Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapsblad??  (läst 5071 gånger)

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
Rapsblad??
« skrivet: 11 jan-14 kl 23:36 »
hejsan.

här på åkrarna har de höst sått raps som under den milda hösten blivit riktigt stora och frodiga vilket har fått rådjuren bla att mumsa gott på dessa.
nu till frågan: va tror ni om att mata hönsen med dessa? lite dåligt med annat färskt grönt.. :)

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
SV: Rapsblad??
« Svar #1 skrivet: 12 jan-14 kl 13:16 »
ingen som har koll?  ???

Fridsam

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 jan-14 kl 13:42 »
Hej!

Vet inte så mycket om höns just, men jag kan tänka mig att det kan gå. På den indiska subkontinenten äter man ju saag, som är rätt närbesläktad med rapsen. Lagas som spenat.  :)

Edit: Fast det är ju frågan vad bonden har sprutat med på åkern också...

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #3 skrivet: 12 jan-14 kl 14:28 »
då det är sått för att skörda i sommar så tror ja inte att de kostat på sig att spruta.. de kan ja ju kolla upp iofs. det är ju tänkt att vissna ner för att ge lite försprång på sådden i vår..

erik_kalmar

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jan-14 kl 23:47 »
Fröna är ju troligtvis betade med gift och det tar plantan upp, så inget man vill äta direkt

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #5 skrivet: 13 jan-14 kl 00:11 »
Raps är ju en kålväxt, så risken finns att det kan sätta smak på äggen. Jag har ett litet stycke där jag hade raps i somras och sått i med vete nu i höst. Dessvärre blev det så mycket rapsspill som började gro ordentligt så jag kommer att bruka upp det och så i vårvete i stället. Men vad jag gjort är att sätta kaninerna på bete där. De är jätteglada, och de jag har slaktat har iaf inte tagit smak av rapsen. Så pröva. Blir det smak av det är det ju bara att sluta igen.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser