Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar  (läst 2585 gånger)

låla

  • Gäst
kycklingar
« skrivet: 17 jul-04 kl 14:39 »
Fick lov att ruva fram tre ägg själv eftersom jag inte hade nån surhöna för tillfället. Gjorde en kläckapparat av en gammal kylbag. Nu har jag alltså tre små gula kycklingar. Vad gör man nu då?    Hur fort kan man foga dom till den övriga flocken? Svara mig nån som vet, tack! ???

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:kycklingar
« Svar #1 skrivet: 18 jul-04 kl 01:13 »
Hej, man tar en låda och placerar en lampa över, skrivbordslampa går bra, lägg en termometer under det skall vara 37grader mitt under, höj eller sänk lampan tills du fått rätt temperatur det tar en stund. Det är bra om lådan är ganska vid och lampan är placerad så att kycklingarna kan komma undan värmen om det skulle bli för varmt de vet själva vilken temperatur de behöver, lägg något på botten mossa, sand,en handuk går bra första dagarna, en låg "skål" glasburkslock eller liknande med vatten att dricka, det första dygnet behövs ingen mat, sedan kan man ge mosat hårdkokt ägg, en liten klick havregrynsgröt, vitt bröd uppblött i vatten, mjöl med vatten(kladdigt) eller vad annan sörpa man kan hitta på, när de blivit lite större är kortklippt spagetti jätteroliga och goda vegetabiliska maskar, en grästuva med jord och allt är också mkt uppskattat. När de är åtta veckor klarar de sig helt utan värme, jag skulle nog låta dem bekanta sig med de andra med nät emellan i en vecka eller två innan jag släppte ihop dem. Efter att ha gjort det här en gång uppskattade jag de riktiga hönsmammornas jobb MYCKET, men det är kul att ha provat. Lycka till/annika

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kycklingar
« Svar #2 skrivet: 21 jul-04 kl 09:23 »
Nu för tiden är det väldigt ovanligt att jag maskinkläcker eftersom jag nästan har ruvhönor i övermått, men OM jag gör det gör jag så här:
Jag använder en kaninbur som jag ställer i hönshuset med en värmelampa (sådan som är till för små grisar) på ca. ½ meter höjd över. Då kycklingarna är riktigt torra tar jag ut dem dit - viktigt att hålla dem varma på vägen ut!
Då de är ca. en vecka öppnar jag buren så de får springa ut tillsammans med de vuxna hönsen.
Jag höjer värmelampan lite efter ett tag men låter den sitta kvar sitta kvar så länge kycklingarna själva väljer att sova under den. Den fungerar ju som en mamma - en trygghet så jag tycker de kan få ha den så länge de vill. Då de börjar gå ut släcker jag den dagtid och tänder på kvällen då det är sovdags så de får lägga sig och sova under den (som under en mamma) och då de till slut börjar sätta sig på pinnarna släcker jag den helt för då fyller den ingen funktion längre.
Mitt kycklingfoder: Eftersom jag har hedemorahöns som är en lantras med ett lågt proteinbehov ger jag inte ägg utan istället  detta:
1) En fröblandning av kornkross, hampfrö och undulatblandning + ibland lite mosad sockerkaka, limpa eller annat mjukt bröd
2) Fuktigt foder en gång per dag: Havregryn och alger
3) Grönsaker och frukt - ´sönderskuret i början och sedan helt
Mer om min foderstat  (har även en egen foderblandning för de vuxna hönsen) står på min hemsida http://hos.sandnet.se/stackmurs
Lycka till med dina små dunbollar!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sundance, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser