Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen foderblandning  (läst 3145 gånger)

Sussss

• Dalarna
Göra egen foderblandning
« skrivet: 11 jan-14 kl 23:11 »
Hej! Jag funderar på att sluta ge mina höns helfoder ( köper ekologiskt från åGranngården).
De får nästan varje dag matrester och tar alltid fri tillgång till helfoder. Kan jag  istället för helfodret köpa olika slags spannmål kombinerat med matrester? Behövs extra vitaminer, vilka i såfall? Någon som vet?

C11

SV: Göra egen foderblandning
« Svar #1 skrivet: 15 jan-14 kl 13:25 »
Har samma funderingar som du. Mina får matrester, havre, kross och färdigfoder från kvarnen. Har hört att vissa kvarnar säljer eget hönsfoder, kanske kan va nått...

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 jan-14 kl 09:48 »
Våra får en blandning av hel säd; vete, korn och havre. Sedan ger vi lite krossade gula ärtor, hampafrön och solrosfrön för proteinet. Matrester och en hel del grönt får de också.
MVH Rosita zon 1

Mastweiler

• Närke
« Svar #3 skrivet: 05 feb-14 kl 19:58 »
jag handlade gula ärtor på mataffärn idag. krossar man dem utan att blötlägga dem? ???

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 feb-14 kl 20:03 »
jag handlade gula ärtor på mataffärn idag. krossar man dem utan att blötlägga dem? ???

Jag krossar dem och sedan blötlägger jag dem över natten och serverar dem i matresterna/blötmaten.
MVH Rosita zon 1

Mastweiler

• Närke
« Svar #5 skrivet: 05 feb-14 kl 20:11 »
okej. ska köra dem i matberedaren ikväll så får de det imorronbitti.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-14 kl 11:01 »
Mina höns får en blandning av korn vete och havre. Matrester och råa hela morötter. Basfoderpellets och havrekross får de som godis. Vid lång och "ilsken" vinter får de även vitaminer några gånger.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 maj-14 kl 11:07 »
Vi ger hel vete och värpkombi (Svenska foder) utöver detta har dom fri tillgång till snäckskal och mineralbalja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser