2 vuxna o 3 barn. Gammalt avloppssystem med vattenklosetter som jag tänkte plombera (rören, alltså). Litet nystartat jordbruk med självhushållsinriktning.
Tänkte köpa Separett Villa 9000 idag men såg Mulltoa och lockades av tanken att slippa ordna urincisterner och isolerade urinrör (

) och att det behövs en hel del vatten för att späda urinen från 5 helårsanvändare.
Mulltoan är ju mycket dyrare (varför förstår jag inte) och större, men det verkar bra (?) att inte först torka upp bajsen för att sedan starta komposteringsprocesserna? Fast de kanske fungerar bättre utan all väta och kväve från kisset?
Men om innehållet i Mulltoan komprimeras p g a avdunstning - vädras inte kvävet ut då? Och kommer ner med regnet nånannanstans? Kanske har det mindre betydelse jämfört med att spara i behållare och vattna ut det, men det gör man väl lämpligen i fuktig väderlek när grönskan växer som bäst och helst med täckodling på (tänkte jag)?
Har läst många inlägg om Mulltoa som gått sönder också.
Bästa vore ju att efter enklast tillförlitliga reningsprocess använda BDT-vattnet till bevattning och för spädning av urinen.
Är också rädd att det ska bli smittämnen på det odlade även om jag läst lite olika rekommendationer om komposteringstider och lämpliga val av grödor efter spridning och om man därtill håller viss marginal borde det väl vara liten risk, eller har ni blivit sjuka, som praktiserat? Jag har ju litet granna bacillskräck och är närmast hysterisk när det gäller barnen men vill ju inte att mina fobier ska stå i vägen för miljöarbetet! Latrintunnor som kommunen hämtar går ju också till odling men för odling till familjen och djuren måste vi ju då istället köpa gödsel och i den problemlösningen vinner ändå mitt förnuft över mina fobier … åtminstone teoretiskt …
Om ni nu orkat läsa denna långa och mångfacetterade frågeställning förstår ni säkert att jag behöver handfasta råd och lite peppning