Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Driva verksamhet på gården?  (läst 5312 gånger)

silvertass

• -
Driva verksamhet på gården?
« skrivet: 15 jan-14 kl 22:57 »
Jag och sambon har precis flyttat till en gård och för första gången så har vi "eget" stall och marker att ta hö på. Jag behöver lite bollplank och idéer kring vad som är ekonomiskt att satsa på för att kunna få in lite pengar på det som gården kan ge.
Jag har inte tänkt mig att försörja mig fullt ut på det som gården ger, men mer som en sidosyssla.
Eftersom det är en ganska liten gård som vi dessutom inte äger, utan hyr och inte mycket mark så har vi inte heller några bidrag eller stöd för marken eller möjlighet att investera någonting. Det gäller isåfall att skapa sig inkomster på det som redan finns här.
Här finns ca 5 ha gammal vall, ett hus och en ganska risig ladugårdsbyggnad med gammal risig stalldel. Det finns också möjlighet att arrendera och hyra både mark och stall i närheten om vi skulle vilja "utöka" med en lite större verksamhet.

Jag är mest inne på att starta en större grönsaksodling och sälja grönsaker under hösten och ha arbetshäst som hjälp för att bearbeta ytorna, gödsla, harva och såvidare... Samt ha höns för att sälja ägg, och getter för att kunna sälja mjölk, eller kanske ost?
Häst, höns och getter har jag ju redan, och en hel del redskap finns. Höet som växer på vallen är inte kraftigt eftersom vallarna är gamla. I fjol blev det cirka 7 ton hö, och det ska räcka åt mina två hästar och 3-4 getter (jag tror det kommer räcka precis) Eftersom vi inte har varken traktor eller redskap så köpte vi in dessa tjänster från bönder som jobbar med det, så det blev ju en kostnad för höet tyvärr. (cirka 1,40kr per kilo alltsomallt)
Getterna ger förhoppningsvis lite mjölk som visserligen kan säljas men jag tror kanske intresset är ganska svalt för färsk getmjölk, eller vad tror ni?
Har faktiskt också funderat på att hålla köttdjur, men eftersom vi har så lite hö och bete (bete kan jag ev få arrendera hos grannar som har markplättar till övers) så får det kanske bli mindre och färre djur. Tror ni att man kan få avsättning för att sälja bock-killingar som får gå på bete över sommaren och slaktas på hösten? (det kommer ju ändå bli killingar) Jag kan tänka mig att köra dem till slakteriet 5 mil härifrån och sedan ta återtag på köttet och sälja direkt till konsument. Men det kanske är svårt att få folk att våga köpa get?
Vad gäller grönsaksodling så har vi tyvärr ingen jordkällare så det kan bli problem att långtidsförvara sådant som ska säljas, och isåfall behöver man kunna sälja det mesta redan på hösten, förutom sådant som tål att förvaras i vår huskällare som håller lite högre temperatur än en jordkällare.
Visserligen så är det inte så ekonomiskt att hålla sig med två stycken hästar, men båda två kan bidra med arbetskraft, och jag tänker mig också att de kan få bidra lite till sin försörjning genom att jag erbjuder turistturer i omgivningen, med vagn/släde, om det visar sig att det finns intresse.

Kom gärna med idéer på vad ni tror skulle vara enklast för mig att satsa på såhär i början.
Och kom gärna också med tips på hur man kan få boendet att bli billigare, med tanke på att vi betalar hyra varje månad, som aldrig kommer oss själva till gagn (husägare betalar ju alltid lite till "sig själva" i samband med att de amorterar, men vi förlorar varje krona) och jag vet inte om hyran är hög men 6500kr i kallhyra varje månad för gården (huset är stort men skicket är dåligt på det mesta)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Driva verksamhet på gården?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-14 kl 00:23 »
En liten tanke bara apropå getmjölk. Tror som du att det kanske är svårt att få avsättning för den men, desto enklare att få avsättning för getost. Kolla upp med bättre restauranger i din närhet. Kanske kan det vara intressant för dem med getkillingar också? Annars tror jag hellre på mindre djur typ höns och andra fåglar och kanske kaniner.
Om din sambo jobbar och det är du som ska försöka få in lite extra pengar är mitt tips att försöka bli så självförsörjande som möjligt och sen sälja överskottet. Grönsaker säljs nog enklast färska under säsong. Sen är det de små utgifterna som är viktiga, inte de stora inkomsterna. ;)
Hästar kostar bara pengar, har egna så jag vet men, att ta eget hö är bra. Kan det vara idé att skaffa en liten traktor med enkla redskap och ta in höet själva?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-14 kl 00:53 »
Hästarna kan väl få jobba med att ta in sitt eget foder åtminstone ;) Bra träning blir det också med något annat än vagn bakom.

Grönsaker av de dyrare sorterna tror jag definitivt på. Kryddodling. Ett växthus.

När jag var och handlade sist så blev jag än mer övertygad om att det måste finnas en växande marknad för Svenskproducerade grönsaker, och priserna ligger såpass högt att det borde gå att få vinst på det. Tomater från Senegal, äpplen från Kina osv osv.

Du slipper alla regler kring djurhållandet.

silvertass

• -
« Svar #3 skrivet: 16 jan-14 kl 01:38 »
Vilka grönsaker är bäst att satsa på, vilka är de dyrare sorterna?

Jag skulle med hästkrafter kunna köra in mitt eget hö, om jag lyckas vänja hästarna vid slåtterredskapen och om de orkar rent fysiskt under säsongen (annars kan man ju köpa in enbart slåttern av bönderna och göra resten själv). Visst kostar hästarna bara massa pengar och tid egentligen, men lite av det hamnar på hobbykontot också, för det är en grej som jag verkligen intresserar mig för. Det viktiga blir att försöka se till så att de bidrar till brödfödan så mycket som det går. ;)

Det är ju hyffsat enkelt att föda upp höns och slakta själv hemma, det har vi ju gjort tidigare, men sånt kött får man ju inte sälja, och eftersom jag driver företag på detta så vill jag helst ha in vita inkomster. Det ska ju inte bara vara en mängd utgifter i bokföringen. Har funderat på om man kan sälja tupparna "levande" och låta kunderna få "slakta själva" med hjälp från min sida. På så vis kan jag sälja köttet utan att det behöver bli alltför långt utanför lagens ramar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 16 jan-14 kl 08:06 »
Visst kostar hästarna bara massa pengar och tid egentligen, men lite av det hamnar på hobbykontot också, för det är en grej som jag verkligen intresserar mig för.
Jag skulle säga att allt som rör hästar hamnar på hobbykontot. Det tycker t.o.m. skatteverket om man inte har goda argument för något annat.

Har ni flyttat till gård för att få bättre utlopp för era hobbys och tjäna uppehållet på lönejobb eller har ni flyttat till gård för att driva en verksamhet? För många är det båda delar, dela då upp verksamheten i de delarna även i era egna resonemang.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 16 jan-14 kl 08:13 »
Det är ju hyffsat enkelt att föda upp höns och slakta själv hemma, det har vi ju gjort tidigare, men sånt kött får man ju inte sälja, och eftersom jag driver företag på detta så vill jag helst ha in vita inkomster. Det ska ju inte bara vara en mängd utgifter i bokföringen.
Om du har ett nytt salmonellaprov och slaktar på godkänt slakteri så bör det gå att sälja köttet lagligt och vitt.

Citera
Har funderat på om man kan sälja tupparna "levande" och låta kunderna få "slakta själva" med hjälp från min sida. På så vis kan jag sälja köttet utan att det behöver bli alltför långt utanför lagens ramar.
Det kan gå bra, men det är inte många som vill ha hjälpen att slakta. Däremot finns en kundkrets som är uppväxt i kulturer där det var helt naturligt att slakta själv. Hittar du till dem tror jag du kan sälja många slaktklara levande djur enkelt och bekvämt.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-14 kl 08:48 »
Hej, mycket spännande planer ni har, kul! Jag kom med en tråkig men väsentlig tanke! Vad har ni för sorts kontrakt på fastigheten? Man vill INTE lägga energi på att starta upp en verksamhet som riskerar att gå i stöpet för att hyresvärden plötsligt chockhöjer hyran eller säger upp en. Har man dessutom skaffat en massa djur och lagt tid på dem så vill man vara säker på att inte behöva göra sig av med dem pga yttre faktorer.
Hoppas att ni har ett bra och långsiktigt kontrakt!

Om du har ett nytt salmonellaprov och slaktar på godkänt slakteri så bör det gå att sälja köttet lagligt och vitt.
En tråkig tanke till, jag skulle aldrig skicka mina höns till ett vanligt slakteri (det finns kanske bättre och sämre dock!) de behandlas fruktansvärt dåligt på många ställen. Däremot finns det ofta nysvenskar som vill slakta själva men då oftast hallalslakt så då gäller det att försäkra sig om att de bedövar djuren först.
Keep on living the dream!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-14 kl 10:32 »
Det är inte bara regelproblem och moraliska problem med att låta andra slakta på gården. Det tar tid och inte många vill betala extra för att själv få slakta sina höns. Har du gott om pengar och vill träffa män från olika kulturer så kan det nog vara kul, men du lär inte få någon lönsamhet på det.

Jag är kass på växtodling, men jag funderar på att slå upp ett växthus och odla det vi använder mest, tomater, gurka, sallad och så något mer. Mest för att få giftfritt själva, men göra det lite större så det räcker till ett par familjers förbrukning till. Inget jag räknar med skall ge penningöverskott, men i lite större skala så gör det förstås det. Och en gurka behöver man inte halala ;D

Kolla vilka behov det kan finnas i ditt närområde. Du kanske kan leverera till en gårdsbutik och utöka deras sortiment.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 16 jan-14 kl 10:58 »
Getterna ger förhoppningsvis lite mjölk som visserligen kan säljas men jag tror kanske intresset är ganska svalt för färsk getmjölk, eller vad tror ni?

...jag vet inte om hyran är hög men 6500kr i kallhyra varje månad för gården (huset är stort men skicket är dåligt på det mesta)

Tar man inte hand om mjölken själv kan man sälja till annan getgård. Så gjorde ju tjejen som var med senast i "bonde söker fru".
Men har du bara några getter så är det kanske inte värt att åka då bensinen är dyr.

Vill även kommentera hyran, det lät väldigt dyrt. Vad får du för uppvärmning på det? Berg/jordvärme som åtminstone håller nere elräkningarna?
Istället för att fundera på att sälja nån tupp här och där för 50kr bör du skaffa Eu-stöd. Är det nån annan som ska ha stöden för marken? För den arealen får du runt 8-10 000kr i gårdsstöd per år, med enda kravet att det ska slås.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 03 jun-14 kl 13:31 »
Även jag funderar, nej planerar, att starta upp en verksamhet hemma, en liten besöksnäring kan man säga.
I samband med besöket, som är det primära,  vore det trevligt att kunna erbjuda något att åtminstone dricka.  Finns det något som inte kräver godkänd livsmedelslokal?
T.ex.  te och kaffe?  Eller en kanna kokande vatten och tepåsar och pulverkaffe?
Kan jag erbjuda nyplockade bär från min trädgård?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser