm blev det. Nu får man börja leta förstår jag.  Hur känner man igen dem om det är när de ej bär frukt?
Vi på Brånängen

kurt

« Svar #33 skrivet: 16 feb-14 kl 17:11 »
Fanns hos mina föräldrar när de hade hus. Men hur skiljer jag krikonträd från övriga plommonträd? Har hört något om att frukten gärna skulle vara frostnupen, stämmer det? Otroligt god kräm blev det. Nu får man börja leta förstår jag.  Hur känner man igen dem om det är när de ej bär frukt?

Nej, det är inga krikon kvar på några träd när frosten kommer, de mognar före de flesta plommonsorter

sprangskiss

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 16 feb-14 kl 18:12 »
Finns ett antal sorter som är mer eller mindre astringenta och blir först riktigt goda efter ett par frostnätter. En jag har sett i handel i danmark är "russinplommon", ett gult litet krikon

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #35 skrivet: 16 feb-14 kl 22:07 »
Det är väll slånbären som skall vara frostnupna för att gå att äta? Det är en nära släkting till krikon så det kan finnas framtagna hybrider

christelle

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 16 feb-14 kl 22:12 »
Här hänger förtorkade krikonmumier kvar på träden fortfarande.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #37 skrivet: 17 feb-14 kl 19:45 »
Det är väll slånbären som skall vara frostnupna för att gå att äta? Det är en nära släkting till krikon så det kan finnas framtagna hybrider
Krikon är en slån-hybrid  :)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #38 skrivet: 17 feb-14 kl 19:52 »
Krikon är en slån-hybrid  :)
Aha, hade något vagt minne om att det var så. Kanske vissa individer är närmare slånet och vissa längre ifrån?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #39 skrivet: 17 feb-14 kl 19:57 »
Så kan det säkert vara. Dessutom så ympas ju ofta krikon på slån. Sen kan krikonet dö och plötsligt har man en slånbuske...

MvH
Christina G

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser