Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Separett eller Mulltoa? Tacksam för era erfarenheter ang efterbehandlingen!  (läst 19408 gånger)

Kretsloppan

• Södermanland
2 vuxna o 3 barn. Gammalt avloppssystem med vattenklosetter som jag tänkte plombera (rören, alltså). Litet nystartat jordbruk med självhushållsinriktning.

Tänkte köpa Separett Villa 9000 idag men såg Mulltoa och lockades av tanken att slippa ordna urincisterner och isolerade urinrör ( ;D) och att det behövs en hel del vatten för att späda urinen från 5 helårsanvändare.

Mulltoan är ju mycket dyrare (varför förstår jag inte) och större, men det verkar bra (?) att inte först torka upp bajsen för att sedan starta komposteringsprocesserna? Fast de kanske fungerar bättre utan all väta och kväve från kisset?

Men om innehållet i Mulltoan komprimeras p g a avdunstning - vädras inte kvävet ut då? Och kommer ner med regnet nånannanstans? Kanske har det mindre betydelse jämfört med att spara i behållare och vattna ut det, men det gör man väl lämpligen i fuktig väderlek när grönskan växer som bäst och helst med täckodling på (tänkte jag)?

Har läst många inlägg om Mulltoa som gått sönder också.

Bästa vore ju att efter enklast tillförlitliga reningsprocess använda BDT-vattnet till bevattning och för spädning av urinen.

Är också rädd att det ska bli smittämnen på det odlade även om jag läst lite olika rekommendationer om komposteringstider och lämpliga val av grödor efter spridning och om man därtill håller viss marginal borde det väl vara liten risk, eller har ni blivit sjuka, som praktiserat? Jag har ju litet granna bacillskräck och är närmast hysterisk när det gäller barnen men vill ju inte att mina fobier ska stå i vägen för miljöarbetet! Latrintunnor som kommunen hämtar går ju också till odling men för odling till familjen och djuren måste vi ju då istället köpa gödsel och i den problemlösningen vinner ändå mitt förnuft över mina fobier … åtminstone teoretiskt …

Om ni nu orkat läsa denna långa och mångfacetterade frågeställning förstår ni säkert att jag behöver handfasta råd och lite peppning  :-*

Kretsloppan

• Södermanland
Hej kollikokk!

Ja, vad säger ni?

Broberg

• Gäst
Har ingen efarenhet av Mulltoa, men de verkar höja den till skyarna, i sina reklamblad. Jag undrar jag..
Vad tar allt vägen, om den nu kan komprimera sådana mängder, så snabbt?

Hur mycket kostar den och hur mycket ström drar den?

Skitkomposter behövs ju i vilket fall sen.

Rosten

• Närke
Har Separett Villa 9000 och skulle aldrig sätta in den idag om jag skulle göra om avloppet pga att vi har en sån där urinuppsamlare som alltid är full eller svärmar över.
Speciellt på vintern när man inte är så sugen på att hålla på att vattna den snötäckta gräsmattan.

På sommaren så går det bra eftersom den har en lucka på utsidan och man är ute hela tiden.
Det är vintern som är problemet.

Idag så skulle jag satt in en förbränningstoalett. Även om dom är mycket dyrare. 

Broberg

• Gäst
Morsan har sån separett 9000. Tycker med de verkar bökiga, med en massa rörliga, klena plastdelar och sånt. Liten skitspann, som behöver tömmas rätt ofta. Papper går väl att lägga i annat tätt kärl, så det drar ut på tiden.

Innan när jag tänkte sätta skithusstol inne, så var tanken att det skulle bli separetts enklare variant, utan separering. Fast då får man ströa, som i ett vanligt utedass. Har ändå ingen nytta av piss på vinterhalvåret och bunkra i större tankar, i frostfri miljö, verkar bökigt.
Det är fläkt i den enklare också. Tror den var ett par tusen billigare, än den 9000.

mmeo

• Östergötland
Vi har ungefär samma situation som Kretsloppan med gammalt avlopp med vattentoaletter som behövs göras om. Vi funderar på en EcoDry toalett, alltså också en urinseparerande toalett. Men jag är också väldigt fundersam till böket med att hantera urin, speciellt vintertid då man åtminstone i vår kommun inte tillåts att sprida den i trädgården. Hur sjutton hanterar man detta? Ska man lagra urin hela vintern och sen mer eller mindre tömma brunnen på våren med att späda ut den och sen tillbringa mängder av tid med att vattna sin gräsmatta? Det låter inte helt lockande får jag säga. Eller hur gör ni som har urinseparering? Har ni hittat något rationellt sätt att lagra och hantera urinen som separeras?

Mulltoa har jag hört många som haft problem med delar som går sönder så det känns inte så lockande för mig.

Rosten

• Närke
Man sprider det ut på gräsmattan i snön fast att det inte är okej.
Det är så det funkar att ha Villa 9000 på året runt.

Det är urintömningen på vintern som gör att jag inte skulle välja denna lösning om jag skulle bygga om.

mmeo

• Östergötland
Ja, det är ju en lösning men inte riktigt vad jag tänkt mig.

Det är inte svårt att förstå att de flesta helt enkelt skaffar trekammarbrunn + infiltration och vattentoaletter. Inget bråkande med kommunen och inte så mycket meck.  :-\

Broberg

• Gäst
Har en gubbe på fejsbock, som säljer någon "Compostera". Inget som jag tycker verkar optimalt precis, men jag tror det är som någon sorts gigantmulltoa typ. Stor skittank i källaren, som tydligen bara ska behöva tömmas med årtionden emellan. Varför man nu skulle vilja spara gödsel i källaren så länge..

mmeo

• Östergötland
Ja, den typ av stort multrum har jag också läst om. Intrycket jag fått är att det inte är helt ovanligt med problem med komposteringen, exempelvis om det blir för blött. Det känns som det finns potential till riktigt vidriga problem att hantera i så fall. Urk! Då känns det enkalre att ha separata komposter som man sköter kontinuerligt och som ligger en bit från huset, tycker jag. Eventuella problem borde bli mer hanterbara och mindre akuta då. Men då är det ju det där med hantering av urin under vintern...

Förbränningstoa, som nämnts, fungerar väl inte om strömmen går? Dessutom måste man varje gång lägga i någon specialpåse i toastolen att göra sina behov i? (Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att det leder till att jag börjar ransonera toabesöken för att inte slösa...) Men smidigt verkar det ju annars.

Kretsloppan

• Södermanland
Separetts modell utan urinseparering har ingen fläkt enligt deras hemsida. Det måste man väl ha i den för att undvika lukt om den ska stå inne, eller? Då måste man väl ströa mycket och tömma ofta till skitkomposten, men kanske enklare det än att ordna frostfria urintankar?

Om man använder torvströ blir det ju bra kompostjord av det men räcker det för att en bajs + kisskompost inte ska bli för blöt och kväverik?

Om man letar fram en torrtoa utan separering men med fläkt kanske det skulle fungera om man har tillräckligt stora kompostkärl?

Vi kommer ju behöva två toastolar så då blir det ju åtminstone två byttor men det kanske blir ett väldigt spring med toahinkar om man inte separerar. När man är fem i hushållet.

sydtobak

• Skogstorpare
Jag skall slänga ut WC stolen så snart jag får tummarna loss :P När detta sker kommer jag att stoppa in en Separett av någon variant. Förmodligen någon med 12 V fläkt då jag har egen ström. För mig är det främsta skälet att jag vill kunna ta till vara på urinen till mina odlingar. På vinter kanske det ifs inte är så smakligt att gulfärga all snö. Men då är det ju bara att hälla det på komposten. Vi är två personer i hushållet och då jag ändå går ut och pinkar 9 ggr av 10 så tror jag det kommer funka bra. Med de erfarenheter jag har av mulltoa (hos min syster) skulle jag aldrig välja en sådan. Stank piss konstant på fyra personer. Så efter ett par år tröttnade de på den och slängde ut den.
Min bästa ägodel är min vedspis!

mmeo

• Östergötland
Du tänker dig alltså en latrinkompost utan urinseparering på vintern? Det vore ju smidigt, men blir det inte väldigt blött? Alternativ krävs det mycket strömaterial i komposten och då krävs det större/flera latrinkomposter. hm... Skulle man kunna fylla någon kompost/slutenbehållare med strömaterial och tömma urinen direkt där i under vintern och sedan använda den för jordförbättring/grundgödsling i trädgårdslandet på våren? Vad tror ni?

sydtobak

• Skogstorpare
Nejdå, det blir separerat även på vintern. För det mesta är det ganska snöfattigt här nere i södern. Men blir det mycket snö så får jag ta pinkespannen och bära ut den på kompost/gödselstacken. Jag har ganska mycket strö där från höns och kaniner redan.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Broberg

• Gäst
Separetts modell utan urinseparering har ingen fläkt enligt deras hemsida.

Nä, det är jag som minns fel..

Det var deras billigaste, som jag tänkt sätta fläktgrejer i...

Broberg

• Gäst
Du tänker dig alltså en latrinkompost utan urinseparering på vintern? Det vore ju smidigt, men blir det inte väldigt blött? Alternativ krävs det mycket strömaterial i komposten och då krävs det större/flera latrinkomposter. hm... Skulle man kunna fylla någon kompost/slutenbehållare med strömaterial och tömma urinen direkt där i under vintern och sedan använda den för jordförbättring/grundgödsling i trädgårdslandet på våren? Vad tror ni?

Piss innehåller ju inte farliga smånissar och får spridas direkt. Därför kan man hålla pisset utanför latrinkomposterna, om man vill och ha egen enklare "kompost" för det.

Lockfågeln

• Gäst
Torpet har mulltoa, funkar utmärkt - om man inte kissar på den. Kissar man i mullis blir den kinkig att sköta, så jag skulle ändå rösta för en separerad lösning.  Om ni ska odla kan väl inte urinen vara problem, bara ni kan lagra tillräckligt så att den finns när det är lämpligt att gödsla=stor tank?

Inga-Karin E

• Halland
Jag har hyrt en stuga med mulltoa en gång, det blev strömavbrott och det luktade något vedervärdigt i hela huset... Efter det är jag minst sagt skeptisk mot mulltoa.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Man måste ha självdrag på ventilationen, sommartid måste man hjälpa till med fläkt.

Ofta är det inga problem att låta urinen gå i ett bdt avlopp, om man inte behöver den vill säga.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -

alternativ ett förbränningstoalett exempelvis Cinderella

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser