Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödningsfoder  (läst 1769 gånger)

AKB

  • Inlägg: 14
Gödningsfoder
« skrivet: 23 jan-14 kl 21:59 »
Vilket/vilka köpefoder är det absolut bästa för att få upp magra tackor i hull? Vi har kornkross hemma, men känner att vi behöver komplettera med nåt.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Gödningsfoder
« Svar #1 skrivet: 23 jan-14 kl 22:06 »
Betfor är aldrig fel ;)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gödningsfoder
« Svar #2 skrivet: 24 jan-14 kl 10:08 »
Är tackorna dräktiga?! ???
Isåfall hjälper inte betfor mycket... Då behöver de protein, för att kunna kompensera för lammets tillväxt.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

AKB

  • Inlägg: 14
SV: Gödningsfoder
« Svar #3 skrivet: 24 jan-14 kl 15:46 »
Japp, de är dräktiga. Inte "varnvårdsmagra" men de såg spetigare ut än vad jag trodde under ullen.
Vad är bra proteinfoder till får? Vi har gett dem lusernpellets (som vi kört genom krossen en gång) Men tyckte inte det hjälpte nämnvärt.
Sojamjöl/pellets? Kan det vara nåt? Och hur mycket bör man de ger tacka. Det är 4 åriga tackor som ska lamma för tredje gången. De blev avmaskade när vi tog in dem från betet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gödningsfoder
« Svar #4 skrivet: 24 jan-14 kl 17:15 »
Jag brukar ge mina tackor Lammfor 500, eftersom jag även använder det till lammen vid slutgödningen... (Har en silo och tar hem i bulk) Annars är väl Tackfor bra... Soja tror jag att det lätt blir magstörningar på, jag har dåliga erfarenheter av det...
Mängden beror väl på hur långt de har till lammningen ??? Mitt mål brukar vara att ha dom uppe i 6 hg/dag vid lammningen. Det finns en fara med att ge dom fööör mycket kraftfoder för tidigt i dräktigheten. Min erfarenhet är att det är lättare att de får kalkbrist då...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Gödningsfoder
« Svar #5 skrivet: 25 jan-14 kl 06:08 »
Betfor är aldrig fel ;)

Blir de inte lösa i magen av det? Det är i alla fall min erfarenhet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gödningsfoder
« Svar #6 skrivet: 25 jan-14 kl 09:08 »
Konstigt ??? Min erfarenhet är tvärt om, att det till viss del stoppar diarréer, och är allmänt bra för vommen och dess funktion. :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

AKB

  • Inlägg: 14
SV: Gödningsfoder
« Svar #7 skrivet: 05 feb-14 kl 18:41 »
Nu har vi gett dem lammpellets från granngården, mald korn, mineraler och selen med vitamin E. Givetvis med fri tillgång på grovfoder. De har börjat se riktigt fina ut redan.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gödningsfoder
« Svar #8 skrivet: 05 feb-14 kl 19:38 »
Så skönt!!
Man mår själv så mycket bättre, när man går ut till välmående djur :-[ ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 2 användare
Niklas Forsberg, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser