Göra egen foderblandning

Startat av Sussss, 11 Jan-14 kl 23:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sussss

Hej! Jag funderar på att sluta ge mina höns helfoder ( köper ekologiskt från åGranngården).
De får nästan varje dag matrester och tar alltid fri tillgång till helfoder. Kan jag  istället för helfodret köpa olika slags spannmål kombinerat med matrester? Behövs extra vitaminer, vilka i såfall? Någon som vet?

C11

Har samma funderingar som du. Mina får matrester, havre, kross och färdigfoder från kvarnen. Har hört att vissa kvarnar säljer eget hönsfoder, kanske kan va nått...

rosita51

Våra får en blandning av hel säd; vete, korn och havre. Sedan ger vi lite krossade gula ärtor, hampafrön och solrosfrön för proteinet. Matrester och en hel del grönt får de också.
MVH Rosita zon 1

Mastweiler

jag handlade gula ärtor på mataffärn idag. krossar man dem utan att blötlägga dem? ???

rosita51

Citat från: Mastweiler skrivet 05 Feb-14 kl 19:58
jag handlade gula ärtor på mataffärn idag. krossar man dem utan att blötlägga dem? ???

Jag krossar dem och sedan blötlägger jag dem över natten och serverar dem i matresterna/blötmaten.
MVH Rosita zon 1

Mastweiler

okej. ska köra dem i matberedaren ikväll så får de det imorronbitti.

Kålrabbis Mamma

Mina höns får en blandning av korn vete och havre. Matrester och råa hela morötter. Basfoderpellets och havrekross får de som godis. Vid lång och "ilsken" vinter får de även vitaminer några gånger.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Skogsnatt

Vi ger hel vete och värpkombi (Svenska foder) utöver detta har dom fri tillgång till snäckskal och mineralbalja.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

536 Gäster, 0 användare