Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krikon  (läst 18599 gånger)

rammen

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Krikon
« skrivet: 25 jan-14 kl 19:55 »
Är ny på denna sida men den verkar intressant. Jag har blivit nyfiken på krikon men har förstått att det är svårt att få tag på denna växt. Är det någon i detta avlånga land som kan hjälpa mig hur man kan få tag på den. Kan kanske få lite tips och idéer.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Krikon
« Svar #1 skrivet: 25 jan-14 kl 20:39 »
De brukar finnas snår av dessa runt gamla torp. De sprider sig med rotskott så det är bara att leta upp ett snår med frukter som man tycker om smaken på, och gräva upp en planta. Med ägarens tillåtelse naturligtvis.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Krikon
« Svar #2 skrivet: 25 jan-14 kl 22:31 »
Man tar en spade med sig och åker hem till oss ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Krikon
« Svar #3 skrivet: 26 jan-14 kl 00:48 »
Jag har samlat litet frön. Litet blandat, röd respektive gul sort. Vet inte var jag lagt dom just nu, men jag kan samla litet fler om så önskas. Det finns några bra buskage härikring runt gamla ödegårdar och där det tidigare stått hus. Det är en av mina favoritfrukter, jag gillar "Mirabellerna" som de heter på tyska. Blir väldigt god kompott av dem.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Krikon
« Svar #4 skrivet: 26 jan-14 kl 05:08 »

rammen

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Krikon
« Svar #5 skrivet: 26 jan-14 kl 19:04 »
Tack för alla tips! :) Men nu kommer det ännu mer frågor. Ska man ta rotskott eller är det bättre att man så fröer. Det finns tydligen många sorter av krikon. Pratade med min kompis och han sa att en del är sura och att finns en del som är söta. Sen finns det både gula och blåa. Vad rekommendera ni?

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Krikon
« Svar #6 skrivet: 26 jan-14 kl 20:18 »
Tack för alla tips! :) Men nu kommer det ännu mer frågor. Ska man ta rotskott eller är det bättre att man så fröer. Det finns tydligen många sorter av krikon. Pratade med min kompis och han sa att en del är sura och att finns en del som är söta. Sen finns det både gula och blåa. Vad rekommendera ni?

Mitt tips är att gräva upp rotskott från träd som ger krikon som du gillar smaken på. Att så frö kan vara roligt men du vet aldrig vad det blir av dem. Rotskott är kloner av moderträdet och ger frukter med samma smak.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Krikon
« Svar #7 skrivet: 26 jan-14 kl 20:22 »
Jag håller med Stellan_J. Om man tar rotskott så blir de nya plantorna identiska med moderplantan, eftersom det är samma individ, precis som när man tar revor från jordgubbar eller ympar från äppelträd. Tar man kärnor och planterar så blir resultatet en helt ny "sort", en ny individ med nya egenskaper. Kanske bättre, kanske sämre än moderplantan.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Krikon
« Svar #8 skrivet: 26 jan-14 kl 20:40 »
Krikon slår många rotkott både i direkt anslutning till moderstammen men oxå runtomkring. Det bästa är att ta en avlägga en bit från trädet, tror jag. Viktigt då att få med sugrötter. Det bästa med att ta en sån avlägga är att man får ett litet träd nästan omgående.
Jag har en blå sort som ibland kan skifta över åt det röda, dom är sträva i smaken och inte så goda att äta direkt fast smaken är olika så det är bara personligt tyckande.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Krikon
« Svar #9 skrivet: 26 jan-14 kl 21:50 »
Om du inte bor så långt ifrån oss så kom hit till våren och gräv upp ett par stycken här.
Vi har blåa krikon, det är en gammal sort som stått här lääänge.
De är söta och goda.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Erikaerika

  • Inlägg: 169
    • Bohuslän
SV: Krikon
« Svar #10 skrivet: 26 jan-14 kl 22:31 »
Vad mycket man lär sig i detta forum! Jag visste inte att det fanns något som hette Krikon, tror inte heller jag sett dom i "vilt" tillstånd. Tänker gå ut i skogen och leta när våren börjar vakna. Är det så att det är mer vanligt med Krikon i södra Sverige?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Krikon
« Svar #11 skrivet: 26 jan-14 kl 22:40 »
Vad mycket man lär sig i detta forum! Jag visste inte att det fanns något som hette Krikon, tror inte heller jag sett dom i "vilt" tillstånd. Tänker gå ut i skogen och leta när våren börjar vakna. Är det så att det är mer vanligt med Krikon i södra Sverige?
De finns inte i den verkliga skogen, man måste leta runt där folk bor eller har bott. Gamla torpruiner kan vara perfekt. Även busksnår och "kratt" vid kusten kan innehålla sådant om man har tur.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Krikon
« Svar #12 skrivet: 26 jan-14 kl 22:50 »
De finns inte i den verkliga skogen, man måste leta runt där folk bor eller har bott. Gamla torpruiner kan vara perfekt. Även busksnår och "kratt" vid kusten kan innehålla sådant om man har tur.

Den verkliga skogen finns inte heller i södra Sverige. Krikon växer ofta vid gamla torp, stenrösen och skogsdungar ute i åkerlandskapet. Att leta efter krikon i "riktiga" skogar är knappt lönt
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Erikaerika

  • Inlägg: 169
    • Bohuslän
SV: Krikon
« Svar #13 skrivet: 26 jan-14 kl 23:12 »
Å, jag uttryckte mig slarvigt. Med skogen menade jag  ”min skog” där jag vet att det finns det spår efter några gamla torpargrunder och då kanske Krikon.  Men det är ju såklart otydligt när jag bara skriver skogen. Men tack för att ni är snälla och förtydligade det.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Krikon
« Svar #14 skrivet: 27 jan-14 kl 22:22 »
Jag undrar om de blåa verkligen är Krikon. Jag undrar om de inte är Körsbärsplommon av en annan typ. Jag har tidigare läst i de få böcker som skriver om krikon, att de inte är blå utan antingen gula (gula eller orange) eller röda. De blå små är något annat. Här kan man läsa litet om dom blå:
http://taffel.se/artiklar/skanska-plommonmysterier

Det verkar som om de blå, här kallade terser, är antingen återkorsningar/dubbelhybrider med slån eller en primitiv sort.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Krikon
« Svar #15 skrivet: 27 jan-14 kl 22:24 »
Jag har alltid intresserat mig för Mirabeller / Krikon, för de har varit mina favoritfrukter vid sidan av Havtornet. :P  Så jag har samlat litet anteckningar om dem:  Det kan finnas felaktigheter, så tag det med en nypa salt:

Prunus cerasifera = Myrobalam = Körsbärsplommon = Terser
6-15 m höga buskiga träd. Den har rätt mörka blad, kan vara nästan purpurröda på vissa håll, samt vilda populationer. Vita eller rosa blommor. Helrunda frukter. Den får frotfarande heta P. cerasifera för den förekommer vilt. Alla kultiverade sorter bör heta P. domestica.

Krikon (gul eller röda) brukar räknas till ovan Prunus cerasifera i viss litteratur men förekommer enbart med gröna blad och runda frukter som kan vara plommonformade.  Små prickar på skinnet förekommer. Egentligen borde dom heta P. domestica eftersom dom är förädlade.

Reine Claudes  = Greengage/Gage
är en grönaktig snarlik sort som är litet större än Mirabeller eller Krikon. Brukar kallas Prunus domestica subsp. italica var. claudiana. Det finns en blå eller näranog blåsvart sån sort och den har ibland blandats ihop med Körsbärsplommon. Fruktköttet är grönaktigt. Små prickar på skinnet förekommer.

Susine som även kallas "japanskt plommon" eller "kinesiskt plommon"  men även Ussuri heter Prunus salicina på latin. Dessa är lika stora eller större än Reine Claude-plommonen;, mycket större än Krikon men mindre än ett genomsnittligt plommon. Kulturformerna kan bli upp till 7 cm i diameter, men i regel är de 4-5 cm. Dom är rätt klotrunda och typ gula, gulröda eller röda/blåröda och odlas mycket i medelhavsländerna och i Kina. Fruktköttet är gulaktigt eller mörkgult/gulrosa. Träden är 9-12 m höga när de inte beskärs för odling. Det här är den sort som i Kina odlas lika mycket där, som våra motsvarande "Plommon" odlas här i Europa. Synonymer: Prunus triflora  och Prunus thibetica.

Jag har länge trott att Mirabellerna, som vetenskapligt brukar föras under namnet Prunus domestica subsp. syriaca är samma sort som Krikon, men det är svårt att veta för namnen är förbundna med lokala traditioner och lokal namngivning. Mirabellerna är runda eller aningens plommonrunda precis som Krikon och storlek och smak är precis lika, både färska och kokta. Det finns något som kallas för "Viktoriaplommon" som jag inte vet om de är samma eller ej. Dessa sägs förekomma med gult fruktkött och gul eller röd utsida, precis som Krikon.

Mirabellernas ursprung är dock höljt i dunkel. Olika auktorer har olika åsikter. Någon tror att det är en korsning från Persien mellan Prunus domestica × cerasifera, en annan menar mellan Prunus cerasifera × spinosa. Förstågångsbeskrivningen namnger den som Prunus syriaca och idag (sedan 1959) går den under den vetenskapliga beteckningen Prunus domestica subsp. syriaca, alltså som en underart till det odlade plommonet. Många gamla fina sorter finns, mest gulfruktiga. En del gamla odlade sorter är utdöda. Förutom kompotter, sylt och kakor har man gjort skarpa såser utav Mirabeller.

Urspruget till alla dessa är en i Europa (särskilt östliga europa) och Asien förekommande vilt plommon, Prunus cerasifera. De har spridits även till Amerikanska kontinenten och finns förvildade litet överallt numera, i alla världsdelar och i alla klimatzoner på norra halvklotet.

Det finns fler intressanta odlade plommon  :) Kryp-plommon, Spilling, Ziparte och många, många fler.

Bild på några för jämförelse:
http://www.foodnews.ch/x-plainmefood/20_lebensmittel/images/pflaumen_k.jpg

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Krikon
« Svar #16 skrivet: 27 jan-14 kl 22:33 »
Vad intressant, mina krikon liknar ingen av dem i båda länkarna. De blå i den första länken ser ju ut att sätta frukt likadant som slånbär. Hmm, vad har jag då i trädgården om det inte är vanliga krikon?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Krikon
« Svar #17 skrivet: 27 jan-14 kl 22:43 »
För sent idag, men här hade du haft chansen att få reda på vad det är du har:

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/centrum-for-biologisk-mangfald-cbm/nyheter-vid-cbm/2010/5/pom-efterlyser-aldre-kulturvaxter/

Det kanske går att skicka in ett plommon eller fråga någon där iallafall?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Krikon
« Svar #18 skrivet: 27 jan-14 kl 22:46 »
Det slår mig just en sak. Krikona räknas som underart, inte som sort. Kan man då dra den slutsatsen att man får något som liknar moderplantan, då man sår dem?

DS
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Krikon
« Svar #19 skrivet: 27 jan-14 kl 23:43 »
Ingen aning om det går att så, det verkar som det bara är rotskott här i alla fall har jag trott det. Har haft tre krikonlundar eller vad det nu är och det kommer skott oavbrutet fast det är ju rätt mycket frukt vissa år så kanske en del plantor är frösådda? Kollar upp till sommaren om nån kan sort- eller artbestämma frukten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser