Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning av katt  (läst 2659 gånger)

alfredsson

• Västergötland
Avmaskning av katt
« skrivet: 24 jan-14 kl 14:13 »
En av mina katter var borta i knappt 3 man. Han var ratt mager. Formodligen mest levt pa moss och faglar. Avmaskade han. Jisses, sa mycket mask har jag aldrig sett hos en katt. Sakert flera tiotals. Sma vita sprattlande. NU (1 1/2 manad efter han kommit tillbaks) fortfarande mager. Hans amnesomsattning kanske ar extrem. Han far mest mat. Kan ensam sluka 1/2 kilo blandfars pa en dag. Har hort olika uppgifter (inklusive veterinarer) avmaska en gang eller mer. En uppgift ar att de kan bli resistenta. Han fick axilur.  Dar han bor nu finns 4 andra katter som bara blivit avmaskade en gang trots att de gar ute och periodvis ater mangder av sork, forutom alla moss. Dessa 4 katter ar definitivt ej magra. Min avmaskning kanske bara tog bort masken ej aggen. Tycker han borde gatt upp mer i vikt. Ser ingen skillnad. Hur resonerar ni kring avvagningen, avmaska for mycket, for lite?
Han ar nu kastrerad och ar inte borta lika lange som forr.

Ha det gott alla kloka, erfarna radgivare.

Sjögården

• Västergötland
SV: Avmaskning av katt
« Svar #1 skrivet: 24 jan-14 kl 15:52 »
Det är inte katten, utan parasiterna, som blir resistenta. Alltså påverkar avmaskningen även t ex de parasiter som dina andra katter får i sig, även om det inte verkar som om de lider av sin parasitbörda. Det går att ta prov för att se om katten har parasiter men är han "bara" avm en gång så skulle jag ge en gång till. Se till att inte underdosera, det är som viktigast med avmaskningsmedel!

Får han ett bra foder? Bara köttfärs är inte lämplig kost (fast det framgår inte vad han får utöver det). Hur ser han ut i övrigt i pälsen osv? Tandstatus? Ålder?

Archangelica

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-14 kl 14:11 »
Man bör byta avmaskningsmedel då och då. Jag brukar byta mellan Droncit, Drontal, Axilur, Milbemax. Min erfarenhet från tex Drontal är att den verkligen gör jobbet. Vissa gånger har tex. inte Axilur fungerat alls.

Jag hade en katt för ett antal år sedan som var mager trots avmaskningar. Sedan bytte jag preparat och då kom det ut ett stort vitt masknystan "där bak". Äckligt... :P   :)
"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

Leineri

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-14 kl 15:55 »
ofta behöver man upprepa avmaskningen efter ca en vecka för att verkligen bli av med masken.

Men det finns ju även flera orsaker till att en katt kan vara mager, fip tex. Köp ett "kolla masken" kitt för katter på apoteket (eller skicka själv ett bajsprov från katten till SVA) så kan du utesluta parasiter i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser